به گزارش «ایسنا» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که بخش تولید در این کشور از شیوع کرونا آسیب زیادی دیده است تا جایی که رشد بخش تولیدات صنعتی در ماه ژوئن تنها ۱/ ۰ درصد بوده که این رقم فاصله بسیار زیادی با رشد مورد انتظار ۱/ ۱ درصدی قبلی داشته است. از سوی دیگر وادار شدن بانک مرکزی به تزریق متوالی ارز به بازار باعث شده است تا ذخایر ارزی ترکیه تا پایان هفته نخست آگوست به پایین‌تری سطح خود طی ۵/ ۴ سال اخیر برسد. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۲۲/ ۰ درصد افزایش به ۳۸۹/ ۷ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.  به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش‌های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷۲۴/ ۸ لیر و هر پوند معادل ۶۴۱/ ۹ لیر اعلام شد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در واکنش به ریزش لیر گفته است اقتصاد ترکیه قوی‌تر از قبل از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو موقتی خواهد بود.

در حالی که در ترکیه لیر در حال تضعیف است، در دیگر کشور آسیایی یعنی عربستان نرخ تورم سیر صعودی پیدا کرده است.  متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه ژوئیه به ۱/ ۶ درصد رسید که ۶/ ۵ درصد بیشتر از رقم بازه مشابه منتهی به ماه قبل و بالاترین تورم ثبت شده از آگوست ۲۰۱۰ در این کشور بوده است. در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۳/ ۱۴ درصد بوده است و پس از آن، لوازم منزل با ۵/ ۸ درصد و حمل‌و‌نقل با ۳/ ۷ درصد قرار دارند.

از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آب و برق با ۲/ ۰ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با ۹/ ۴ درصد قرار دارند.

جیسون تووی، کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه «کپیتال اکونومیکس» گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان روندی صعودی را تجربه می‌کند که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه‌ها و تمایل مردم برای ذخیره‌سازی گسترده این اقلام است. انتظار داریم که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات ارزش افزوده، نرخ تورم به سرعت افزایشی شود. با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده است از ابتدای ماه ژوئیه نرخ مالیات ارزش افزوده را به ۱۵‌درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه‌های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در ماه ژوئیه ۴/ ۰ درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به ماه قبل ۷/ ۰ درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴۶/ ۲ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱/ ۱۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲/ ۲ درصد بوده است.