به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق‌تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران‌های قبلی نیست.  

تاکنون بیش از یک میلیون و۱۲۷ هزار و ۵۱۸ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۹ هزار و ۹۴۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۴ هزار و ۶۸۱ نفر، اسپانیا با ۱۱ هزار و ۱۹۸ نفر، آمریکا با ۷۴۰۳ نفر، فرانسه با ۶۵۰۷ نفر و انگلیس با ۳۶۰۵ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز به  سطح ۵۷/ ۱۰۰ واحد رسید. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۰۲۳/ ۱ دلار اعلام شد.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۶۱/ ۰ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۲۲۷/ ۱ دلار مبادله شد. یورو ۷۷/ ۰ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۰۹/ ۱ به ۰۸۰۵/ ۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۴۲۰۲/ ۱ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۴۳۸۹/ ۱ دلار سنگاپور مبادله شد.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۳۷/ ۰ درصد افزایش به ۴۸۲۶/ ۱۰۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۶۶۷۵/ ۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۰۹۰۷/ ۷ یوآن چین اعلام شد.

ادامه روند نزولی وال استریت به خاطر کرونا/  ۷ هزار میلیارد دلار از دست رفت

ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کارها در سراسر جهان، انتظار می‌رود جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد. بانک جی پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرد که اقتصاد آمریکا سه فصل متوالی را با رشد منفی پشت سر بگذارد.

آمارهای وزارت کار آمریکا حاکی از آن است که طی ماه گذشته و حتی پیش از بالا گرفتن روند شیوع ویروس کرونا ۷۰۱ هزار فرصت شغلی در سراسر آمریکا از دست رفته‌اند.

این مساله باعث شده است که کارشناسان اعلام کنند بدون شک اقتصاد آمریکا وارد رکود شده است.

شیوع ویروس کرونا باعث شده است میلیاردها نفر در سراسر جهان خانه‌نشین شده و بخش‌های مختلف اقتصادی را به سمت فروپاشی سوق داده است.

این اقدامات باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها به اخراج کارکنان و اجرای برخی سیاست‌ها برای تامین نقدینگی روی بیاورند.

از اواسط ماه فوریه تا کنون شاخص S&P۵۰۰  ۲۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و ۷ هزار میلیارد دلار از ارزش بازار آن از دست رفته است.

کارشناسان اقتصادی و برخی موسسات بزرگ مالی در آمریکا هم پیش‌بینی کردند که تولید ناخالص داخلی در آمریکا به شکل قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. به گونه‌ای که موسسه بانکی مورگان‌استنلی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه دوم امسال ۳۸ درصد کاهش یابد. در معاملات روز گذشته شاخص داوجونز ۷۱/ ۱درصد و شاخص S&P۵۰۰، بورس وال استریت ۷۲/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص نزدک نیز ۸/ ۱ درصد منفی شد.

کرونا بازار کار آمریکا را به هم ریخت

تعطیلی گسترده کسب و کارها در نتیجه شیوع کرونا در آمریکا باعث شد که با وجود تلاش‌های دولت و تزریق حدود ۵/ ۲ تریلیون دلار نقدینگی به بخش‌های مختلف اقتصادی، نرخ بیکاری سرانجام پس از ۱۱۳ ماه کاهش متوالی روندی صعودی به خود بگیرد و شمار بیکاران با یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر افزایش به هفت میلیون و ۱۴۰ هزار نفر برسد تا با رسیدن نرخ بیکاری به ۴/ ۴ درصد، بیشترین نرخ بیکاری آمریکا از اوت ۲۰۱۷ تاکنون به ثبت برسد.

 از طرف مقابل با ایجاد ۴۵ هزار فرصت شغلی اکنون شمار جمعیت شاغلان به ۱۵۵ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر رسیده است. طی این مدت همچنین نرخ مشارکت در بازار کار که نسبت جمعیت فعال در بازار کار به کل جمعیت بالغ را اندازه می‌گیرد به ۴/ ۶۳ درصد رسیده است که یکی از بالاترین ارقام ثبت‌شده از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می‌شود. دایان اسوونک،  کارشناس بازار کار در موسسه گرنت تورنتون گفت: کاهش شدید شمار شاغلان می‌تواند پیش‌درآمدی بر یک رکود باشد و احتمال می‌دهیم تا دو برابر مشاغلی که در طول رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ از دست دادیم، شاهد نابودی مشاغل باشیم.

برخی از اقتصاددانان معتقدند در ماه آوریل شاهد بیکار شدن حدود ۲۰ میلیون نفر در آمریکا و رسیدن نرخ بیکاری به عددی دو‌رقمی خواهیم بود. در طول ۴۵ سال اخیر هیچ گاه سابقه نداشته است که بیش از یک میلیون نفر در آمریکا تنها طی یک ماه بیکار شوند.

متوسط نرخ بیکاری آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۷۳/ ۵ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۸۲ با ۸/ ۱۰ درصد و کمترین نرخ ثبت‌شده نیز مربوط به می ‌۱۹۵۳ با ۵/ ۲ درصد بوده است. تام گیمبل، کارشناس بازار کار در موسسه «لازال نتورک» گفت: بسیاری از کارفرمایان برنامه خود برای استخدام نیروهای جدید را تا مشخص شدن وضعیت به تاخیر انداخته‌اند و برخی نیز به نیروهای خود گفته‌اند در خانه بمانند و دورکاری کنند. با این حال شمار استخدام‌های جدید بیشتر از انتظارات قبلی بوده است.