آرامش ارزی با سیگنال سیاسی

به گفته فعالان، افت قیمت اول هفته ناشی از خبری بود که از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به بازار ارز مخابره شد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با تصویب قطعنامه‌ای برای ادامه این تحریم‌ها مخالفت کرد. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار،‌ معامله‌گران از اواخر هفته گذشته در انتظار برگزاری نشست شورای امنیت و نتیجه آن بودند. جمعه شب، اثرات گمانه‌زنی مبنی‌بر عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در معاملات پشت‌خطی آشکار شده بود و کاهش ابتدای روز شنبه را می‌توان به آن نسبت داد.

در این میان، برخی معامله‌گران فنی باور داشتند، در صورت کاهشی شدن روند دلار، باید بین دو نقطه دقت بیشتری کرد، یکی محدوده ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومانی و دیگری محدوده ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومانی. با این حال، دیروز دلار در برابر افت به زیر هر دو محدوده مقاومت کرد و در ساعات انتهایی روز سعی کرد کمی از کف قیمت روزانه فاصله بگیرد. کف قیمت دلار در روز شنبه ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومان بود. البته تحلیلگران فنی در ابتدای روز به عمده مخاطبان خود توصیه کردند که در صورت افت دلار به زیر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در موقعیت فروش قرار بگیرند.

آنچه مسلم است بازار طی ۱۰ روز اخیر بیشتر از ماه‌های پیش تحت‌تاثیر اخبار سیاسی بوده است و همین مساله موجب می‌شود که روند قیمت‌ها کمی غیرقابل پیش‌بینی‌تر شود. برای معامله‌گران بازار به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده واکنش آمریکا در مورد عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اهمیت دارد.

البته برخی فعالان بازار باور دارند، معامله‌گران جدا از سیگنال‌های سیاسی، از هراس حمله بازارساز به نرخ‌های بالای کانال ۲۳ هزار تومان، خریدهای خود را با احتیاط انجام می‌دهند. از نظر این عده بازارساز به‌دنبال آن است که قیمت‌ها را در یک کانال مشخص تثبیت کند و پس از آن به یکباره فروش‌های ارزی خود را افزایش دهد که منجر به ریزش قیمت شود. در واقع بازارساز اول کنترل بازار را به دست می‌گیرد و بعد با اطمینان آن را در مسیر نزولی قرار می‌دهد. همچنین از نگاه برخی معامله‌گران، صعود دلار به کانال ۲۳ هزار می‌تواند با افزایش شدید عرضه بازیگران ارزی مواجه شود.

البته افزایشی‌های بازار باور دارند، دلیلی برای افت قیمت دلار وجود ندارد. از نگاه آنها گشایش خاصی در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی ایجاد نشده است که بتوان انتظار افت قیمت این ارز را داشت. به باور آنها بازارساز با تحرک خود مانع از افزایش دلار به بالای کانال ۲۳ هزار تومانی شده است ولی زمانی که میزان عرضه کمی کمتر شود، بار دیگر دلار در راستای صعودی قرار خواهد گرفت. افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند تا زمانی که نرخ حواله درهم بالای مرز ۶ هزار تومانی نوسان می‌کند، دلار در بازار داخلی افت زیادی را تجربه نخواهد کرد. از نگاه آنها، برای اینکه دلار بتواند شانس خود برای صعود به کانال‌های بالاتر را افزایش دهد، نیاز است که از محدوده ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومانی عبور کند. بالاترین قیمت بسته شده برای دلار در سال ۹۹ و البته در طول تاریخ معاملات این ارز عدد ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومانی است؛ البته در معاملات روزانه در مقطعی کانال ۲۶ هزار تومانی نیز برای بازار رویت شده است. به گفته برخی فعالان، بازار پس از آزمون این قیمت‌ها در مسیر افت میان مدت قرار گرفته است. گروهی هم عنوان می‌کنند دلار در حال اصلاح اضافه پرش اواسط تیرماه سال جاری است.

روز شنبه، همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی کاهشی قرار گرفت. در اولین روز هفته،‌ این فلز گرانبها ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. سکه از ابتدای هفته گذشته عمدتا روند نزولی را تجربه کرده و از سقف ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پنج‌شنبه دو هفته قبل فاصله زیادی گرفته است؛ با این حال،‌ چندین بار در برابر نزول به زیر مرز ۱۰ میلیون تومانی مقاومت کرد.