دکتر محمد نهاوندیان در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با سردار عمر زاق‌اف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ازبکستان با بیان اینکه پس از ملاقات روسای جمهور دو کشور، تحول مثبت و سازنده‌ای در روابط دوجانبه به‌وجود آمده است، اظهار کرد: تهران و تاشکند علاوه‌بر همسایگی از سرمایه عظیم تاریخی و مشترکات فرهنگی و دینی برخوردارند و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند مناسبات‌ و همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه اقتصادی هر چه بیشتر در راستای منافع دو ملت تقویت کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر کاهش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: راه‌های متنوعی برای عبور از موانع موجود، وجود دارد که با فعال کردن این گزینه‌ها می‌توان کاستی‌ها را جبران کرد. دکتر نهاوندیان همچنین با اشاره به تجربیات و توانمندی‌های متخصصان ایرانی در عرصه‌های فنی و مهندسی گفت: تهران آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه‌ها در اختیار طرف ازبکستانی قرار دهد و دو طرف با حمایت از فعالیت اتاق مشترک بازرگانی و فعالان بخش خصوصی دو کشور می‌توانیم در مسیر توسعه روابط تهران - تاشکند شتاب ایجاد کنیم. عمر زاق‌اف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ازبکستان نیز در این ارتباط ویدئوکنفرانسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم و برجسته جمهوری ازبکستان است، گفت: مصمم هستیم همکاری‌های دو کشور را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه بازرگانی و اقتصادی هر چه بیشتر توسعه دهیم و چشم‌انداز روشنی برای توسعه بخش حمل و نقل بین دو کشور ترسیم کنیم. معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ازبکستان گفت: معتقدیم نزدیکی جغرافیایی و اشتراکات معنوی فرصت مناسبی است که با بهره‌برداری از آن می‌توان سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور را چند برابر وضعیت کنونی افزایش دهیم.

عمر زاق‌اف با ابزار خرسندی از فعالیت شرکت‌های ایرانی در ازبکستان گفت: تاشکند از حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فنی- مهندسی ایران در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی استقبال و از فعالیت آنها حمایت می‌کند و علاقه‌مند است همکاری‌های علمی و فنی بین دو کشور گسترش یابد. در این جلسه، طرفین توافق کردند که مذاکرات کارشناسی برای تجدید موافقت‌نامه تجارت ترجیحی در این هفته آغاز و کمیسیون مشترک دوجانبه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در تهران برگزار شود.