از شهریور تا اوایل مهر ۹۷، دلار حدود ۸ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند، ولی به یکباره مسیر خود را تغییر داد و در یک جاده کاهشی قرار گرفت و پس از آن عموما نوسانات کم دامنه‌ای را تجربه کرد تا اینکه به اواخر اردیبهشت ۹۹ رسیده‌ایم که بازار بار دیگر کمی پرنوسان شده است. دلار دیروز روی عدد ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت تا میزان رشد ۳ روز ابتدای هفته آن به ۹۰۰ تومان برسد. رئیس‌کل، افزایش روزهای اخیر را ناشی از بالا رفتن انتظارات تورمی می‌داند و در بخشی از صحبت‌های خود سختی‌های پیش رو را برمی شمارد تا نشان دهد، وعده ثبات او بر پایه عدم اطلاع از اوضاع اقتصادی نیست. او می‌گوید: «این روزها تداوم فشار حداکثری، شیوع کرونا وتعطیلی سه ماهه بسیاری از فعالیت‌ها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا و...انتظارات تورمی را بالا برده است.» با این حال،‌ او اعتقاد دارد که بخشی از انتظارات ایجاد شده مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی نیست و اعتقاد دارد که محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود. در روزهای آتی، پیش‌بینی‌های بانک مرکزی از تورم یک سال آتی و «تورم هدف» اعلام خواهد شد. در واقع به نظر می‌رسد سیاست‌گذار قصد دارد انتظارات تورمی را تا حدی مدیریت کند و از این طریق مانع ورود تقاضای هیجانی به بازارها شود.

در این میان، توجه به مرزهای مقاومتی نیز در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال، عبور دلار از مرز ۱۷ هزار تومانی، انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی را تا حد زیادی فعال‌تر کرد؛ ‌عاملی که توجه به مرز ۱۸ هزار تومانی را ضروری‌تر می‌کند. دیروز البته کانال ۱۸ هزار تومانی شکسته نشد و دلار با ۳۲۰ تومان افزایش به بهای ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. یکی از عوامل مهمی که موجب شد قیمت دلار راه صعودی خود را ادامه دهد، افزایش نرخ حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم به بالای ۴ هزار و ۹۰۰ تومان رفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر عنوان می‌شد که حواله درهم با قیمت ۴ هزار و ۹۲۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. در این میان برخی فعالان باور داشتند با این سطح از قیمت درهم، دلار در بازار داخلی می‌توانست رشد بیشتری را تجربه کند،‌ ولی احساس برخی فعالان این بود که عرضه بازارساز در روز گذشته مانع از شکست کانال ۱۸ هزار تومانی شد. دیروز صرافی ملی نرخ فروش خود را روی عدد ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داد که ۱۸۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. به نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد تا حدی با بالا بردن قیمت فاصله خود از بازار آزاد را در حدی نگه دارد که منجر به ورود تقاضای جدید به معاملات نشود.  در روزی که قیمت دلار به صعود خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی نیز از ۳ کانال قیمتی عبور کرد. روز دوشنبه فلز گرانبهای داخلی ۲۸۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. جدا از رشد دلار، دیروز بهای طلای جهانی نیز تا ساعت ۴ بعدازظهر در جاده صعودی قرار داشت و همین عامل نیز در افزایش انتظارات صعودی بازار موثر بود. هر چند پس از آن قیمت آن یه یکباره افت کرد.

با وجود افزایش قیمت دلار و سکه تا ساعت ۴ بعدازظهر،‌ در ساعات انتهایی روز به یکباره قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار گرفتند که این موضوع می‌تواند نرخ شروع بازار در روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. شاید بازارها پس از چند روز افزایش قیمت، با افزایش فروش معامله‌گران برای سودگیری مواجه شوند.