هرچند بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و بهبود قیمت نفت و به‌دنبال آن افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، در هفته گذشته مانع رشد قیمت جهانی طلا شد، اما اخبار منتشرشده درباره نرخ بیکاری در آمریکا، می‌تواند محرکی برای رشد قیمت فلز زرد باشد. در هفته ابتدایی ماه می، قیمت طلا با رشد ۹۴/ ۰ درصدی مواجه شد و در آخرین روز از معاملات هفتگی به ۱۷۰۲ دلار به ازای هر اونس رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایالات متحده شغل خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب نرخ بیکاری به ۷/ ۱۴ درصد رسیده است. این بالاترین نرخ بیکاری از دهه ۱۹۳۰ در آمریکا محسوب می‌شود. به‌گفته «شان لاسک»، تحلیلگر ارشد موسسه «والش‌ تردینگ»، حتی اگر نرخ بیکاری به حالت قبل بازگردد، باز هم عدم قطعیت بسیار بالا است. او معتقد است قیمت طلا با عبور از قله  ۱۷۵۰ دلاری، رکورد جدیدی را در سال جاری به ‌ثبت خواهد رساند.

در آخرین نظرسنجی هفتگی کیتکو، ۱۱ تحلیلگر حرفه‌ای وال‌استریت شرکت کردند که ۶ نفر معادل ۵۵ درصد، رشد قیمت طلا را برای هفته آینده پیش‌بینی کرده‌اند. سه نفر معادل ۲۷ درصد معتقدند، فلز زرد روند نزولی خواهد داشت و دو نفر معادل ۱۸ درصد نظری در مورد تغییر جدی روند قیمت اونس نداشتند.

از سوی دیگر، از میان ۷۵۰ سرمایه‌گذار خرد مین‌استریت که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۵۰۲ رای‌دهنده، معادل ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۳۹ نفر، معادل ۱۹ درصد کاهش قیمت این فلز گرانبها را پیش‌بینی کردند. ۱۰۹ نفر از رای‌دهندگان، معادل ۱۵ درصد نیز نظری در مورد تغییر روند قیمت طلا نداشتند.

در نظرسنجی هفته گذشته، اغلب تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت در مورد آینده کوتاه‌مدت بازار فلز زرد خوش‌بین بودند که پیش‌بینی ۱۴ آنها صحیح بود.

«ریچارد بیکر»، سردبیر نشریه «اورکا ماینر»، از جمله تحلیلگرانی است که به روند صعودی قیمت طلا خوش‌بین است: از یکسو ۲۰ میلیون نفر شغل خود را در ماه آوریل از دست داده‌اند و از سوی دیگر تنش‌های جدیدی میان دو اقتصاد بزرگ جهان (آمریکا و چین) آغاز شده است. هر دو عامل می‌تواند به روند صعودی قیمت طلا کمک کند. در عین حال به‌گفته او، شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای طلا را در برخی کشورها مانند چین و هند کاهش داده است و برخی از بانک‌های مرکزی مانند روسیه اقدام به فروش طلا کرده‌اند. سرمایه‌گذاران هم از سوی دیگر به‌دنبال پناهگاه‌ امن هستند. این روند موجب می‌شود نوسانات طلا همچنان ادامه داشته باشد.

بیکر پیش‌بینی کرده است که احتمالا در هفته پیش رو قیمت طلا به بیش از ۱۷۵۰ دلار خواهد رسید و نقره نیز از ۱۶ دلار به ازای هر اونس بیشتر معامله خواهد شد.

«جورج جرو»، تحلیلگر بازار طلا هم رشد قیمت فلز زرد را در هفته آینده پیش‌بینی کرده است. «چارلی ندوس»، استراتژیست ارشد بازار در گروه «لاسال فیوچرز»، با اشاره به بهبود سطح حمایتی از ۱۶۸۰ دلار، معتقد است روند صعودی در هفته پیش‌رو ادامه خواهد یافت.

«دانیل پاویلونیس»، تحلیلگر ارشد موسسه «آرجی‌اوفیوچرز» نیز هرچند معتقد است در بلندمدت قیمت طلا افزایش خواهد یافت، اما روند نزولی را در هفته آینده پیش‌بینی کرده است. به‌گفته او، معاملات آتی طلا چند بار به کمتر از ۱۷۰۰ دلار کاهش و مجددا افزایش یافته است. اما هر بار میزان این رشد کمتر از قبل بوده است. بنابراین، انتظار می‌رود روند بلندمدت صعودی باشد.

«مارک لیبوویت»، دبیر «وی‌آرگلدلتر»، روند اصلاح قیمت را در بازار طلا پیش‌بینی کرده؛ اما همچنان به آینده بلندمدت خوش‌بین است.

 

13-02