سومین اقتصاد بزرگ دنیا نیز در سه ماه دوم سال‌جاری انقباض ۸/ ۷ درصدی نسبت به فصل قبل از خود را رقم زد که این بزرگ‌ترین کاهش در رشد اقتصادی حداقل از زمان ثبت آمارها در دوران مدرن است. با این وجود این بحران عمیق اقتصادی، مقایسه عملکرد ژاپن با کاهش رشد اقتصادی دیگر اقتصادهای بزرگ جهان نشان می‌دهد، این کشور در وضعیت نسبتا مناسب‌تری قرار دارد.  در بازارهای جهانی، طلا در معاملات اولین روز هفته بازارهای جهانی با افزایشی ملایم به بالای مرز ۱۹۵۰ دلاری بازگشت. این افزایش در حالی اتفاق افتاد که ارزش این فلز ارزشمند پس از ۹ هفته متوالی صعودی، در هفته گذشته با کاهش قابل‌توجه ۴۷/ ۴ درصدی روبه‌رو شد. تحلیلگران بازار دو عامل اساسی کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا در روز دوشنبه را عامل افزایش آرام طلا عنوان کردند و افزودند فعالان بازار در انتظار انتشار صورت جلسه فدرال رزرو در هفته جاری به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازارها هستند. با اینکه تحلیلگران اصلاح قیمتی فلز زرد را پس از رالی پر سرعتش پیش‌بینی می‌کردند، اما بسیاری از تحلیلگران هنوز بر این باورند که چشم‌انداز روند صعودی این پناهگاه امن دارایی همچنان پابرجا مانده است.

تردید سرمایه‌گذاران

طلا در هفته گذشته و پس از رسیدن به نزدیکی مرز ۲۱۰۰ دلاری با افت قیمتی تقریبا ۵/ ۴ درصدی بزرگ‌ترین افت هفتگی از ابتدای ماه مارس را تجربه کرد. به نظر می‌رسد تحلیلگران دیگر اشتیاقی به فروش طلا مانند آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد ندارند و در عوض در انتظار انتشار صورت جلسه نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند تا پس از ارزیابی خط مشی سیاست‌گذاران پولی آمریکا وضعیت خود در بازارها را مشخص کنند. از سوی دیگر هنوز اطلاعات مبهمی در بازارها وجود دارد. فعالان بازار همچنین منتظر نتایج مذاکرات مقامات کاخ سفید و نمایندگان کنگره درباره بسته حمایتی ضد کرونا هستند. طلا برای اینکه بتواند فشارهای فروش هفته اخیر را از روی دوش خود بردارد به نظر می‌رسد نیاز به بازگشت به بالای مرز ۲ هزار دلاری دارد. کاهش مجدد ارزش دلار آمریکا کاتالیزوری است که می‌تواند طلا را در این صعود مجدد به هزاره سوم قیمتی خود همراهی کند. شاخص دلار آمریکا که نشان‌دهند ارزش پول ملی آمریکا در برابر سبدی از پنج ارز مهم جهانی است در روز دوشنه مجددا با کاهش ۱۱/ ۰ درصدی به روی مرز ۹۳ واحدی رسید. در هشت  هفته از ۹ هفته گذشته روند ارزش دلار آمریکا نزولی بوده است. این در حالی است که با تصویب احتمالی بسته حمایتی جدید ضدکرونا در آمریکا و متعاقبا افزایش تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد دلار بیش از پیش ارزش خود را از دست خواهد داد.

اقتصادهای بزرگ دنیا یکی پس از دیگری وارد رکودی بی‌سابقه می‌شوند. آمارهای منتشر شده درباره رشد اقتصادی ژاپن نیز نشان می‌دهد، این کشور هم به صف اقتصادهای توسعه‌یافته‌ای پیوسته است که به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا وارد عمیق‌ترین رکود تاریخ خود شده‌اند. آمار رشد اقتصادی ژاپن برای سه ‌ماه دم سال‌جاری میلادی حاکی از انقباض ۸/ ۷ درصدی سومین اقتصاد بزرگ جهان دارد؛ این بزرگ‌ترین افت تولید ناخالص داخلی ژاپن حداقل از زمان ثبت آمارهای اقتصادی در این کشور است. با تبدیل رشد فصلی به رشد سالانه می‌توان به این نتیجه رسید که این رقم برابر با کاهش رشد اقتصادی ۸/ ۲۷ درصدی اقتصاد برای این کشور است؛ به این معنی که اگر اقتصاد این کشور یک سال با چنین عملکردی به کار خود ادامه دهد، کیک اقتصادی ژاپنی‌ها حدودا ۲۸ درصد تحلیل خواهد رفت. این بدترین رشد اقتصادی ژاپن از زمان ثبت داده‌های اقتصادی در زمان مدرن و از سال ۱۹۸۰ میلادی است. از سوی دیگر این سومین فصل متوالی است که اقتصاد این کشور با کاهش در تولید ناخالص داخلی مواجه می‌شود و طبق نظر تحلیلگران اقتصاد این کشور وارد رکودی بی‌سابقه شده است.