اگرچه مردان هنوز بیشتر از زنان کار می‌کنند، اما افزایش متوسط سال‌های مورد انتظار کاری زنان نقش مهمی در افزایش میانگین کل داشته است. اکنون انتظار می‌رود به‌طور متوسط هر مرد در اتحادیه اروپا ۳/ ۳۸ سال و هر زن ۴/ ۳۳ سال کار کنند. به این ترتیب فاصله بین متوسط سال‌های کاری مردان اروپایی با زنان از ۱/ ۷ سال در سال ۲۰۰۰ به ۹/ ۴ سال در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

در بین کشورهای مختلف، ایسلند با متوسط ۹/ ۴۵ سال کاری، بیشترین میزان مورد انتظار عمر کاری را در بین کشورهای اروپایی داشته است و پس از آن سوئیس با ۳/ ۴۳ سال، سوئد و هلند با ۴۲ سال و دانمارک با ۴۰ سال و آلمان با ۱/ ۳۹ سال قرار دارند. از سوی دیگر کمترین متوسط کاری مورد انتظار در بین کشورهای اروپایی مربوط به ایتالیا با ۳۲ سال بوده است. کرواسی با متوسط ۵/ ۳۲ سال، یونان با ۲/ ۳۲ سال و بلژیک و لهستان با ۶/ ۳۳ سال دیگر کشورهایی هستند که انتظار می‌رود ساکنان آن کمتر از سایر کشورهای اروپایی کار کنند. در بین دیگر کشورهای اروپایی نیز متوسط سال‌های کاری در اسپانیا ۲/ ۳۵ سال، فرانسه ۴/ ۳۵ سال، انگلیس ۲/ ۳۹ سال، اتریش ۵/ ۳۷ سال، نروژ ۶/ ۳۹ سال و فنلاند ۶/ ۳۸ سال بوده است.

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به‌عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به‌علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است. همچنین برخی کشورهای اروپایی برای مهاجرت کاری بهتر هستند. پیش‌تر مرکز آمار اروپا در گزارشی اعلام کرده بود در سال ۲۰۱۹ متوسط نرخ بیکاری در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا (با احتساب انگلیس که پس از ۲۰۱۹ از اتحادیه جدا شد) ۶ درصد بوده است که این نرخ برای اتباع مهاجر خارج از اتحادیه اروپا به‌طور متوسط ۳/ ۱۲ درصد و برای شهروندان اروپایی ساکن در دیگر کشورهای عضو اتحادیه ۳/ ۷ درصد بوده است.

در بین تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نرخ بیکاری برای اتباع اروپایی از اتباع سایر کشورها پایین‌تر بوده است اما قبرس و لیتوانی دو استثنا در این زمینه بوده‌اند به گونه‌ای که نرخ بیکاری مهاجران به این کشورها کمتر از نرخ بیکاری شهروندان این کشورها بوده است.