شمار جمعیت بیکاران طی این مدت با افزایشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد. این وضعیت می‌تواند زنگ خطری جدی برای دونالد ترامپ باشد که برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات ماه نوامبر حساب ویژه‌ای روی اقتصاد باز کرده است.  گریگوری داکو، اقتصاددان موسسه کپیتال اکونومیکس گفت: آسیبی که از بحران بزرگ ناشی از کرونا به ما تحمیل شده، واقعا عمیق است و مدت زیادی طول خواهد کشید تا بازار کار بتواند خود را به سطح قبل از بحران بازگرداند.  در حال حاضر حدود ۷۵ درصد شاغلان آمریکایی تحت‌تاثیر پیامدهای کرونا با کاهش درآمد، تعدیل موقت یا با بیکاری دائمی مواجه شده‌اند.

متوسط نرخ بیکاری آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۷۳/ ۵ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۸۲ با ۸/ ۱۰ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به مه ‌۱۹۵۳ با ۵/ ۲ درصد بوده است. اتفاقات عجیب بازار کار آمریکا در شرایطی رخ می‌دهد که تنها دو ماه قبل یعنی در ماه فوریه نرخ بیکاری آمریکا ۵/ ۳ درصد بود که کمترین سطح ثبت شده نیم قرن اخیر در این کشور محسوب می‌شد. در ماه مارس نیز نرخ بیکاری ۴/ ۴ درصد اندازه‌گیری شده بود.

گاوس فاوشر، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه پی‌ان‌سی فایننشیال گفت: تنها ظرف دو ماه نرخ بیکاری از پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر به بالاترین سطح نیم قرن اخیر رسیده است و این نشان می‌دهد که وضعیت اقتصاد تا چه حد وخیم است.

در این میان، دیگر اقتصاد بزرگ دنیا یعنی بریتانیا نیز با مشکلات بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

بانک مرکزی انگلیس از احتمال کوچک شدن اقتصاد این کشور به میزان ۱۴ درصد خبر داده است.

بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داد که اقتصاد این کشور ممکن است با بدترین وضعیت خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در سه قرن پیش مواجه شود. این بانک در سناریوی بدبینانه خود رشد اقتصادی منفی ۳۰ درصدی را در نیمه نخست امسال برای پنجمین اقتصاد بزرگ جهان پیش‌بینی کرده و افزوده است در سه ماه دوم سال رشد اقتصادی احتمالا منفی ۲۵ درصد خواهد بود. این بانک همچنین نرخ بیکاری انگلیس را ۹ درصد پیش‌بینی کرده که در صورت تحقق، دو برابر رشد نرخ بیکاری فعلی است. همچنین ۸۰ درصد شاغلان تحت‌تاثیر شیوع کرونا با کاهش درآمدهای خود یا تعدیل موقتی مواجه شده‌اند.

به گفته بانک مرکزی انگلیس، انتظار می‌رود روند بازگشت اقتصاد به سطوح عادی خود از نیمه دوم سال به تدریج آغاز شود. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس در همین رابطه گفت: انتظار داریم با پیامدهای بلندمدتی بر روی اقتصاد مواجه شویم اما تاثیر آنها در بسیاری از سناریوها کم خواهد بود. بیلی با اعلام آمادگی بانک مرکزی برای حمایت همه جانبه از اقتصاد این کشور افزود: حضور نیرومند ما این سیگنال را به بازارها ارسال خواهد کرد که حفظ ثبات اقتصادی تا چه اندازه برای ما اهمیت دارد.