به گزارش «ایسنا» به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در شرایطی که تحت تاثیر شیوع کرونا و کاهش شدید تقاضای مصرفی، نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان در مسیر نزولی قرار گرفته است، نرخ تورم استرالیا در اتفاقی عجیب، در سه ماه‌نخست امسال بار دیگر به مسیر صعودی باز گشته است و از ۸/ ۱ درصد با ۴/ ۰ درصد افزایش به ۲/ ۲ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که بالاترین تورم ثبت شده در استرالیا از سه ماه‌سوم سال ۲۰۱۴ تاکنون محسوب می‌شود ۲/ ۰ درصد بیشتر از تورم مورد انتظار کارشناسان بوده است.

در بین بخش‌های مختلف نرخ تورم مواد غذایی به ۲/ ۳ درصد رسیده است و بزرگ‌ترین تورم از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود. طی این مدت تورم گوشت ۸/ ۸ درصد، تخم مرغ ۶ درصد و سبزیجات ۲/ ۳ درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین تورم در لوازم منزل با دو درصد و لباس با ۱/ ۲درصد به ثبت رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار استرالیا، تورم فصلی این کشور ۳/ ۰ درصد اندازه‌گیری شده است که ۲/ ۰ درصد بیشتر از تورم سه ماهه پایانی سال قبل است.

کاهشی شدن نرخ تورم بلژیک

نرخ تورم در بلژیک کاهشی بوده است و متوسط نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آوریل با کاهش محسوس ۰۵/ ۰ درصدی نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۵۷/ ۰ درصد رسیده است. این نرخ تورم که کمترین تورم ثبت‌شده در این کشور از نوامبر سال قبل است بیش از همه تحت تاثیر کاهش تورم بخش ارتباطات (از منفی ۹۱/ ۱ درصد در ماه قبل به منفی ۲۸/ ۳ درصد در ماه آوریل) و حمل‌و‌نقل (از صفر درصد به منفی ۳۸/ ۲درصد) قرار گرفته است.

بیشترین عامل افزایشی نرخ تورم نیز مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۹۷/ ۳ درصدی بوده است. بر مبنای ماهانه نرخ تورم بلژیک در ماه آوریل صفر درصد اندازه‌گیری شده که ۱۶/ ۰درصد کمتر از تورم ماه قبل است.

متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۶۴/ ۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۸۱/ ۲۲۲ درصدی ژانویه۱۹۴۷ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۱/ ۱۸ درصدی ماه اکتبر سال ۱۹۲۱بوده است.

منفی شدن نرخ تورم کانادا

در آن سوی آب‌ها، در کانادا، نرخ تورم کانادا منفی شد. متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۴/ ۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۹/ ۰ درصد رسید که این نرخ تورم ۳/ ۱ درصد کمتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده در این کشور از ژوئن سال قبل تاکنون بوده است.

در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۳/ ۲ درصد بوده است. تورم آب و برق نیز ۷/ ۱درصد و مراقبت درمانی با ۳/ ۱درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به بخش انرژی با منفی ۶/ ۱۷درصد و لوازم منزل با منفی ۲/ ۱درصد بوده است. در این بین قیمت بنزین ۶/ ۱۷درصد و گازوئیل ۸/ ۱۲درصد ریزش کرده است.

بانک مرکزی کانادا تا پیش از بحران کرونا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته بود نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده است. با این حال این بانک که پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به ثبات نسبی شاخص‌های کلان اقتصادی در مقطع فعلی برنامه‌ای برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد، به دلیل شیوع کرونا در این کشور و با هدف تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها مجبور به کاهش نرخ بهره شد.

طبق اعلام مرکز آمار کانادا، هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه مارس با ۲/ ۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۸/ ۰ درصد رسیده است.

بانک مرکزی کانادا همچنین با تاکید بر آمادگی برای همکاری با سایر کشورهای گروه هفت اعلام کرده که کلیه اقدامات لازم برای حمایت از رشد اقتصادی و حفظ نرخ تورم در محدوده هدف‌گذاری شده را انجام خواهد داد. این بانک با اعتراف به کاهش رشد اقتصادی کانادا اعلام کرد به احتمال زیاد رشد هدف‌گذاری شده ۳/ ۱درصدی برای سه ماهه نخست سال محقق نخواهد شد.

هم زمان با کاهش نرخ تورم در برخی کشورهای توسعه یافته، ریزش بورس‌های بزرگ جهان همچنان ادامه دارد. در وال‌استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایندستریال اوریج» با ۵۶/ ۲درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۷۲۳ واحد بسته شد.

شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۸۱/ ۲درصد ریزش تا سطح ۲۸۳۰.۷۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۲/ ۳درصدی در سطح ۸۶۰۴ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۳۴/ ۲درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۷۶۳‌واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با عقبگرد ۲۲/ ۲درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۸۶۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با افت ۱۲/ ۲درصدی در سطح ۴۵۷۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۸۹/ ۱درصد پایین رفت و به ۶۹۲۲ واحد رسید.

هر چند دور تازه مذاکرات بین انگلیس و اتحادیه اروپا برای حل و فصل مساله برگزیت آغاز شده و قرار است این مذاکرات ویدیوئی به مدت دست کم سه هفته ادامه یابد، برخی از منابع آگاه در دولت انگلیس از تداوم اختلاف‌ها و پیشرفت بسیار کم در مذاکرات خبر داده‌اند.

اگر طرفین تا پایان امسال به توافقی مشخص نرسند، انگلیس بازار واحد اروپایی را نیز ترک خواهد کرد و روابط تجاری دو طرف کانال مانش تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. دو طرف همچنین تا ماه ژوئن برای رسیدن به چارچوب کلی فرصت دارند و در صورت منقضی شدن این مهلت می‌توانند با توافق یکدیگر آن را تمدید کنند.

اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افت ۸۴/ ۲درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۶۱۹ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۸۸/ ۳درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۶۸۷ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۱۸/ ۱درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۱۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۴۳/ ۱درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۳۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.