روز دوگانه در بازار طلا

در حالی که بازار طلا وضعیت دوگانه‌ای داشت،‌ در بازار ارز، یورو و پوند در برابر دلار تضعیف شدند؛ در واقع یکی از عواملی که بر قیمت طلا نیز فشار وارد می‌کرد‌، همین تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی بود. این در حالی بود که در ابتدای روز بازار بیشتر تحت‌تاثیر نگرانی نسبت به افزایش تنش‌های میان چین و آمریکا قرار داشت و همین مساله تقاضای احتیاطی را در بازار طلا بالا برده بود. ترامپ به صراحت عملکرد چین را در گسترش ویروس کرونا موثر دانسته است؛ چنین اظهارنظری این نگرانی را در بازار ایجاد کرد که توافق تجاری دو کشور در معرض خطر قرار بگیرد،‌ خصوصا آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد که به تلافی شیوع ویروس کرونا، افزایش تعرفه‌ها علیه چین را بررسی می‌کند. پیش از اینکه ویروس کرونا در جهان گسترده شود، جنگ تجاری چین و آمریکا همواره یکی از عواملی بود که به‌عنوان محرک قیمت طلا عمل می‌کرد. با این حال، به نظر می‌رسد تقویت شاخص دلار آمریکا موجب شد که از حدود ساعت ۵ بعدازظهر فشارها بر قیمت طلا بیشتر شود و برخی معامله‌گران سعی کنند با قرار گرفتن در موقعیت فروش سودگیری کنند.

شاخص دلار و طلا با یکدیگر رابطه معکوس دارند و معمولا زمانی که دلار تقویت می‌شود، اونس تحت‌فشار قرار می‌گیرد. البته وضعیت‌های استثنایی هم وجود داشته است که هر دو با هم صعودی شده‌اند.

به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو، وزیر‌خارجه آمریکا روز یکشنبه اظهار کرد شواهد قابل‌توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد منشأ ویروس کرونا یک لابراتوار چینی بوده است.

آوتار ساندو، مدیر ارشد کالا در شرکت فیلیپ فیوچرز در این‌باره گفت: این نگرانی وجود دارد که ممکن است دوباره جنگ تجاری به‌راه بیفتد و چنین رویدادهایی برای طلا خوب محسوب می‌شوند. اظهارات مقامات آمریکایی دور جدیدی از خصومت با چین در عرصه تجاری را نشان می‌دهد.رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفته بود افزایش تعرفه‌ها علیه واردات چین مطمئنا یکی از گزینه‌هایی است که وی به تلافی شیوع ویروس کرونا از ووهان چین بررسی می‌کند.قیمت طلا سال میلادی گذشته تحت‌تاثیر جنگ تجاری میان واشنگتن و چین که تقاضا برای دارایی امن را تقویت کرد، حدود ۱۸ درصد رشد داشت.تهدید برای وضع تعرفه روی ارزش یوآن چین در برابر دلار تاثیر گذاشت و صعود دلار، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار جهانی در شرکت اکسی کورپ، تقاضا برای دلار آمریکا در معاملات صبح دوشنبه بازار آسیا به‌عنوان یک دارایی امن رقابت داشت. در بخش اقتصادکلان، سرمایه‌گذاران به نظاره آمار اشتغال آوریل آمریکا نشسته‌اند که قرار است روز جمعه منتشر شود.براساس گزارش رویترز، بانک مرکزی آمریکا برای حمایت از رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره را نزدیک صفر نگه داشته و سایر بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان نیز برای حمایت از اقتصادشان در برابر تبعات شیوع پاندمی کرونا، اقدامات مشابهی را به اجرا گذاشته‌اند. اقدامات محرک مالی و پولی گسترده از قیمت طلا در بلندمدت پشتیبانی خواهد کرد.