صعود متفاوت بیت‌کوین

در واقع، وال‌ها منتظر جریان بازار ماندند تا اینکه جریان‌سازی کنند. این اتفاق باعث شده هولدرهای بلندمدت، در حال استفاده از فرصت پیش‌آمده برای معامله یا فروش بیت‌کوین‌های خود باشند. خوش‌بینی محتاطانه مبنی بر خیز بیت‌کوین برای فتح قله‌های قیمتی بالاتر از آستانه ۱۲ هزار دلار دلیل عدم فروش در این بازار شده و همین امر نیز منجر به رشد قیمت این رمزارز شده است.

مادر ارزهای دیجیتال پس از حدود یک‌ ماه نوسان در محدوده ۹۱۰۰ تا ۹۲۰۰ دلار، هفته گذشته توانست روند صعودی خود در کوتاه‌مدت را آغاز کند. این رمزارز در طول ۶ روز موفق شد با جهش بیش از ۱۸ درصدی وارد کانال ۱۱ هزار دلاری شود. تحلیلگران معتقدند اخبار روزهای اخیر، شامل ورود پی‌پال به حوزه ارزهای دیجیتال، پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان تراکنش قانونی در واشنگتن آمریکا و به‌خصوص اخبار مربوط به چاپ مقدار زیادی پول از سوی دولت‌ها، به بیت‌کوین برای خروج از حبس قیمتی کمک کرد. رشد اخیر قیمت بیت‌کوین همزمان با رسیدن طلا به بالاترین قیمت تاریخی‌اش رقم خورده است.

به‌گفته تحلیلگران، ازنظر تکنیکال، یک دارایی پس از دوره طولانی کم‌نوسان معمولا حرکت بزرگی را آغاز می‌کند که این حرکت برای بیت‌کوین صعودی بوده است. در همین حال، اتریوم با بیش از ۱۰ درصد افزایش طی چند روز اخیر، یکی از رویایی‌ترین روزهای خود را تجربه کرد. رشد اتریوم در یک ماه به بیش از ۴۰ درصد رسیده است. افزاش توجهات به حوزه مدیریت مالی غیرمتمرکز دی‌ای‌اف‌آی (DeFi)، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت اتریوم است. حوزه مدیریت مالی غیرمتمرکز شامل مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز می‌شود که امور مالی مهم مانند وام‌دهی را به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام می‌دهند. اتریوم اصلی‌ترین پلت‌فرم بلاک‌چینی برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز است.

داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد موج افزایشی اخیر بیت‌کوین، باعث نشده که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به فکر فروش بیت‌کوین‌های خود بیفتند. از این رو می‌توان انتظار داشت بهای این رمزارز به سطوح بالاتری صعود کند.

کوین تلگراف اعلام کرد احتمال دارد بیت‌کوین تنها برای مدتی کوتاه بتواند در قیمت  ۱۱ هزار دلاری باقی بماند. داده‌های منتشرشده از سوی گلس‌نود (Glassnode)، فعال در حوزه پایش شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای، نشان می‌دهد این صعود با دیگر صعودهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ میلادی متفاوت است.

در روز ۲۶ جولای (۵ تیر)، گلس‌نود، داده‌های غافلگیرکننده‌ای را در مورد پنج‌رقمی‌شدن بهای بیت کوین منتشر کرد و افزود صعود کنونی بهای این رمزارز به بالای آستانه روانی ۱۱ هزار دلاری با دیگر صعودها بسیار متفاوت است. بهای بیت‌کوین با شکست آخرین سطح مقاومتی زیر ۱۰ هزار دلار تا ۱۱ هزار و ۳۴۰ دلار نیز افزایش پیدا کرد.

بیت‌کوین، چندین بار در سال ۲۰۲۰ برای صعود به بالای آستانه ۱۱ هزار دلاری خیز برداشته و توانسته است از آن عبور کند، با این‌حال، تجزیه‌ و تحلیل گلس‌نود با ارجاع به شاخص بی‌دی‌دی (BDD) نشان می‌دهد این بار با دفعات قبلی، بسیار متفاوت است. شاخص روزهای بلااستفاده بیت‌کوین Bitcoin Days Destroyed (یا به‌اختصار BDD)، با ضرب تعداد بیت‌کوین‌های موجود در تراکنش با مدت زمانی (در واحد روز) که از آخرین استفاده آنها در تراکنش می‌گذرد، محاسبه می‌شود. این شاخص بیانگر این مساله است که بیت‌کوین‌ها برای چه مدتی در حساب‌ها بدون استفاده باقی ‌مانده‌اند. در دفعات قبلی، جهش قیمت بیت‌کوین به بالای آستانه ۱۱ هزار دلار، با افزایش شاخص BDD همراه بود. این اتفاق نشان می‌داد که هولدرهای بلندمدت، در حال استفاده از فرصت پیش‌آمده برای معامله یا فروش بیت‌کوین‌های خود هستند. خوش‌بینی محتاطانه مبنی بر خیز بیت‌کوین برای فتح قله‌های قیمتی بالاتر از آستانه ۱۱ هزار دلار، طی چند ماه اخیر، نقل محافل معامله‌گران شده است. برای مثال، در ماه ژوئن (۳ تیر)، وقتی خبرهای مربوط به پذیرش بیت‌کوین توسط پی‌پال در حال دست‌به‌دست شدن در فضای مجازی بود، عده‌ای از قوت‌گرفتن احتمال صعود بیت کوین به بالای ۱۱ هزار و حتی ۱۲ هزار دلار سخن گفتند.

اگرچه شاخص‌های بنیادی بیت‌کوین، دلگرم‌کننده هستند، اما جهش ناگهانی قیمت آن در روز گذشته در تضاد کامل با الگوی تراکمی است که این رمزارز در هفته‌های گذشته از خود به نمایش گذاشته بود. چرخه‌ای از افت‌و‌خیزها در نمودار جفت‌ارز بیت‌کوین-دلار در یک کانال باریک است که به‌گفته تحلیلگران به‌زودی شکسته خواهد شد.