افزایش انتظارات از طلا

بانک گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود از قیمت طلا را اصلاح کرد و تمامی اهداف قیمتی را افزایش داد. این بانک آمریکایی پیش‌بینی سه‌ماهه خود را از قیمت طلا ۲۰۰ دلار، پیش‌بینی شش‌ماهه را ۲۵۰ دلار و پیش‌بینی یک‌ساله خود را ۲۰۰ دلار نسبت به قبل افزایش داد. در گزارش این بانک آمده است علاوه‌بر نااطمینانی‌های مربوط به سیاست‌گذاری در خلال بحران‌هایی مانند کرونا، کاهش ارزش ارزهای معتبر در پی اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی عامل دیگر محرک برای قیمت طلا است.

افزایش پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا

گلدمن ساکس شرکت خدمات مالی آمریکایی، روز جمعه پیش‌بینی‌های خود نسبت به آینده قیمت طلا را افزایش داد. این بانک چندملیتی اعلام کرده است به‌دلیل عواملی چون کاهش ارزش ارزها و تداوم نااطمینانی‌های اقتصادی به دلیل بحران پاندمی کرونا، انتظار دارد حرکت افزایشی قیمت فلز زرد بیش از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، ادامه پیدا کند.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی سه ماهه خود از قیمت فلز زرد را از ۱۶۰۰ دلار به ۱۸۰۰ دلار رسانده است. روز جمعه قیمت طلا در بازارهای جهانی ۱۷۳۶ دلار بود و فاصله زیادی تا محقق شدن پیش‌بینی سه ماهه گلدمن ساکس نداشت. از سوی دیگر در حالی که تخمین این بانک از قیمت طلا برای بازه شش ماهه ۱۶۵۰ دلار بود، اکنون این بانک هدف قیمتی را در کران شش ماهه به ۱۹۰۰ دلار تغییر داده است. در نهایت اقتصاددانان این کمپانی پیش‌بینی ۱۲ ماهه قیمت اونس را نیز از ۱۸۰۰ دلار به مرز ۲ هزار دلار برای هر اونس تغییر داده‌اند.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی درباره این موضوع یادآوری کرده‌اند که در فضای پسا بحران‌هایی مانند پاندمی کرونا علاوه‌بر نااطمینانی‌های سیاستی، یکی از عوامل اصلی تحریک‌کننده قیمت طلا نگرانی از کاهش ارزش ارزها از جمله دلار است.  اقتصاددانان این بانک در ادامه افزوده‌اند دلار ضعیف‌تر می‌تواند قدرت خرید مصرف‌کنندگان اصلی طلا در میان بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه را افزایش دهد. گلدمن ساکس در ادامه بر مبهم بودن فضای سیاست‌گذاری و نرخ تورم ناشی از آن تاکید کرده است. تحلیلگران این بانک در این باره نوشتند که با توجه به شوک بی‌سابقه به اقتصاد و واکنش‌‌های سیاستی به آن، مقدار تورم ریکاوری پیش‌روی اقتصاد را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. در این گزارش آمده است، برای آنکه قیمت طلا به بالای مرز ۲ هزار دلاری برسد، مقدار نرخ تورم باید به سطحی بالاتر از نرخ هدف ۲ درصدی فدرال رزرو صعود کند.

اهرم فشار تورم بر قیمت طلا

از سوی دیگر این بانک آمریکایی هشدار داده است در صورتی که ریکاوری اقتصاد جهانی، با تورم کافی همراه نباشد، امکان دارد قیمت طلا مانند سال ۲۰۱۳ دست به اصلاح بزند. گلدمن ساکس البته شرایطی را نیز که می‌تواند به وجودآورنده اصلاح قیمتی طلا باشد اعلام کرده است؛ اصلاح قیمتی زمانی رخ خواهد داد که سرمایه‌گذاران به این باور برسند که فدرال رزرو دست از سیاست‌های حمایتی خود کشیده است.

این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که نرخ‌ بهره پایین و اقدامات پولی انبساطی گسترده تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد؛ این افزایش تقاضا در حقیقت اقدام به پوشش ریسک از سوی سرمایه‌گذاران در برابر تورم و کاهش ارزش ارزها است. اما زمانی که فعالان بازار به این نتیجه برسند که فدرال رزرو قصد ادامه اقدامات حمایتی و انبساطی را ندارد، تقاضای طلا متعاقبا کاهش خواهد یافت.

نقره در مسیر طلا

هر اونس طلا در حالی روز جمعه در بازارهای جهانی به قیمت ۱۷۳۶ دلار معامله شد که با جهشی فوق‌العاده تا اواسط سال‌جاری میلادی، حدود ۱۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است؛ این افزایش ارزش طلا بیشتر به علت نااطمینانی‌های سیاسی در ابتدای سال ۲۰۲۰ و اقدامات انبساطی بی‌سابقه بانک‌های مرکزی در پاسخ به صدمات پاندمی کرونا به اقتصاد جهان بوده است.

همچنین این بانک آمریکایی، پیش‌بینی خود از قیمت نقره را نیز مانند طلا اصلاح کرد و تمامی تخمین‌های خود در بازه‌های مختلف را افزایش داد. بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی سه ماهه، شش ماهه و ۱۲ ماهه خود برای قیمت نقره را از ۵/ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ دلار به ۱۹، ۲۱ و ۲۲ دلار افزایش داد. این در حالی است که قیمت نقره در بازارهای جهانی روز جمعه با یک درصد افزایش به ۵/ ۱۷ دلار رسید. مقداری که از تمام پیش‌بینی‌های دور قبل گلدمن ساکس بیشتر بود.

13-02