همه‌گیری کووید-۱۹ ریسک‌های نزولی را در سطح جهان افزایش داده؛ اما به عقیده برخی اقتصاددانان،‌ این تهدیدات بلندمدت تورم است که سرمایه‌گذاران برای حمایت از اقتصاد ویران‌شده جهانی باید به آن توجه کنند،‌ که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان برای ترمیم این اقتصاد ویران شده به سراغ نقدینگی می‌روند. تورم چیزی بیش از آن است که مصرف‌کنندگان در رسیدهای مواد غذایی خود مشاهده می‌کنند. تورم قیمت دارایی‌ها، بسیار خطرناک است زیرا پایه‌ و ‌اساس ارز یک کشور می‌شود و قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد. سرمایه زیادی در این فرآیند نابود می‌شود و سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره بازسازی شود. ۳ هزار سال است که طلا منبعی از ثروت امن تلقی می‌شود. انتظار می‌رود که نقش این فلز در بازارهای مالی که اکنون شاهد رکوردشکنی آن هستیم، در افقی نه چندان دور تقویت شود. طلا توسط بانک‌های مرکزی و اقدام آنها به چاپ هرچه بیشتر اسکناس،‌ تخریب نمی‌شود. طلا به طور پیش‌فرض فاقد ریسک است.

در سیاست‌های فعلی برای نجات اقتصاد، بانک‌های بزرگ و مشاغل بزرگ، پول بزرگی را که تازه چاپ شده دریافت می‌کنند، در حالی‌که افراد عادی هیچ پول اضافی‌ای دریافت نکرده یا صرفا مبلغ کمی دریافت می‌کنند. این وضعیت نشان می‌دهد که توزیع مجدد و عظیم درآمد و ثروت در جریان است و معلوم خواهد شد که برخی از مردم با هزینه جمعیت بزرگ دیگری که فقیرتر می‌شوند، در حال ثروتمند شدن هستند. فلز زرد یک سرمایه‌گذاری جذاب در سطح فعلی است. با این همه اسکناس جدیدی که چاپ می‌شود، طولی نمی‌کشد که قیمت‌ها به ۲هزار دلار به ازای هر اونس برسد. نقره نیز در درازمدت شاهد رشد قیمت خواهد بود.

فدرال رزرو شیوه‌ای بی سابقه را برای مقابله با بحران کرونا انتخاب کرده است. در حالی‌که آمارها نشان می‌دهد ایالات متحده بالاترین نرخ ابتلا به این بیماری را دارد و‌ پایه پولی این کشور به شدت در حال افزایش است. بانک مرکزی این کشور پایه پولی آن را افزایش داده اما بانک‌ها در واکنش به آن، ناتوان هستند. آخرین داده‌های مربوط به پایه پولی منتشر شده از سوی فدرال رزرو نشان می‌دهد که هنوز بانک‌ها هیچ پولی را از آنچه که در پایان ماه فوریه به آنها داده شده، وارد اقتصاد واقعی نکرده‌اند. این برخلاف چاپ ۶/ ۱ هزار میلیارد دلار اضافی ظرف ۹ هفته و حذف کلیه نیازهای ذخیره‌ای است. افزایش ۹ هفته‌ای ۶/ ۱ هزار میلیارد دلاری پول در گردش ایالات متحده، دو برابر ۸۰۰ میلیارد دلاری است که در آگوست ۲۰۰۸ میلادی وجود داشت. با توجه به این امر، باورکردنی نیست که بانک‌ها هنوز هم در حال استفاده از ذخیره مالی هستند، تا اینکه ذخایر اضافی ۲/ ۳ هزار میلیارد دلاری آمریکا را مورد استفاده قرار دهند. در ۹ هفته گذشته، ذخایر اضافی که در فدرال‌رزرو نگهداری شده‌اند از ۵/ ۱ هزار میلیارد دلار به ۲/ ۳ هزار میلیارد دلار آمریکا رسیده‌اند. با وجود این افزایش زیاد، هیچ تحرکی از پایه پولی فراتر از بانک‌ها به سمت اقتصاد واقعی صورت نگرفته است.

 

13-02