بازارساز از بازار جا ماند

این قیمت ۵۰۰ تومان بیشتر از روز سوم هفته بود و انتظار معامله‌گران برای ورود این ارز به کانال ۲۴ هزار تومانی را بالا برد. سطح قیمت دلار در روز سه‌شنبه تقریبا با سطح قیمتی نرخ حواله درهم همسان بود که در حوالی محدوده ۶ هزار و ۴۹۰ تومان نوسان می‌کرد. این موضوع موجب شد گروهی از فعالان از احتمال اصلاح قیمت دلار در روز جاری سخن بگویند. از نگاه آنها، در روزهای پیشین قیمت دلار فاصله بیشتری با سطح نرخ حواله درهم داشت و همین موضوع چنین انتظاری را در بازار ایجاد می‌کرد که دلار به‌دلیل بالاتر بودن نرخ درهم، با افزایش قیمت در پی جبران برمی‌آید. با این حال، در پایان روز سه‌شنبه چنین موقعیتی برای دلار وجود نداشت، چرا که تقریبا با سطح قیمتی حواله درهم تطابق داشت. به این ترتیب، دلار در روز چهار‌شنبه در شرایطی می‌تواند وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شود که درهم از محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند.

در این میان عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند، بازار پیش از آزمون کانال بعدی نیاز به یک اصلاح قیمتی دارد. به باور آنها، دلار در ۲ روز کاری آخر خود نزدیک به هزار تومان رشد قیمت را تجربه کره است و به همین دلیل ممکن است با افزایش فروش دسته‌ای از نوسان‌گیران مواجه شود که به‌دنبال سودگیری از خریدهای پیشین خود هستند. با این حال، گروهی از فعالان، عنوان می‌کردند نوسان‌گیران تنها در صورتی اقدام به فروش خریدهای پیشین یا خالی‌فروشی می‌کنند که دو اتفاق در بازار رخ داده باشد: یکی اینکه نرخ حواله درهم سیگنال افزایشی نداده باشد و دیگر اینکه بازار با تقاضای نقدی اسکناس قابل‌توجهی روبه‌رو نشود. البته بالا رفتن حجم اسکناس آبی آمریکایی در بازار هم می‌تواند انتظارات نوسان‌گیران را تحت‌تاثیر قرار دهد. در واقع به باور آنها، نوسان‌گیران تا تغییری واقعی در سمت عرضه و تقاضا را احساس نکنند، خود در پی پایین بردن قیمت‌ها نخواهند بود.

دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز نیز برای دومین روز متوالی از پذیرش کانال ۲۳ هزار تومانی سرباز زدند و قیمت خود را در همان کانال ۲۲ هزار تومانی قرار دادند. روز گذشته، نرخ فروش دلار بر تابلوی صرافی ملی، ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان بود که تفاوتی با نرخ روز دوشنبه نداشت. این قیمت که حدود هزار تومان با نرخ بازار فاصله داشت، فاصله آربیتراژی را ایجاد می‌کرد که می‌توانست زمینه‌ساز ورود تقاضای کاذب به بازار شود. به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که روند افزایشی دلار در روزهای آتی ادامه پیدا کند، بازارساز نیز نرخ کانال بالاتر را بپذیرد.

در روزی که دلار به سوی کانال جدید حرکت کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از حرکت نایستاد و به سوی مرز ۱۱ میلیونی حرکت کرد. دیروز سکه ۱۰۰ هزار تومان رشد را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. این رشد در شرایطی رقم خورد که بهای طلا در بازارهای جهانی سیگنال کاهشی به معامله‌گران بازار داخلی داد. دیروز طلای جهانی حدود ساعت ۴ بعدازظهر زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلاری نوسان می‌کرد؛ همین عامل به احتمال زیاد موجب شد سکه‌بازان در مقایسه با معامله‌گران دلار با احتیاط بیشتری رفتار کنند. دیروز گرم طلای ۱۸ عیار نیز به مرز یک میلیون تومان نزدیک شد و با ۱۴ هزار تومان افزایش به بهای ۹۹۹ هزار تومان رسید. حتی برخی از کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان کردند که گرم طلای ۱۸ عیار از مرز یک میلیون تومان عبور کرده است؛ با این حال در سایت مرجع معامله‌گران طلا قیمت گرم طلا زیر مرز یک میلیون تومانی بود. البته در سطح خرد قطعا دیروز گرم طلای ۱۸ عیار به بالای یک میلیون تومان رفته است، امری که قیمت مصنوعات طلا را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد.