حجت‌الاسلام  غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگویی پیرامون تعیین وضعیت شرعی پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره که فرآیند ثبت‌نام آن از روز شنبه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و تطابق آن با شرع، در شورای فقهی بانک مرکزی مورد بحث قرار نگرفته و این شورا نظر خود را اعلام نکرده است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی، ضمن اشاره به روند قانونی بررسی طرح ارائه تسهیلات در شورای فقهی بانک مرکزی، گفت: شورای فقهی بانک مرکزی، روز چهارشنبه هفته جاری در جلسه‌ای فوق‌العاده نسبت به تعیین وضعیت تسهیلات ودیعه اجاره بحث خواهد کرد. مصباحی‌مقدم، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت راه و شهرسازی بدون توجه به نظر شورای فقهی بانک مرکزی نسبت به اعطای تسهیلات ودیعه اجاره اقدام کرده است یا خیر، گفت: فعلا که همین‌طور است اما با توجه به اینکه این تسهیلات در مرحله ثبت‌نام قرار دارد و هنوز پرداختی به مردم انجام نشده، درصدد تهیه دستورالعمل تسهیلات با در نظر گرفتن نظر شورای فقهی هستیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی به‌منظور پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره، هنوز مسیر قانونی برای تایید شورای فقهی بانک مرکزی را طی نکرده است، گفت: این کار در اختیار بانک مرکزی است و جلسه شورای فقهی در ارتباط با این موضوع هنوز برگزار نشده است. اخیرا آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به استفتائاتی درباره حکم سود ۱۳ درصدی وام ودیعه مسکن مستأجران، آن را ربوی برشمردند و دریافت این وام‌ها را جایز ندانستند.

نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره به این ترتیب است که رقم وام از طریق مستاجر در اختیار موجر قرار گرفته و مستاجر مکلف به پرداخت سود ۱۳درصدی این وام به بانک است.