ایتالیا اکنون اصلی‌ترین کانون شیوع ویروس کرونا در اروپا و دومین کشور جهان از نظر تلفات کووید-۱۹ است. دو استان صنعتی شمالی لمباردی و ونتو که ۳۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایتالیا مربوط به آن‌هاست، بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند و دولت برای پشت سر گذاشتن اوج بیماری، تصمیم گرفته است قرنطینه را با وجود انتقادات گسترده ادامه دهد.

در سه ماه نخست امسال اقتصاد ایتالیا ۷/ ۴ درصد کوچک شده است تا دومین رشد منفی فصلی متوالی پس از رشد منفی ۳/ ۰درصدی فصل قبل و بدترین عملکرد فصلی تاریخ معاصر این کشور رقم بخورد. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی ایتالیا در ۱۲ ماه منتهی به مارس، منفی ۸/ ۴ درصد اندازه‌گیری شده است.

تا پیش از شیوع کرونا، دولت ایتالیا نرخ رشد ۶/ ۰ درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده بود اما با توجه به اخلال گسترده در زنجیره تامین، توقف پروازهای خارجی، کاهش تجارت و کاهش شمار گردشگران ورودی به ایتالیا، نرخ رشد اقتصادی منفی خواهد بود و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش بینی کرده است اقتصاد این کشور امسال بیش از ۹ درصد کوچک شود.

از سوی دیگر رشد اقتصاد اتریش در سه ماه نخست ۲۰۲۰ به منفی ۵/ ۲ درصد رسید که این نرخ رشد ۸/ ۰ درصد کمتر از نرخ رشد ثبت شده در فصل قبل و کمترین رشد فصلی ثبت شده درطول تاریخ معاصر این کشور بوده است.

بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی اتریش در ۱۲ ماه منتهی به مارس، منفی ۷/ ۲ درصد اندازه‌گیری شده که ۸/ ۲ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای بازه مشابه منتهی به دوره قبل است.

در حالی که وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی مناسب نیست،‌ شاخص‌های بورسی نیز ضعیف‌تر شده‌اند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۳۴/ ۲ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۰۶/ ۵۷۶۳ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با عقبگرد ۲۲/ ۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۶۴/ ۸۶۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با افت ۱۲/ ۲ درصدی در سطح ۱۸/ ۴۵۷۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۸۹/ ۱ درصد پایین رفت و به ۳۰/ ۶۹۲۲ واحد رسید. در وال‌استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۵۶/ ۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۶۹/ ۷۲۳ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۸۱/ ۲درصد ریزش تا سطح ۷۱/ ۲۸۳۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۲/ ۳ درصدی در سطح ۹۵/ ۸۶۰۴ واحدی بسته شد.