عبور سکه از مرز روانی

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که افزایش ارزش سکه در شرایطی رخ داد که حجم معاملات هم چندان بالا نبود؛ در نتیجه این نوع افزایش قیمت می‌تواند تا حدی ناشی از سفته‌بازی یا انتظارات معامله‌گران بزرگ باشد. برخی از بازیگران بازار سکه باور داشتند، خوش‌بینی زیاد نسبت به ادامه روند افزایشی بهای طلای جهانی موجب شد که سکه‌بازان با قدرت به استقبال افزایش قیمت بروند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، تمامی آنها باور داشتند که در هفته جاری بهای طلای جهانی رشد بیشتری را به ثبت خواهد رساند.

عده‌ای از فعالان نیز باور داشتند، عامل اصلی رشد قیمت سکه، افزایش بهای دلار بود. دیروز دلار در ابتدای روز به محدوده ۱۶ هزار و ۱۸۰ تومانی رفت و از آن نقطه بلند شد و با افزایش خریدها در حدود ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۱۰ تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود. افزایش قیمت شاخص ارزی نیز در شرایطی صورت گرفت که خیابان فردوسی خلوت بود و عبور و مرور زیاد نبود. در این میان، صرافی‌ها نیز اکثرا فعالیت‌های خود را آغاز نکرده بودند و حتی افراد زیادی در برابر صرافی ملی حضور نداشتند. به این ترتیب، می‌توان گفت تقاضای خاصی از سوی مردم وارد بازار نشده است. در نتیجه تقاضای افراد عادی نمی‌تواند عامل افزایش قیمت دلار بوده باشد. البته بسته بودن صرافی‌ها ممکن است این شانس را در اختیار سفته‌بازان قرار داده باشد که با استفاده از جوسازی‌های خاص خود قیمت را دچار نوسان کنند. با این حال، صرافی ملی و سایر صرافی‌های منتخب بانکی باز هستند و می‌توانند به نیازهای بخشی از تقاضا پاسخ دهند.

در این میان، برخی فعالان معتقد بودند، افزایش روزهای شنبه و یکشنبه شاید تنها یک نوسان‌گیری بوده باشد و سفته‌بازان به دنبال آن هستند که در دامنه ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام به سودگیری کنند. از نگاه این گروه، پس از اینکه روز شنبه قیمت دلار به مرز ۱۶ هزار تومانی نزدیک‌تر شد، خریدهای ارزی شدت گرفت و به دنبال آن قیمت شروع به افزایش کرد. از زاویه دید این گروه باید منتظر واکنش بازار نسبت به سطح ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان باقی بمانیم و بعد نسبت به احتمال افزایش بیشتر قیمت شاخص ارزی قضاوت کنیم. آنچه مسلم است حجم معاملات رسمی در بازار چندان بالا نیست، ولی دلالان در بازار هم چنان حضور دارند. یکی از بازیگران باتجربه بازار نیز باور داشت تا زمانی که بازار سهام افزایشی است، خطری از جهت شوک‌های ارزی بازار را تهدید نمی‌کند.

خرید و فروش آنلاین طلا همچنان ممنوع است

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در تازه‌ترین اظهارات خود، خرید و فروش طلا و جواهر در فضای مجازی را طبق قانون ممنوع اعلام کرد و افزود: هرگونه مسوولیت ضرر و زیان در این خرید و فروش‌ها به عهده خریدار است.

وی افزود: با توجه به اطلاعیه‌ای که از سوی اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران با هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت صادر شده تمامی واحدهای صنفی فروش طلا و جواهر تا ۳۰ فروردین تعطیل هستند و با توجه به اینکه در بازارهای جهانی قیمت وجود دارد و اونس جهانی با نوساناتی روبرو بوده قیمت‌ها به‌طور روزانه اعلام می‌شود.

این فعال حوزه طلا و جواهر گفت: بین تعدادی از افراد صنف به‌صورت محدود و آن دسته از افرادی که به هم اعتماد دارند در بازار حرفه‌ای طلا و جواهر معاملاتی انجام می‌شود که اصطلاحا به آن معاملات پشت خطی می‌گویند.