میثم‌ هاشم‌خانی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام اینکه امسال تورم بیش از نیمی از کشورهای دنیا زیر ۳ درصد خواهد بود، گفت: اگر تمام بخش‌های اقتصادی کشور اصلاح و تحریم‌ها هم رفع شوند، تولیدکنندگان داخلی باز هم نمی‌توانند با تولیدکنندگان کشورهایی که تورم آنها زیر ۳ درصد است، رقابت کنند؛ زیرا برای آنها سالی ۳ درصد قیمت تمام شده تولید بالا می‌رود اما در ایران این میزان سالی ۱۰ برابر است‌. هاشم‌خانی افزود: مهم‌ترین سیاست کشورهای توسعه‌یافته برای نگه داشتن تورم زیر نرخ ۳ درصد، استقلال بانک‌مرکزی آنها است. همچنین این کشورها تنها اقدامی که در راستای مدیریت قیمت‌ها انجام داده‌اند، خاموش کردن ماشین نقدینگی در بانک‌مرکزی بوده است.

وی با بیان اینکه تعیین دستوری قیمت‌ها یا دستکاری آنها به هیچ‌وجه اقدام درستی نیست افزود: در کشورهای توسعه‌یافته تورم پدیده‌ای تلقی می‌شود که تنها در سیستم بانکی افزایش می‌یابد و در نتیجه، تنها بانک‌مرکزی می‌تواند تورم بالا را کنترل کند. لازم به ذکر است که چه با قیمت تعیین کردن و چه نکردن، تورم در کشور ما تغییری نکرده و در سطح بالایی قرار دارد.

به گفته ‌هاشم‌خانی، کنترل قیمت دلار تاثیری بر نرخ تورم ندارد زیرا نرخ دلار تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و یکی از علل افزایش قیمت دلار نیز همین تورم است. وقتی پول چاپ می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم بانک‌ها اقداماتی مشابه چاپ پول انجام دهند و بانک‌مرکزی هم کنترلی در این امر ندارد، نرخ تورم زیاد می‌شود.