الکساندر لین، کارشناس اقتصادی این بانک گفت: نرخ بیکاری در ماه آوریل بیانگر پیامدهای جدی کووید-۱۹ بر اقتصاد آمریکا خواهد بود. طبق پیش‌بینی این بانک، نرخ مشارکت در آمریکا نیز که شمار جمعیت فعال در بازار کار به کل جمعیت را می‌سنجد با کاهشی محسوس مواجه خواهد شد و به ۶۰ درصد می‌رسد.به گفته بانک آمریکا، احتمالا رشد نرخ دستمزد به کمترین سطح تاریخی خود خواهد رسید و زیان بزرگ کسب‌و‌کارها و کار کردن با حداقل ظرفیت باعث خواهد شد تا میزان درآمد و قدرت خرید شاغلان آمریکایی کاهش پیدا کند.

به گفته این بانک، ایالت‌های کالیفرنیا، نیویورک و پنسیلوانیا احتمالا بیشترین خسارت را از شیوع کرونا در بین ایالت‌های مختلف متحمل خواهند شد و نرخ بیکاری در آنها افزایشی محسوس خواهد داشت. تام گیمبل، کارشناس بازار کار در موسسه «لازال نتورک» گفت: بسیاری از کارفرمایان برنامه خود برای استخدام نیروهای جدید را تا مشخص شدن وضعیت به تاخیر انداخته‌اند و برخی نیز به نیروهای خود گفته‌اند در خانه بمانند و دورکاری کنند. با این حال شمار استخدام‌های جدید بیشتر از انتظارات قبلی بوده است.

متوسط نرخ بیکاری آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۷۳/ ۵ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر سال ۱۹۸۲ با ۸/ ۱۰ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به ماه  می‌ سال ۱۹۵۳ میلادی با ۵/ ۲ درصد بوده است.

آمریکا اکنون اصلی‌ترین کانون درگیری با کرونا در جهان است و بیش از ۷۶ هزار آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

همکاری ارگان‌ها برای احیای اقتصادی

پاول در ادامه گفت: نرخ بهره پایین به تنهایى نمی‌تواند اقتصاد را نجات دهد. ما باید به سیاست‌هاى مالى نیز روی آورده و تا آخرین لحظه که بازگشت رونق را تایید کنیم، این سیاست‌ها را ادامه دهیم. در حالى که وزیر خزانه‌دارى آمریکا از توقف قریب‌الوقوع اقدامات حمایتى جدید فدرال رزرو گفته بود، پاول اظهار کرد: احتمالا اقدامات جدیدى در سیاست‌هاى مالى نیاز است! پاول افزود: با اختیاراتى که کنگره آمریکا به ما داده، قدرت وسیعى در اعطاى وام و پول نقد به مشاغل مختلف داریم. حجم خرید اوراق قرضه در حال حاضر دقیقا همان سقفی است که باید باشد. پاول خاطرنشان کرد: بدترین داده‌هاى اقتصادى در فصل دوم ثبت خواهد شد. اما در مورد فصل سوم هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. به هر رویه اقتصاد بازگشایى می‌شود و مشاغل و مخارج استارت خواهند خورد. ممکن است رشد خوبى در فصل سوم ثبت شود. به محض کنترل خطرات ویروس، رشد محسوسى در فعالیت‌هاى صنعتى ثبت خواهد شد. فدرال رزرو ضمن حفظ نرخ بهره در نزدیکی صفر، بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر حمایت تمام قد از اقتصاد آمریکا تاکید و اعلام کرد که پاندمی کرونا دورنمای کوتاه‌مدت را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. در پایان نشست سیاست‌گذاری دو روزه کمیته که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، فدرال رزرو اعلام کرد نسبت به بهره‌برداری از تمام ابزارهای خود در راستای حمایت از اقتصاد آمریکا در این دوران پرچالش، متعهد است تا از این طریق به پیشبرد اهداف خود یعنی اشتغال حداکثری و ثبات قیمت‌ها کمک کند. اقتصاد آمریکا ظرف تنها چند هفته از پایین‌ترین نرخ بیکاری در تاریخ خود به جایی رسید که نظاره‌گر ثبت‌نام بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی برای استفاده از مزایا و کمک هزینه بیکاری شدند که سهم آن هفته حدود ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار نفر بود. علاوه‌بر این، در نتیجه اقدامات مقامات سرتاسر کشور مبنی بر تعطیلی بخش وسیعی از صنایع و کسب‌و‌کارها با هدف کُند کردن شیوع کرونا، شدیدترین افت فعالیت خود را از رکود بزرگ به بعد تجربه کرد.

با توجه به این حجم از ابهام پیرامون دورنمای اقتصادی، فدرال رزرو اعلام کرد که انتظار دارد تا زمانی که اطمینان حاصل کند که اقتصاد آمریکا رویدادها و بحران اخیر را پشت‌سر گذاشته و برای دستیابی به اهداف خود یعنی حداکثر اشتغال‌زایی و ثبات قیمت‌ها، روی ریل افتاده است، محدوده نوسان نرخ بهره بدون تغییر بماند.

جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در نخستین واکنش به این آمار گفته است که فاز نخست احیای اقتصاد آمریکا خیلی زود اتفاق خواهد افتاد: با رفع تدریجی قرنطینه، مردم از خانه‌ها به تدریج خارج و دوباره سطح مخارج شخصی را بالا خواهند برد. کم‌کم شاغلان به سر کار خود برمی‌گردند و شاهد اوج‌گیری سریع فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود. پاول با بیان اینکه فدرال رزرو برای کمک به خانوارها و اقتصاد آمریکا، هر کار از دستش برآید، انجام خواهد داد، افزود: ما به استفاده از ابزارهای خود برای حصول اطمینان از بازیابی اقتصاد ادامه می‌دهیم. تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف تخصیص داده‌ایم.

دو اقدام خزانه‌داری در ۲ روز

وزارت خزانه‌داری آمریکا در نظر دارد برای تامین نیاز‌های مالی کشور ۳۰۰۰ میلیارد دلار در سه‌ ماه دوم امسال اوراق قرضه و بهادار دولتی منتشر کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد برای حمایت از اقتصاد کشور در مقابل پیامد‌ها و تبعات اقتصادی و مالی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ در نظر دارد ۳ هزار میلیارد دلار اوراق قرضه و بهادار دولتی در فاصله ‌ماه‌های آوریل تا ‌ژوئن (سه ماهه دوم) امسال، منتشر کند.

تاکنون سابقه نداشته است که آمریکا در یک دوره زمانی محدود این میزان اوراق قرضه و بهادار دولتی برای تامین نیاز‌های مالی خود منتشر کند. برای مقایسه، آمریکا در سال گذشته، یک هزار و ۸۲۰ میلیون دلار اوراق قرضه و بهادار دولتی منتشر کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در فاصله ماه‌های ‌‌ژانویه تا مارس (سه ‌ماه نخست) امسال‌، ۴۷۷ میلیارد دلار اوراق قرضه و بهادار دولتی منتشر کرده و اعلام کرده بود در فاصله ‌ماه‌های جولای تا ‌سپتامبر (سه ماه سوم) امسال، نیز در نظر دارد ۶۷۷ میلیارد دلار اوراق منتشر کند.

رابطه معکوس بهای طلا با بازگشایی اقتصاد

در روزهایی که اقتصادهای تعطیل‌شده به واسطه همه‌گیری جهانی کرونا، به تدریج در حال بازگشایی‌اند، سرمایه‌گذاران شاهد کاهش پلکانی بهای طلا هستند. طلا روز گذشته به پایین‌ترین قیمت خود طی دو هفته گذشته رسید؛ به این دلیل که با کاهش نسبی شیوع کووید-۱۹، سرمایه‌گذاران به بازگشایی اقتصادها امیدوار شدند. این در حالی است که موج مستمر محرک اقتصادی بانک مرکزی (آمریکا) شیر ورودی سود هفتگی این فلز زرد را باز نگه داشته است.

طلا در حالی با ۸/ ۰ درصد کاهش به قیمت ۱۷۰۳ دلار به از هر اونس رسید که تا رقم ۱۷۲۲ دلار نیز پیش رفته بود؛ بهایی که از تاریخ ۱۷ آوریل به بعد بالاترین رکورد این فلز به شمار می‌آید. قیمت‌ها در یک هفته گذشته شاهد کاهش ۳/ ۰ درصدی بود. هم‌راستا با طلا، معاملات آتی آن نیز ۷/ ۰ درصد پایین‌تر آمده و ۱۷۱۳ دلار شده است.با توجه به اطلاعات موجود مبنی بر خسارت شغلی کووید-۱۹ به ۵/ ۲۰ میلیون آمریکایی, در حالی که ۲۲ میلیون انسان متاثر از بیکاری پیش‌بینی شده بود؛ محدودیت تقاضای طلا نیز اندکی بیشتر از حد انتظار شده است. اکنون ایالات‌متحده با شدیدترین فشارها در بخش حقوق و دستمزد پس از رکود بزرگ اقتصادی، مواجه است که این امر نشان دیگری از خساراتی است که همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهان تحمیل کرده است.اطلاعات حقوق و دستمزد غیرشرکتی آمریکایی‌ها در ماه آوریل در کنار کاهش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بر میزان این خوش‌بینی‌ها افزوده است. شاخص وال‌استریت برای نخستین بار در هفته گذشته وارد کانال صعودی شد زیرا امیدواری سرمایه‌گذاران برای بازگشت زنجیره عرضه و تقاضا بیشتر شد. همچنین فعالیت‌های اقتصادی در چند ایالت آمریکا راه‌اندازی شده است. با این حال، محرک‌های اصلی برای قدرتمندی طلا مانند نرخ بهره صفر، هزینه‌های زیاد و نگرانی از موج دوم همه‌گیری کرونا هنوز هم شدید بوده بنابراین چشم‌انداز طلا در میان‌مدت همچنان در هاله‌ای از ابهام است. آخرین داده‌های هفته اقتصادی ایالات‌متحده، انتظارات بیشتری را برای تحریک هر چه بیشتر از سوی صندوق ذخیره فدرال آمریکا (فدرال رزرو) ایجاد کرد و قیمت‌گذاری بازارها در یک محیط منفی نرخ بهره، قرار گرفت. همچنین پایین آمدن نرخ سود ایالات‌متحده بر بازده دلار و اوراق قرضه فشار آورده و باعث افزایش جذابیت شمش می‌شود.

 

13-02