این رویداد پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور ترامپ در روز پنجشنبه به وقوع پیوست، زمانی که اعلام کرد علاقه‌ای به صحبت کردن با رئیس‌جمهور چین ندارد. وی همچنین اضافه کرد که حتی ممکن است تمامی ارتباطات خود را با کشور چین قطع کند. ترامپ پیوسته چین را سرزنش می‌کند و به این نکته اشاره دارد که این کشور که مبدا شیوع ویروس کرونا نیز بوده در کنترل این اپیدمی ناموفق عمل کرده است. تنش‌ها در روز جمعه افزایش یافتند، زمانی که دولت ترامپ اعلام کرد ارسال محموله‌های کمپانی هوآوی را متوقف می‌کند. در پاسخ چین نیز اعلام کرد که آماده است شرکت‌های آمریکایی را در لیست غیر قابل اعتماد خود قرار دهد که این مساله شامل شرکت اپل، سیسکو سیستم و کوالکام می‌شود. چین همچنین اعلام کرده می‌تواند تمامی خریدهایش از شرکت بوئینگ را نیز به حالت تعلیق در آورد. با گذشت زمان و حرکت رو به جلو، مشکل میان آمریکا و چین می‌تواند بار دیگر تبعات بسیار بد و گسترده‌ای یابد. میلمن به خبرگزاری کیتکو اعلام کرد تصور نمی‌کند این تنش‌ها افزایش یابد و تا زمانی که ویروس کرونا ادامه داشته باشد تنش‌های تجاری میان این دو کشور پابرجا خواهد بود. هان تان، تحلیلگر بازار اف ایکس تی ام اعلام کرد که قیمت طلا در گام بعدی به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس می‌رسد و دستیابی به این سد قیمت تنها مساله گذشت زمان است. ماه‌های پیش رو با وجود ریسک موجود و تهدید‌های میان آمریکا و چین در زمانی که سراسر جهان را اپیدمی کرونا تحت‌تاثیر خود قرار داده است باعث خواهند شد که شاهد تمایل به ریسک‌پذیری بیشتری باشیم. قیمت طلا پایین‌تر نخواهد آمد و به مرور زمان قطعا به ۱۸۰۰ دلار خواهد رسید. تنها مشاهده تغییرات در روابط آمریکا و چین ممکن است در این روند تاثیر بگذارد. دستیابی به رقم ۱۸۰۰ دلار برای هر اونس طلا حتی تا هفته آینده نیز ممکن و شدنی است، اگر شاهد اقدامی مناسب از سوی آمریکا نباشیم. به نظر می‌رسد که طلا به خوبی از شرایط موجود بهره می‌برد. قیمت هر اونس طلا در زمان نگارش این خبر به ۱۷۵۶ دلار رسید که در هفته جاری نزدیک به ۵/ ۲ درصد رشد داشته است.

بدتر شدن داده‌های اقتصادی

از حیث اطلاعات و داده‌ها وضعیت رو به بدتر شدن می‌رود. میزان نرخ بیکاری در آمریکا حاکی از آن است که ۹۸/ ۲ میلیون فرم تقاضای بیمه بیکاری تکمیل و ارسال شده‌اند که رقم کلی را از زمان شروع ویروس کرونا تاکنون به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسانده است. به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی فیلیپس استرایب، داده‌های اقتصادی در حال بدتر شدن هستند و این مساله میزان نرخ بهره را به سمت صفر می‌کشاند و باعث می‌شود دارایی‌های آمریکا تضعیف و در نتیجه آن سرمایه‌ها به سمت کالاهای امن نظیر طلا سرازیر شوند. از آنجا که شواهد مستندی مبنی بر بازیابی شرایط اقتصادی پس از اتمام شیوع ویروس کرونا در دست نیست، سرمایه‌گذاران نیز ترجیح می‌دهند به سمت کالاهای امن نظیر طلا بروند. در واقع ۱۵ روز متوالی است که فلز‌های ارزشمند بخشی از سرمایه‌گذاری افراد شده‌اند و طبق آمار بلومبرگ در روز جمعه این میزان طی بازه ۱۲ ماه به ۱۰۰ میلیون اونس رسیده است.

فدرال رزرو و نرخ‌های منفی

با اینکه رئیس فدرال رزرو، جروم پاول به وضوح اعلام کرد که در واقع نرخ‌های بهره منفی را اصلا در نظر نگرفته است، مساله نرخ‌های بهره منفی همچنان بر سر زبان‌ها است. طلا در اینجا نیز از شرایط بهره برده است و از گمانه‌زنی‌ها برسر نرخ‌های بهره منفی برای افزایش ارزش خود استفاده کرده است. به نظر می‌رسد که بازار توجه آنچنانی به صحبت‌های رئیس فدرال رزرو نشان نداده و همچنان این احتمال را در نظر می‌گیرد. در هفته پیش‌رو بازارها نگاهشان را به صحبت‌های پاول در روز پنج‌شنبه در برابر کمیته بانکداری سنا معطوف می‌کنند که انتظار می‌رود وی درباره شرایط ورود به نرخ بهره منفی صحبت کند.

داده‌هایی که نباید از آنها غافل شد

جدا از صحبت‌های پاول، سرمایه‌گذاران نگاهشان را به نشست اف ام سی در روز چهارشنبه دوخته‌اند. از حیث داده‌های اقتصاد مجوز‌های ساخت آمریکا از ماه آوریل در روز سه‌شنبه به موعد مقرر خود می‌رسد. همچنین داده‌های مربوط به نرخ بیکاری نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر شرایط موجود بازار است.