تغییرات کرونا در سه ایستگاه

همچنین در دهه سوم نیز میزان مبتلایان روزانه به رقم هزار و ۱۰۰ نفر افزایش یافته است، همچنین در این دهه میزان متوسط فوتی‌های روزانه به ۹۴ نفر در روز افزایش یافته است. بنابراین با توجه به آمارهای روزهای اخیر به نظر می‌رسد که تا پایان اسفندماه میزان کل مبتلایان به بیش از ۱۸ هزار نفر و میزان فوتی‌ها به بیش از ۱۲۰۰ نفر خواهد رسید.

جمعیت ۱۶ هزار نفری مبتلایان

بر اساس آخرین آمارها در روز گذشته هزار و ۱۷۸ نفر به میزان مبتلایان کرونا در کشور افزوده شد تا میزان کل مبتلایان در کشور به رقم ۱۶ هزار و۱۶۹ نفر برسد. تا انتهای اسفند‌ماه می‌توان پیش بینی کرد که با تداوم این روند میزان کل مبتلایان این بیماری به بیش از ۱۸ هزار نفر خواهد رسید، زیرا در روزهای گذشته، در هر روز به‌طور متوسط حدود هزار نفر به میزان مبتلایان افزوده شده است.  به‌طور کلی می‌توان اسفندماه سال جاری را به سه دوره قسمت‌بندی کرد.روند مبتلایان روزانه در اسفند‌ماه سال جاری، به شکلی بود که در ۱۰ روز نخست اسفند ماه میزان مبتلایان روزانه به‌طور متوسط ۶۰ نفر در روز گزارش می‌شد، به نحوی که در دهه نخست اسفند ماه کل مبتلایان کمتر از ۶۰۰ نفر گزارش شده بود. در ۱۰ روز دوم اسفند ماه روند کمی تغییر کرد و با توجه به افزایش قدرت شناسایی، به میزان مبتلایان افزوده شد. به‌طور متوسط در هر روز حدود ۷۰۰ نفر از مبتلایان شناسایی شدند تا در دهه دوم اسفند کل مبتلایان ۷ هزار و ۴۴۹ نفر گزارش شود. به بیان دیگر، میزان مبتلایان در دهه دوم اسفند نسبت به دهه اول، ۵/ ۱۲ برابر شده بود. این موضوع به دو دلیل بود؛ هم میزان شیوع بیماری در کشور گسترش پیدا کرده و  امکانات شناسایی این بیماری نیز گسترده‌تر از قبل شده بود. در دهه سوم نیز متوسط تعداد افراد مبتلا در هر روز به رقم هزار و ۱۰۰ نفر رسید. این رشد در برخی روزها کاهشی و در برخی روزها افزایشی شد، اما به‌طور متوسط میزان مبتلایان در هر روز هزار نفر افزایش را تجربه کرده است. بنابراین اگر سه دوره اسفند‌ماه را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که در دهه آخر اسفند ماه رشد مبتلایان به کرونا شدت گرفته است. نکته قابل توجه اما این است که رقم شناسایی روزانه در محدوده هزار نفر بوده و افزایش نیافته است. این موضوع می‌تواند به دو دلیل باشد؛ یا اینکه سرعت رشد مبتلایان طی روزهای اخیر متوقف شده است یا اینکه ظرفیت شناسایی موجود در کشور طی یک روز در حد هزار نفر است. اگر وجه اول درست باشد می‌توان خوش‌بینی را نسبت به روند کاهشی آن در هفته‌های آینده ارزیابی کرد، اما اگر وجه دوم درست باشد، این موضوع به این معنا است که بخش قابل توجهی از مبتلایان کرونا طی روز شناسایی نمی‌شوند و این موضوع شرایط را برای کنترل این بیماری در هفته‌های آینده دشوار خواهد کرد. البته شاید تعطیلات عید نوروز در هفته‌های آینده به کاهش میزان مبتلایان روزانه کمک کند و سیاست‌های لازم برای کنترل شیوع این بیماری اتخاذ شود.

روند فوتی‌ها در اسفند ماه

بر اساس آخرین آمارها در روز گذشته ۱۳۵ نفر به آمار فوتی‌ها افزوده شد تا در مجموع شمار کل فوتی‌ها تا روز ۲۷ اسفندماه به رقم ۹۸۸ نفر رسیده باشد. با توجه به این روند می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان اسفند‌ماه میزان کل فوتی‌ها به رقم بیش از ۱۲۰۰ نفر خواهد رسید. همانند روند مبتلایان می‌توان روند فوتی‌های حاصل از کرونا را در سه ایستگاه مورد بررسی قرار داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دهه نخست اسفند ماه به‌طور متوسط میزان فوتی‌ها رقمی حدود ۶ نفر بوده است و در دهه دوم اسفند ماه این رقم به حدود ۲۵ نفر در روز افزایش یافت. همچنین در دهه سوم اسفند ماه میزان فوتی‌های روزانه به‌طور متوسط ۹۴ نفر در روز گزارش شده است . این موضوع نشان می‌دهد که میزان رشد فوتی‌ها نسبت به مبتلایان از شیب بیشتری برخوردار بوده که آمارها نیز این روند را تایید می‌کند.  یکی دیگر از ارزیابی‌هایی که می‌توان با توجه به این آمارها انجام داد، نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان روز دهم، این نسبت در سطح ۳/ ۷ درصد قرار داشت. همچنین تا پایان دهه دوم، یعنی در تاریخ ۲۰ اسفند ماه این نسبت به رقم ۶/ ۳ درصد کاهش یافت. به این دلیل که در دهه دوم میزان مبتلایان بیشتری شناسایی شد و در نتیجه این نسبت روند نزولی را طی کرد. اما با توجه به افزایش میزان فوتی‌ها در دهه سوم اسفندماه این نسبت کمی افزایش یافت و در تاریخ ۲۷ اسفند‌ماه به رقم ۱/ ۶ درصد رسید. این آمار نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در ایران از هر ۱۰۰ نفر که شناسایی شده‌اند، ۶ نفر فوت کرده‌اند. اما با توجه به اینکه در کشور شناسایی از افراد بد حال صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد که نسبت واقعی میزان مرگ به ابتلا باید کمتر از این سطح باشد. در نتیجه اگر دامنه شناسایی افراد در هفته‌های آینده بیشتر شود، این نسبت نیز دوباره روند نزولی خواهد گرفت.

تغییر محوریت در استان‌ها

روند تغییرات مبتلایان در استان‌ها در ماه اسفند نیز متفاوت بود. بر اساس آمارها در ۱۰ روز نخست اسفند ماه بسیاری از استان‌ها گزارشی از وجود این بیماری نداشتند. اما تا پایان روز دهم، استان‌هایی نظیر تهران با آمار ۲۲۵ نفر، قم ۶۲ نفر و گیلان ۵۳ نفر جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شدند. این رویه در دهه دوم نیز تداوم داشت و در دهه دوم به جز استان بوشهر، تمام استان‌های کشور درگیر این بیماری شدند. در دهه سوم، از شدت رشد بیماری در استان‌های پیشرو مانند قم، تهران و رشت کاسته شد، اما برخی دیگر از استان‌ها نظیر مازندران، اصفهان، یزد و خراسان رضوی به‌عنوان قطب‌های جدید گسترش این بیماری معرفی شدند. در مجموع تا پایان روز ۲۷ اسفندماه تهران با مجموع آمار ۴۰۴۷ بیمار بیشترین سطح بیماری را به خود اختصاص داده است. مازندران با شناسایی ۱۴۳۳ بیمار در رتبه دوم و همچنین استان اصفهان با رقم ۱۳۷۶ بیمار در رتبه سوم قرار دارد. از سوی دیگر کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲ بیمار، چهارمحال و بختیاری با ۵۴ بیمار و بوشهر با ۴۲ بیمار کمترین میزان بیماران را به خود اختصاص دادند. نقشه بیماری کرونا نشان می‌دهد که هنوز تجمع بیماران در مرکز کشور بیشتر از سایر نقاط است، اما احتمالا از شدت این بیماری در مرکز کشور کاسته و در استان‌های دور افتاده بیشتر از گذشته خواهد شد.

 

12-01