مسیر مخالف سکه و دلار

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد دیروز سکه به کاهش خود ادامه دهد، نزول بهای طلای جهانی در اواسط روز بود. به باور این دسته، سکه در صورتی می‌توانست در برابر کاهش قیمت مقاومت کند که طلای جهانی نشانه‌ای از قدرت برای شکست مرز هزار و ۷۰۰ دلاری را از خود نشان می‌داد. با این حال، طلا حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر در گیر و دار محدوده هزار و ۶۸۰ دلاری بود. دیگر عاملی که از نگاه بازیگران بازار منجر به افت قیمتی سکه شد، آغاز به کار بیشتر سکه و طلا فروشان از اول اردیبهشت بود. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که همه واحدهای تجاری صنف طلا و جواهر با رعایت مقررات بهداشتی از اول اردیبهشت‌ماه مجاز به بازگشایی هستند. آغاز به کار فعالان بازار طلا به نظر می‌رسد زمینه‌ساز تقویت سمت عرضه شد.

درست است که سکه در روزهای اخیر در شرایط کاهشی قرار گرفته است،‌ ولی آمارها نشان می‌دهند که این فلز گرانبها در فروردین ماه سیر صعودی داشته است. این فلز گرانبها در اولین ماه سال حدود ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی بود که شاخص ارزی نزدیک به سه‌دهم درصد افت قیمت را به ثبت رساند. در چنین شرایط می‌توان گفت که سکه در اولین روز اردیبهشت بخشی از افزایش ارزش فروردین ماهی را از دست داد. در این میان، باید دید سکه توان شکستن و پایین رفتن از مرز مهم ۶ میلیونی را دارد یا به تدریج بار دیگر در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

در مورد دلار بازار رفت و برگشت‌های زیادی را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی در انتظار مشخص شدن بیشتر اوضاع بازار است. دلار در نیمه اول فروردین و در روزهای تعطیل توسط سفته‌بازان در مسیر افزایشی قرار گرفته و حتی به نیمه کانال ۱۶هزار تومانی رسید. با این حال هر قدر به انتهای ماه نزدیک‌تر شدیم، سیر فروش‌ها در بازار بیشتر شد و در نهایت در سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به کار خود پایان داد. البته اسکناس آمریکایی در آخرین روز فروردین‌ماه و اولین روز اردیبهشت‌ماه توانست در مقطعی به زیر سطح یاد شده برود ولی هر بار با افزایش خریدهای معامله‌گران، به بالای آن بازگشت. این موضوع نشان می‌دهد که برای بازیگران ارزی این سطح از اهمیت زیادی برخوردار است و نزول از آن منجر به افت بیشتر قیمت می‌شود.

در این میان برخی فعالان عنوان می‌کنند بازارساز به دنبال کاهش تاثیرگذاری سفته‌بازان بازار است و در اولین گام کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت آنها را هدف گرفته است. رئیس شورای عالی کانون صرافان از شناسایی بیش از ۵۰۰ سایت و کانال تلگرامی فعال در بازار ارز و معرفی به پلیس فتا خبر داد و گفت: بانک مرکزی و کانون صرافان مرجع اصلی نرخ هستند و مردم باید هوشیار باشند. کامران سلطانی زاده در گفت‌وگو با «ایبِنا» با اشاره به تعداد زیاد سایت‌ها و کانال‌های کلاهبرداری در حوزه ارز گفت: بانک مرکزی و کانون صرافان مرجع اصلی و رسمی اعلام نرخ ارز هستند. وی گفت: ما بیش از ۵۰۰ مورد را به پلیس فتا اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و متاسفانه تعداد این کانال‌های اطلاع‌رسانی بسیار زیاد است و روزانه تعداد زیادی از این کانال‌ها و سایت‌ها را به‌صورت مکتوب به پلیس فتا اطلاع می‌دهیم.