شمار افراد فاقد شغل ۱۵ سال و بیشتر تا پایان ماه مه با ۵۰۲ هزار نفر افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۳/ ۴ میلیون نفر رسیده است. بیشترین افزایش فرصت‌های شغلی مربوط به بخش خدمات بوده است.

طی این مدت شمار جمعیت غیرفعال بازار کار ۳۳۱ هزار نفر کمتر شده و به سه میلیون و ۸۲۶ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر شمار شاغلان در ترکیه تا پایان ماه می‌با دو میلیون و ۴۱۰ هزار نفر کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۲۵ میلیون و ۸۵۸ هزار نفر رسیده است. طی این مدت میزان مشارکت در بازار کار ۶/ ۴۷ درصد بوده است که ۳/ ۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل محسوب می‌شود. نرخ مشارکت برای مردان از ۵/ ۷۲ درصد در مه سال گذشته به ۹/ ۶۸ درصد در مه ‌امسال کاهش پیدا کرده است. برای زنان نیز این نرخ ۷/ ۳۰ درصد اندازه‌گیری شده که ۸/ ۲ درصد کمتر از مه سال گذشته بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، در شرایطی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله با ۶/ ۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹/ ۲۴ درصد رسیده است که این نرخ کماکان یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری ثبت شده این گروه سنی در طول یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

سال گذشته نرخ بیکاری ترکیه بین ۶/ ۹ و ۵/ ۱۳ درصد در نوسان بود. طی برنامه جدید اقتصادی ترکیه که در ماه سپتامبر سال قبل اعلام شد، نرخ بیکاری تا پایان امسال باید به ۸/ ۱۱ درصد برسد. این کشور رسیدن به نرخ بیکاری تک‌رقمی را در سال ۲۰۲۱ هدف‌گذاری کرده است.

متوسط نرخ بیکاری ترکیه در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۳/ ۱۰ درصد بوده که بالاترین نرخ بیکاری این کشور در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ مربوط به ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۹ با ۷/ ۱۴ درصد و کمترین نرخ مربوط به ژوئن۲۰۱۲ با ۳/ ۷ درصد بوده است.