این موضوع نشان می‌دهد که بهره‌وری اقتصاد کشور تا حد زیادی به صادرات نفت وابسته است.

در سال ۹۵ نیز، که معاهده برجام به امضا رسیده بود و سایه تحریم‌ها تا حدودی از سر اقتصاد ایران برداشته شده بود، مقدار رشد بهره‌وری به ۵/ ۱۰ درصد رسید که یکی از بالاترین نرخ‌های بهره‌وری ثبت شده حداقل در دو دهه اخیر است؛ موضوعی که باز هم وابستگی نرخ بهره‌وری اقتصاد کشور به موضوع تحریم‌ها و صادرات نفت را به خوبی نشان می‌دهد. پهلوانی در مورد میزان تغییرات بهره‌وری کل عوامل TFP کشور در پنج دهه اخیر گفت که مطابق با اعلام سازمان آسیایی این شاخص، در ۴۷ سال گذشته تنها یک صدم درصد بهتر شده است و از یک درصد به ۱/ ۱ درصد رسیده است.

رشد معکوس بهره‌وری اقتصاد

رئیس سازمان بهره‌وری کشور در مهم‌ترین بخش از صحبت‌های خود میزان نرخ بهره‌وری اقتصاد کشور در سال ۹۷ را برای اولین بار اعلام کرد و طبق صحبت‌ها، رشد نرخ بهره‌وری در سال ۹۷ در کشور به رقم بسیار پایین منفی ۱۲/ ۶درصد رسیده است. وی در این باره اضافه کرد تا زمانی که اقتصاد کشور نهاده‌محور باشد، هم رشد اقتصادی منفی خواهد بود و هم بهره‌وری به اقتصاد کمک نخواهد کرد. در حالی مقدار رشد بهره‌وری در سال ۹۷ منفی اعلام شد، که در دو سال قبل از آن مقدار رشد نرخ بهره‌وری با توجه به شرایط پس از برجام و بهبود نسبی صادرات نفت مثبت شده بود. رشد نرخ بهره‌وری در سال ۹۵ به مقدار ۵/ ۱۰ درصد و سپس در سال ۹۶، ۶/ ۱ درصد ثبت شده بود. اما در سال ۹۷ که دولت ترامپ تحریم‌های بی‌سابقه‌ای بر اقتصاد کشور وضع کرده بود، شرایط جدید به وضوح خود را در مقدار رشد بهره‌وری نشان داده است.

رشد منفی بهره‌وری در دوسال اول برنامه ششم

پهلوانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که در برنامه ششم توسعه در حالی‌که هدف‌گذاری بر این بود که ۳۵ درصد از کل رشد اقتصادی کشور مربوط به بهره‌وری باشد اما این موضوع محقق نشده است؛ در حقیقت در دو سال ابتدایی برنامه ششم توسعه رشد بهره‌وری نه تنها به رشد اقتصادی کشور کمک نکرده است، بلکه منفی ۴/ ۲ درصد از رشد اقتصادی منفی ۸ درصدی را نیز تشکیل داده است. رئیس سازمان بهره‌وری کشور در ادامه صحبت‌های خود گفت: تنها اکتفا کردن به اعلام نرخ بهره‌وری بی‌فایده است و در اصل باید به دنبال عواملی بود که سبب شده است اقتصاد کشور به نقطه کنونی برسد.

بهبود بهره‌وری نیروی کار در دولت

وی همچنین وضعیت بهره‌وری نیروی کار در دولت را رو به بهبود دانست و در این مورد نیز اضافه کرد که رویکرد در کل کشور به نیروی انسانی رو به بهبود است و در این حوزه اکنون سرمایه‌گذاری بیشتری صورت می‌گیرد. البته او یکی از دلایل این اتفاق را کاهش بودجه دستگاه‌های دولتی و انجام بیشتر کارها توسط نیروی انسانی دانست. پهلوانی در این مورد نیز اضافه کرد که به دلیل کاهش بودجه، نیروی کار دولتی باید با کیفیت بهتری کار کند. رئیس سازمان بهره‌وری همچنین هدف‌گذاری استقرار ۶ ماهه چرخه بهره‌وری در ماده ۵ برنامه ششم توسعه را نقطه ضعف این برنامه دانست و آن را امری نشدنی تلقی کرد. وی در مورد آغاز به کار شبکه ملی بهره‌وری نیز گفت که تا پایان خرداد ماه از پرتال این شبکه رونمایی خواهد شد.