به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، به‌دنبال شیوع کرونا و اخلال جدی در زنجیره تامین و تجارت جهانی، اقتصاد صادرات محور آلمان دچار مشکلات بسیار زیادی شده است و برآورد اخیر صورت گرفته توسط مرکز مطالعات اقتصادی این کشور نیز نشان می‌دهد اقتصاد آلمان امسال ۱۰ درصد کوچک خواهد شد پیش از آنکه بتواند در سال آینده مجددا رشد مثبت را تجربه کند و سطح تولیدات ناخالص داخلی آن ۳ درصد رشد کند. این برآورد در مقایسه با پیش‌بینی منفی ۱/ ۷ درصدی بانک مرکزی آلمان و منفی ۶/ ۶ درصدی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز پایین تر است.

مارسل فراتسشر، مدیر این مرکز گفت: کاهش سطح تولیدات اقتصادی آلمان در نتیجه بحران کرونا بسیار بدتر از بحران مالی ۱۰ سال قبل خواهد بود. اینکه خیلی از شرکت‌های بزرگ آلمانی برای تداوم سودآوری خود وابسته به صادرات هستند، آنها را در برابر بحران‌های این چنینی بسیار آسیب پذیر کرده است.

به گفته مرکز مطالعات اقتصادی آلمان در صورتی که دولت بتواند بسته حمایتی مناسبی را ارائه دهد رشد اقتصادی امسال منفی ۱/ ۸ درصد و سال آینده ۳/ ۴ درصد خواهد بود.

اقتصاد آلمان در سه ماه نخست امسال وارد رکود شد و انتظار می‌رود عملکرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی در سه ماه دوم سال حتی از سه ماه نخست سال نیز بدتر باشد. نرخ بیکاری به ۳/ ۶ درصد افزایش پیدا کرده است و هفت میلیون آلمانی با کاهش شدید درآمدهای خود مواجه شده‌اند. دولت ائتلافی آنگلا مرکل اعلام کرده ۱۳۰ میلیارد یوروی دیگر به حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای ویروس کرونا تخصیص خواهد داد.

دنی کندلیک، کارشناس اقتصاد آلمان در موسسه «د‌ای و» گفت: کاهش درآمد خانوارها تاثیر مستقیمی روی تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری آنها خواهد داشت و این یعنی پیامدهای کرونا روی اقتصاد به این زودی‌ها خاتمه نخواهد یافت. ما نباید انتظار داشته باشیم همه چیز خیلی زود به حالت قبلی برگردد.

اقتصاد فرانسه تا دو سال دیگر سرپا نخواهد شد!

بانک مرکزی فرانسه در گزارشی اعلام کرد احیای اقتصاد این کشور دست کم دو سال طول خواهد کشید.

به گزارش رویترز، گزارش جدید بانک مرکزی فرانسه از وضعیت اقتصاد این کشور بیانگر آن است که بازگشت فعالیت‌ها به سطوح پیش از بحران دست کم دو سال به طول خواهد انجامید. طبق برآورد صورت گرفته توسط این بانک، اقتصاد فرانسه پیش از آنکه در سال آینده به رشد ۹/ ۶ درصدی دست یابد، امسال ۳/ ۱۰ درصد کوچک خواهد شد که در صورت تحقق حتی از عملکرد اقتصاد این کشور در سال‌های جنگ جهانی دوم نیز بدتر خواهد بود.

همچنین تعطیلی کسب‌و‌کارها روی نرخ بیکاری نیز تاثیر جدی خواهد داشت تا جایی که این بانک پیش بینی کرده است نرخ بیکاری به ۸/ ۱۱ درصد در نیمه نخست امسال برسد. در صورتی که طبق سناریوی بدبینانه شاهد موج دوم همه‌گیری کووید-۱۹ باشیم دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا ۱۶ درصد در سال جاری، ۶ درصد در سال آینده و ۴ درصد در سال بعد کوچک خواهد شد.

قرار است دولت فرانسه از سومین بسته بزرگ محرک خود برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا در هفته‌های آینده رونمایی کند. این کشور یکی از چهار کانون اصلی درگیر با کرونا در اروپا محسوب می‌شود و حدود ۲۹ هزار فرانسوی براثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. احتمالا یارانه نقدی در نظر گرفته شده برای شهروندان فرانسوی در این بسته افزایش پیدا خواهد کرد و برای اتباع فرانسوی زیر ۱۸ سال معادل ۵ هزار یورو و برای اتباع بالای ۱۸ سال معادل ۸ هزار یورو خواهد بود.

طبق برنامه‌ریزی قبلی دولت قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ بیکاری فرانسه به زیر ۷ درصد کاهش پیدا کند که با توجه به شرایط فعلی بسیار بعید به نظر می‌رسد دولت در تحقق این مساله موفق باشد.

به گفته مرکز آمار فرانسه میزان فعالیت‌های اقتصادی در فرانسه ۱۹ درصد کمتر از سطح ثبت شده قبل از بحران بوده است و انتظار می‌رود رشد اقتصادی در پایان سه ماهه دوم سال به منفی ۳/ ۱۵ درصد برسد.

اقتصاد آمریکا نیز تحت تاثیر پاندمی آمریکا قرار خواهد داشت.

تا مدت‌ها درگیر پیامدهای کرونا خواهیم بود

فدرال رزرو نیز در گزارشی به کنگره آمریکا اعلام کرد شرایط اقتصاد این کشور به طرز غیرمنتظره‌ای نامطمئن است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از فاکس بیزینس، بانک مرکزی آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور با اشاره به اینکه یک مسیر بسیار نامطمئن پیش روی اقتصاد آمریکا است، افزود: بهبودی کامل و بازگشت میزان فعالیت‌های اقتصادی به سطوح پیش از بحران قبلی کاملا بستگی به پایان شیوع کرونا در آمریکا و جهان خواهد داشت. این بانک همچنین با کاهش برآورد خود از رشد اقتصادی امسال آمریکا اعلام کرد رشد اقتصادی احتمالا به جای ۱/ ۶ درصد پیش‌بینی شده قبلی به منفی ۵/ ۶ درصد خواهد رسید. نرخ بیکاری نیز احتمالا ۵/ ۵ درصد خواهد بود که بسیار بیشتر از نرخ ۵/ ۳ درصدی ثبت شده قبل از بحران کرونا است. فدرال رزرو در ادامه گزارش خود با اشاره به کاهش شدید سطح تقاضای مصرفی گفته است: اکنون وضعیت بازار کار در یکی از بدترین شرایط خود قرار دارد و قطعا شاهد افزایش ورشکستگی بنگاه‌های آمریکایی خواهیم بود. اخلال در زنجیره تامین یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند کسب‌و‌کارها را با اخلال جدی در چرخه کسب‌و‌کار خود مواجه کند.

پیش از این جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته بود روند احیای اقتصادی این کشور ممکن است تا دو سال نیز به طول بینجامد، هرچند شاید اگر یک روش درمانی مناسب برای مقابله با کووید-۱۹ پیدا نشود این روند بیش از دو سال نیز طول خواهد کشید.

بانک مرکزی آمریکا بار دیگر بر تعهد خود به حمایت همه جانبه از بازارهای مالی و سایر بخش‌های اقتصادی آمریکا تاکید کرده و افزوده است: عملکرد بانک مرکزی از همان روزهای اولیه شیوع کرونا کاملا معقول بوده است، با این حال ممکن است روند حل و فصل مشکلات به‌ویژه در حوزه کار مدت زمان بیشتری به طول بینجامد و کسب‌و‌کارها احتمالا نیاز به دریافت حمایت‌ها و اقدامات محرک بیشتری دارند.

در حال حاضر نرخ بهره آمریکا در محدوده صفر تا ۲۵/ ۰ درصدی قرار دارد که پایین‌ترین نرخ بهره ثبت شده در تاریخ معاصر این کشور بوده است.