به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، گیمیفیکیشن (gamification) یا بازی‌وارسازی به این معنی است که از ساختارهای بازی، در پدیده‌هایی که ماهیت «غیر بازی» دارند، استفاده کنیم؛ به این دلیل که بازی‌ها جذابیت‌هایی دارند که در دنیای غیر بازی آنها را پیدا نمی‌کنیم. بیشترین کاربردهای گیمیفیکیشن، افزایش مشارکت مخاطبان و مجاب کردن آنان به تغییر رفتار است. ویژگی‌هایی مانند بازخورد آنی، علاقه به درگیر شدن، فراموش‌کردن گذشت زمان و... باعث شده بازی به‌عنوان یک رسانه خاص برای درگیر کردن مخاطب مورد استفاده قرار بگیرد. سامانه موسوم به «تبسم» به منظور افزایش استفاده از سرویس «برداشت بدون کارت» با ایجاد رویکرد «گیمیفیکیشن(بازی‌وارسازی)» برای مشتریان نرم افزار مذکور پیاده‌سازی شده است. عملکرد نرم افزار بر اساس تولید سریال یا کد یکتا به هریک از مبالغ تخصیصی به بازیکنان این بازی بوده و در انتها تولید و تخصیص تیکت از سوی دارنده نرم‌افزار به بازیکنان جهت برداشت از خودپرداز، همانند سرویس جاری برداشت بدون کارت صورت می‌گیرد.

بازی تبسم برنامه‌ای است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا در ابتدا نسبت به معرفی چند بازیکن به برنامه و تخصیص مبلغ به‌عنوان جایزه به هر یک از بازیکنان (بدون اطلاع بازیکن) تا سقف ۲۰۰ هزار تومان اقدام کند. سپس کاربر بازی می‌تواند با ایجاد هیجان و پرسش از هریک از بازیکنان نسبت به تغییر، افزایش یا کاهش آن جایزه در برنامه اقدام کرده و در صورت پذیرش بازیکن، با ورود شماره کارت، Cvv۲، تاریخ انقضا و رمز دوم کارت خود و نیز درخواست «صدور قبض برداشت بدون کارت از خودپرداز»، مبلغ جایزه را به بازیکن تخصیص دهد. پس از انجام موفق تراکنش صدور قبض برداشت بدون کارت، شماره قبض مربوطه به همراه رمز آن به بازیکن پیامک می‌شود و بازیکن می‌تواند تا تاریخ انقضای قبض مذکور (که در متن پیامک درج می‌شود) از هر یک از خودپردازهای بانک مسکن مبلغ جایزه را برداشت کند. سرویس مذکور تنها برای مشتریان بانک مسکن قابل استفاده است.

برای فعال‌سازی برنامه تبسم باید آخرین نسخه این نرم‌افزار متناسب با سیستم‌عامل اندروید یا iOS دریافت شود، نسخه اندروید سایت بانک و نسخه iOS این نرم‌افزار از طریق «سیبچه» و «iApps » در دسترس مشتریان قرار گرفته است. پس از ورود به نرم‌افزار تبسم و وارد کردن اطلاعات درخواست شده، کد فعال‌سازی از طریق پیامک در اختیار کاربر قرار خواهد گرفته که باید وارد نرم‌افزار شود. پس از ورود به برنامه و لمس گزینه «شروع بازی» کاربر می‌تواند نسبت به ورود اطلاعات هر بازیکن (نام و نام خانوادگی، تلفن همراه و مبلغ مورد نظر) اقدام کند.

نکته مهم این است که کاربر باید اطلاعات بازیکن به‌ ویژه شماره تلفن همراه را به دقت وارد کند، چراکه شماره قبض برداشت بدون کارت و رمز مربوط به آن به شماره وارد شده پیامک می‌شود.

مبالغ به تومان بوده و کف مبلغ تخصیصی ۲۰ هزار و سقف آن ۲۰۰ هزار تومان است. کاربر هم می‌تواند مبلغ را به‌صورت دلخواه انتخاب کند و هم می‌تواند با انتخاب دکمه مربوطه مبلغی را به‌صورت تصادفی (رندوم) به بازیکن تخصیص دهد.