تلاش بازارها برای فرار از کرونا

همچنین بازار جهانی نفت که روز دوشنبه در ساعاتی افت روزانه بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کرده بود نیز دیروز با رشد دو رقمی خود، بخش انرژی بازارهای سهام را از محدوده منفی جدا کرد. از همین رو می‌توان انتظار داشت بازار سهام آمریکا مانند سایر بازارهای سهام وارد مدار صعودی شود. بازگشایی وال‌استریت از ساعت ۱۷ عصر این روند صعودی را در شاخص‌های مهم خود نشان داد و در ساعات اولیه رشدی بالغ بر ۴ درصد به ثبت رساند. اما سایه هراس از ویروس کرونا همچنان در اتمسفر بازارها باقی خواهد ماند و امکان ریزش مجدد در روزهای آتی همچنان محتمل است. در بازار اوراق خزانه‌داری آمریکا که سقوط شدیدی را تجربه کرده بودند نیز روند مثبت از دیروز آغاز شده و بازدهی این اوراق با سررسید‌های مختلف بخشی از کاهش روز دوشنبه را پوشش خواهند داد. اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری در دوشنبه سیاه برای اولین بار در طول تاریخ با بازدهی زیر یک درصد به کار خود پایان داده بودند و منحنی بازدهی را برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ میلادی معکوس کردند. احیای بازارهای سهام و اوراق برای بازار طلا چندان خوشایند نبود و بهای آن حدود یک درصد کاهش یافت. بر اساس قوانین وال‌استریت، سه مرحله تعطیلی اجباری وجود دارد. مرحله اول که روز دوشنبه اتفاق افتاد زمانی رخ می‌دهد که ریزش ۷ درصدی شاخص‌ها وضعیت بازار را به هم بریزد. در صورتی که افت هفت درصدی به ثبت برسد بازارها برای ۱۵ دقیقه تعطیل خواهند شد. درست مانند اتفاقی که روز دوشنبه درباره وال‌استریت افتاد. مرحله دوم زمانی زنگ تعطیلی بازار را به صدا در می‌آورند که شاخص‌ها ۱۳ درصد افت کرده باشند. البته فاصله زمانی میان افت ۷ درصدی و ریزش ۱۳ درصدی نیز در تعطیلی ۱۵ دقیقه‌ای دوم موثر است. در مرحله سوم با سقوط ۲۰ درصدی بازار سهام، دیگر معامله‌ای در طول آن روز انجام نخواهد شد. در واقع ریزش ۲۰ درصدی به معنای اصلاح کامل و در برخی موارد گذار از سیکل افزایشی به کاهشی است. تعطیلی بازار سهام نیویورک از دوران بحران مالی سال ۲۰۰۷ میلادی سابقه نداشت و به همین دلیل سرمایه گذاران همچنان محتاط خواهند بود.

بازگشت نوسانات به بازارهای سهام طلا را از کانال نزولی خارج خواهد کرد و با توجه به تداوم هراس از گسترش ویروس کرونا موج بعدی افزایش بهای اونس طلا در راه است. یکی از نشانه‌های خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به طلا در شرایط کنونی افزایش حجم طلای ذخیره شده در صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

میزان ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETFها طی ماه گذشته یک رکورد جدید ثبت کرده و به بالاترین سطح خود در همه سال‌ها رسیده است. براساس گزارش شورای جهانی طلا، نوسانات بازار و افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی جهان، موجب شده تا سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به طلا پیدا کنند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد ذخایر طلای این صندوق‌ها طی ماه گذشته ۸۴/۵ تن افزایش داشته است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکای شمالی با افزایش ۴۲ تن ذخایر طلا به ارزش ۲/۳ میلیارد دلار روبه‌رو شده‌اند. صندوق‌های اروپا با ورود ۳۳ تن طلا به ارزش ۲ میلیارد دلار روبرو شدند و صندوق‌های آسیا نیز با رشد ۸/۷ تن ذخایر طلا به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار روبه‌رو بودند. در حالی که بازار سهام بدترین عملکرد خود را از زمان بحران مالی ثبت کرده، بازار طلا امسال بهترین عملکرد را در بین سایر دارایی‌ها داشته و رشد ۸ درصدی را تجربه می‌کند.