حمایت دلار در مرز روانی

به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای قیمت برای بازیگران فنی بازار واکنش دلار به همین سطح ۱۶ هزار تومانی باشد. به احتمال زیاد پایین رفتن از این کانال حداقل در کوتاه‌مدت فروش‌ها را بیشتر خواهد کرد و قیمت به سوی سطح حمایتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت خواهد کرد. در صورتی که قیمت بالای کانال ۱۶ هزار تومانی باقی بماند، معامله‌گران می‌توانند با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کنند. با وجود این، اکثر بازیگران ارزی عنوان می‌کنند که بازار در شرایط کنونی توان خاصی برای افزایش یا کاهش تعیین‌کننده ندارد و حجم معاملات چنان محدود است که نمی‌توان انتظار تغییر جهت خاصی را داشت. به گفته برخی فعالان، در شرایط کنونی معامله‌گران بزرگ تمایل زیادی برای فعالیت در بازار ندارند؛ آنها می‌هراسند که قیمت در کف سال ۹۹ قرار داشته باشد و در صورت فروش دچار ضرر شوند. در کنار این، نشانه افزایشی خاصی را در بازار نمی‌بینند که برای خرید ریسک کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران بزرگ ترجیح می‌دهند نقدینگی بیشتری در اختیار داشته باشند و از آن برای ورود به سایر بازارها مانند بازار سهام استفاده کنند. بر اساس این صحبت‌ها به‌نظر می‌رسد بازار ارز اولیت اول معامله‌گران بزرگ حداقل تا این مقطع از سال ۹۹ نبوده باشد. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که در اولین ماه از سال‌جاری دلار رشد خاصی نداشته است، ولی همزمان در بورس شاهد بیش از ۳۰ درصد افزایش بودیم. در شرایط کنونی باید دید این روند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؛ آنچه مسلم است در بازاری مانند مسکن نیز در ماه اول سال افزایش خاصی وجود نداشت و نمی‌توان گفت در صورتی که سرمایه‌ها از بازار سهام خارج شوند، حتما به سوی بازار ارز روانه خواهند شد؛ این سرمایه‌ها ممکن است به سمت بازار مسکن نیز سرازیر شوند.

در این میان، برخی فعالان عنوان می‌کنند که در سال‌جاری میزان عرضه بازارساز کاهش خواهد یافت. در واقع امید آنها این است که با کاهش احتمالی عرضه، قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار بگیرند به گفته این عده زمانی که قیمت نفت دچار کاهش شدیدی شده و کشور با کسری بودجه مواجه است، می‌توان انتظار رشد قیمت دلار را داشت. آنها با توجه به این موضوع عنوان می‌کنند در صورتی که تقاضا کمی به سطوح پیشین نزدیک شود، می‌توان انتظار رشد قیمت‌های بیشتر را داشت. این در حالی است که کاهشی‌ها باور دارند قیمت فعلی دلار نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شود و در نتیجه احتمال افزایش بیشتر را منتفی می‌دانند.

یکی از نکات جالب بازار دیروز حرکت مخالف سکه با دلار بود. دیروز در حالی که قیمت دلار به افت خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی راه افزایشی را در پیش گرفت و با ۶۵ هزار تومان افزایش به بهای ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، سکه‌بازان با توجه به حمایت دلار در مرز ۱۶ هزار تومانی، کمی جسارت بیشتری پیدا کردند و وارد موقعیت خرید شدند. در این میان، البته احتمال افزایش بهای طلای جهانی در هفته جاری نیز اثرگذار بوده است. عده‌ای هم باور داشتند، سکه روز شنبه واکنش هیجانی زیادی به افت دلار نشان داد و روز یکشنبه بخشی از این واکنش تعدیل شد.