بر اساس داده‌های تورم ماهانه خرداد، بیشترین تورم مربوط به سیب درختی زرد (۲۴ درصد افزایش)، برنج خارجی (۸/ ۱۵ درصد افزایش)، مرغ ماشینی (۲/ ۱۲ درصد افزایش)، عدس (۴/ ۹ درصد افزایش)، و بیشترین کاهش قیمت متعلق به پیاز (۵/ ۲۳ درصد کاهش) گوجه فرنگی (۸/ ۲۰ درصد کاهش)، و سیب‌زمینی (۹/ ۱۹ درصد کاهش) بوده است. آمار تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیشترین تورم در عدس (۷/ ۱۲۵درصد افزایش) چای خارجی بسته‌ای (۷/ ۷۶ درصد افزایش)، لوبیا چیتی (۳/ ۶۳ درصد افزایش)، و برنج خارجی (۷/ ۵۵ درصد افزایش) مشاهده شده است. بیشترین کاهش قیمت نقطه به نقطه در ماه خرداد نیز مربوط به سیب‌زمینی (۶/ ۳۶ درصد کاهش)، پیاز (۷/ ۲۳ درصد کاهش) و گوجه فرنگی (۵/ ۲۳ درصد کاهش) بوده است.

ادامه روند صعودی قیمت برنج

بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت برنج درجه یک داخلی و خارجی در خردادماه سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱/ ۱۴ و ۷/ ۵۵ درصد رشد کرده است. در مقایسه با اردیبهشت سال‌جاری نیز، قیمت برنج داخلی ۵/ ۳ درصد و قیمت برنج خارجی ۸/ ۱۵ درصد افزایش یافته است. بنابر این داده‌ها، میانگین قیمت برنج داخلی از ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان در خرداد ۹۸ به حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان در خرداد ۹۹ رسیده است. همچنین میانگین کمترین قیمت برنج داخلی در خرداد ماه ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان و میانگین بیشترین قیمت آن ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو بوده است که بیانگر اختلاف قیمت نسبتا بالای این کالا در استان‌های مختلف است.

برنج خارجی نیز در خرداد همچنان به روند صعود قیمتی خود ادامه داده است. برنج خارجی در حالی خرداد را با ۸/ ۱۵ درصد افزایش قیمت پشت سر گذاشت که در ماه اردیبهشت سال‌جاری نیز ۱۶ درصد افزایش قیمت تجربه کرده بود. به این ترتیب متوسط قیمت یک کیلو برنج خارجی از ۸ هزار و ۹۰۰ تومان در خرداد ۹۸ با ۷/ ۵۵ درصد افزایش به ۱۳ هزار و ۸۸۰ تومان در پایان خرداد امسال رسیده است. به نظر می‌رسد که شوک حذف این کالا از لیست کالاهای وارداتی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان ادامه دارد و نسبت قیمت برنج خارجی به برنج داخلی همچنان در حال افزایش است؛ امری که می‌تواند به کاهش مصرف این کالای محبوب در سفره‌ ایرانیان بینجامد.

آرامش پروتئینی‌ها و سرکشی مرغ

داده‌های مرکز آمار حکایت از ثبات نسبی قیمت اقلام پروتئینی، به جز مرغ ماشینی، دارد. قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گاو یا گوساله در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت به ترتیب ۲/ ۰ درصد و ۵/ ۰ درصد افزایش یافته است. در همین مدت، شیر پاستوریزه یک درصد، ماست پاستوریزه ۷/ ۱ درصد، پنیر پاستوریزه ۶/ ۱ درصد و کره پاستوریزه ۵/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ نیز که در اردیبهشت ۹/ ۱ درصد کاهش را از سر گذرانده بود، بار دیگر کاهشی ۲/ ۲ درصدی را تجربه کرد و به ۱۰ هزار و ۸۸۰ تومان رسید. در این بین تنها قیمت مرغ ماشینی بود که افزایش قابل توجهی داشت و با ۲/ ۱۲ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به کیلویی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. در این راستا، معاونت بازرگانی وزارت صمت خبر از آغاز توزیع و عرضه گسترده گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام در سراسر کشور داد که می‌تواند روند صعود قیمت این کالا را متوقف کند.

بر اساس داده‌های تورم نقطه به نقطه نیز بیشترین تورم در گروه پروتئینی‌ها مربوط به تخم مرغ با ۴/ ۳۹ درصد افزایش بوده است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که کاهش متوالی قیمت تخم مرغ در ۲ ماه گذشته تا حدی از افزایش شدید قیمت این کالا در سال اخیر کاسته است. همچنین در بازه یک‌ ساله خرداد ۹۸ تا خرداد ۹۹، شیر پاستوریزه ۳۰ درصد، ماست پاستوریزه ۲۹ درصد و پنیر ۲/ ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که نسبت به خرداد سال گذشته  قیمت گوشت گوسفندی ۶/ ۰ درصد و قیمت گوشت گاوی ۸/ ۹ درصد کاهش یافته است.

پیشروی میوه‌ و عقب‌نشینی صیفی‌جات

بر اساس داده‌های مرکز آمار، قیمت میوه در خرداد ماه به روند صعودی خود ادامه داده است. در ماه خرداد، متوسط قیمت موز با ۱/ ۲ درصد افزایش از کیلویی ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان به ۱۹ هزار و ۳۳۵ تومان رسید. این در حالی است که موز با ۱/ ۳۹ درصد افزایش قیمت نقطه به نقطه نسبت به خرداد ۹۸ از اقلام پرتورم سال گذشته بوده است. در همین بازه یک‌ساله، قیمت سیب زرد درختی که پرتورم‌ترین کالای خوراکی خرداد بوده، با ۵/ ۳۷ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۲۹۷ تومان به ۱۴ هزار و ۱۶۴ تومان رسیده است. پرتقال داخلی نیز در ماه خرداد ۱/ ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در این بین، خیار کمترین تورم ماهانه و سالانه در سبد میوه‌ را به خود اختصاص داده و با ۱/ ۱۱ درصد افزایش قیمت نسبت به خرداد ۹۸ به طور متوسط کیلویی ۴ هزار و ۹۷۴ تومان در خرداد ماه سال‌جاری معامله شده است.

به‌رغم افزایش مداوم قیمت میوه‌؛ صیفی‌جات در ماه خرداد کاهش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. در مقایسه با اردیبهشت سال‌جاری، قیمت پیاز ۵/ ۲۳ درصد، گوجه‌فرنگی ۸/ ۲۰ درصد و سیب‌زمینی ۹/ ۱۹ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که آمار تورم نقطه به نقطه نیز حکایت از کاهش قیمت این سه قلم کالا دارد. قیمت یک کیلو گوجه‌فرنگی در خرداد سال گذشته ۵ هزار و ۴۰۰ تومان بود که در خرداد امسال با ۵/ ۲۳ درصد کاهش به ۴ هزار و ۱۳۹ تومان رسید. در این بازه یک ساله، قیمت سیب‌زمینی با ۶/ ۳۶ درصد کاهش از کیلویی ۶ هزار و ۶۲۸ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت پیاز با ۷/ ۲۳ درصد کاهش از کیلویی ۶ هزار و ۶۲۸ تومان به ۳ هزار و ۴۳۸ هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد که کاهش صادرات این محصولات منجر به افزایش عرضه آنها در بازار داخلی و کاهش قیمت آنها شده باشد.

حبوبات توقف‌ناپذیر

عدس که عنوان پرتورم‌ترین کالای خوراکی اردیبهشت ۹۹ را به خود اختصاص داده بود، بار دیگر تورم ماهانه قابل توجه ۴/ ۹ درصدی را تجربه کرده است. قیمت یک کیلو عدس در یک سال گذشته، از ۹ هزار و ۷۰۰ تومان در خرداد ۹۸ با ۷/ ۱۲۵ درصد رشد به ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان در خرداد ۹۹ رسیده است. قیمت لوبیا چیتی نیز در این بازه یک ساله با ۳/ ۶۳ درصد افزایش از ۱۶ هزار و ۱۱۹ تومان به ۲۶ هزار و ۳۲۰ تومان رسیده است. برخی از متخصصان کاهش واردات این محصول و عرضه قطره‌چکانی آن به بازار را علت این افزایش شدید قیمت می‌دانند. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت ارز نیز صادرات این اقلام را پرسودتر کرده و از واردات آنها کاسته است و به این ترتیب به افزایش قیمت آنها منجر شده است.

تورم دیگر اقلام خوراکی

در میان دیگر اقلام خوراکی، بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به چای خارجی بسته‌ای بوده است که قیمت ۵۰۰ گرم آن با ۷/ ۷۶ درصد افزایش از حدود ۳۵ هزار تومان در خرداد ۹۸ به حدود ۶۲ هزار تومان در خرداد ۹۹ رسیده است. به نظر می‌رسد که افزایش نرخ ارز نقش اصلی در این افزایش قیمت داشته است. قیمت رب گوجه نیز که در ماه‌های گذشته روندی نزولی طی کرده بود، در خرداد ماه سال‌جاری ۴/ ۰ درصد افزایش یافت و به کیلویی ۱۷ هزار و ۱۴۹ تومان رسید. این در حالی است که قیمت رب گوجه در بازه زمانی خرداد سال گذشته تا خرداد سال‌جاری ۶/ ۱۹ درصد کاهش یافته است.

قیمت قند و شکر نیز در خرداد ماه افزایش قابل توجهی یافته است. قیمت یک کیلو قند با رشدی ۹/ ۳ درصدی نسبت به ماه اردیبهشت، به ۹ هزار و ۵۶۹ تومان رسید و تورم نقطه به نقطه ۸/ ۵ درصدی را به ثبت رساند. قیمت یک کیلو شکر نیز با ۴ درصد افزایش از ۷ هزار و ۴۳۱ تومان در خرداد سال گذشته به ۷ هزار و ۹۲۱ تومان در خرداد ۹۹ رسید و تورم نقطه به نقطه ۶/ ۶ درصدی و تورم ماهانه ۴ درصدی را به ثبت رساند.