رکود بریتانیا به کمک طلا آمد

اما در ادامه روز و با انتشار رشد سه‌ماهه دوم اقتصاد بریتانیا که حاکی از یک رکود بی‌سابقه است، مجددا تقاضای طلا افزایش پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهد، ششمین اقتصاد بزرگ جهان، سه‌ماه دوم سال جاری ۴/ ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است که این حجم از انقباض برای بریتانیا یک رکورد تاریخی است. پس از انتشار آمار اقتصادی بریتانیا طلا مجددا به بالای مرز هزار و ۹۳۰ دلاری بازگشت.

تحلیل‌گران بازار طلا معتقدند با وجود افت قیمتی طلا در روزهای اخیر، عوامل بنیادی که سبب افزایش قیمت طلا می‌شوند همچنان بدون هیچ تغییری در بازارها حضور دارند و از طرفی با توجه به رفتار اونس در بحران‌های گذشته، دسترسی طلا به قیمت ۳ هزار دلاری نیز دور از دسترس نخواهد بود.

بریتانیا در بحران اقتصادی

به نظر می‌آید بریتانیا رکورد رکود در یک فصل را در میان تمامی اقتصادهای بزرگ دنیا شکسته باشد. ششمین اقتصاد بزرگ جهان در بازه زمانی آوریل تا ژوئن با حجم بی‌سابقه ۴/ ۲۰ درصد منقبض شده است. این رکود اقتصادی همزمان است با دوره‌ای که محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه در سطح شدیدی از سوی دولت این کشور پیگیری شده بود. این رکود بی‌سابقه از اکنون نگرانی‌های بسیاری را درباره افزایش نرخ بیکاری در این کشور تقویت کرده است. پس از انتشار داده‌های فصلی ایالات متحده و اقتصاد ناحیه یورو، این سومین خبر مهم درباره کاهش شدید و بی‌سابقه تولید ناخالص داخلی از اقتصادهای تاثیرگذار در جهان است. این دومین فصل متوالی است که اقتصاد بریتانیا رشد منفی را تجربه می‌کند؛ موضوعی که برخی از تحلیلگران آن را نشانه رسمی ورود یک اقتصاد به رکود می‌دانند.

بهبود نسبی در ماه ژوئن

در همین حال داده‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که در ماه ژوئن تولیدات اقتصادی نسبت به ماه قبل از خود یعنی مه ‌با افزایش ۷/ ۸ درصدی روبه‌‌رو شده است. با اینکه برخی این آمار را نشانه‌ای از بازگشت آرام اقتصاد این کشور به وضعیت قبل از بحران قلمداد می‌کنند، اما برخی از تحلیل‌گران افزایش ماهانه تولیدات اقتصادی بریتانیا را اثر ناگهانی گشایش مجدد کسب‌وکارهایی می‌دانند که در دوره قرنطینه به‌طور کامل تعطیل شده بودند.

با اینکه تولید ناخالص داخلی بریتانیا در ماه ژوئن مجددا روند افزایشی به خود گرفته است، اما حجم اقتصاد این کشور همچنان قابل مقایسه با ماه فوریه یعنی قبل از شیوع همه‌گیری کرونا نیست. هفته گذشته بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که پیش‌بینی‌های این نهاد نشان می‌دهد اقتصاد این کشور احتمالا تا فصل پایانی سال ۲۰۲۱ به سطح قبل از بحران خود بازنخواهد گشت.

مسیر آینده اونس کجاست؟

با اینکه پاسخ دادن به این سوال در حال حاضر و با توجه به بالا بودن سطح نااطمینانی‌ها بسیار سخت است ولی به‌طور کلی می‌توان ردپای دو مسیر احتمالی اونس در بازارها را جست‌وجو کرد. نظر اغلب کارشناسان بر این است که به‌‌رغم افت قیمت طلا در روزهای گذشته، عوامل بنیادی تقویت‌کننده تقاضای اونس در بازارها همچنان دست نخورده باقی‌مانده‌اند. از همین رو تحلیل‌گران افت ارزش طلا در روزهای گذشته را تنها اصلاح قیمتی این فلز ارزشمند پس از رالی پر سرعت چند هفته گذشته ارزیابی می‌کنند.

عوامل بنیادی تقویت‌کننده ارزش طلا عبارتند از چشم‌انداز اقتصادی ضعیف جهانی، افزایش تورم و کاهش ارزش دلار و در نهایت نرخ‌های بهره پایینی که به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی فعلا تمایلی به افزایش آن ندارند. علاوه بر این عوامل می‌توان عواملی مانند افزایش سطح تنش‌های ژئوپلیتیک و بحران بدهی دولت‌ها را نیز افزود. از سوی دیگر محاسبات نشان می‌دهد قیمت حقیقی کنونی اونس هنوز به سقف قیمتی سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۱ نرسیده است. جو فاستر تحلیلگر بازاها در VanEck International Investors Gold Fund معتقد است اگر رفتار تاریخی طلا در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ در این دوره نیز تکرار شود دسترسی طلا به مرز ۳ هزار دلاری به هیچ وجه دور از دسترس نیست.

مسیر دیگر احتمالی اونس به شرایط کنترل بحران کرونا بستگی دارد. در صورتی که کشف واکسنی احتمالی و تولید عمده آن بتواند سبب کنترل کامل جهان بر این ویروس شود، بسیاری از عواملی که در راستای افزایش قیمت طلا عمل می‌کنند ممکن است از بین بروند، در این صورت احتمال کاهش ارزش اونس کم نخواهد بود.