جدال حزبی بر سر بسته حمایتی

افزایش تعداد متقاضیان بیمه بیکاری با منقضی شدن پرداخت کمک هفتگی ۶۰۰ دلار در هفته در پایان ماه جولای، نگرانی‌های زیادی درباره خانوارهای کم‌درآمد این کشور را برانگیخته است. در حالی‌که کشمکش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر بسته جدید حمایتی ضدکرونا در این کشور هنوز ادامه دارد، صورت‌جلسه نشست ماه جولای فدرال رزرو نشان می‌دهد که مقامات این نهاد نیز بر این باورند که اقتصاد این کشور برای عبور از بحران کرونا به کمک‌های بیشتری از سوی کنگره نیازمند است.

از سوی دیگر تحلیلگران بازارها مهم‌ترین اتفاق هفته آینده را برگزاری نشست جکسون هول می‌دانند؛ نشستی که توسط فدرال رزرو کانزاس برگزار می‌شود و طبق برنامه جرومی پاول در این نشست سخنرانی خواهد داشت.

جدال دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

در همین راستا نمایندگان دموکرات کنگره همچنان اصرار دارند تا بیمه بیکاری ۶۰۰ دلار در هفته که در بسته قبلی حمایتی ضدکرونا نیز وجود داشت، همچنان ادامه پیدا کند. هفته گذشته ۱۰۰ نماینده دموکرات از رئیس مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی درخواست کردند تا قانونی را به تصویب برساند که بیمه اضافی حمایتی ۶۰۰ دلاری را همچنان پابرجا نگه دارد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان در حال تلاش برای پایین آوردن نرخ کمک مازاد به بیکاران در نرخ‌های پایین‌تر هستند. برخی مقامات کاخ سفید نیز بر این باورند که نرخ بالای کمک به بیکاران کرونایی انگیزه افراد برای بازگشت به بازار کار را کاهش می‌دهد. به هر حال در‌حالی‌که چالش میان نمایندگان در حزب بر سر این موضوع ادامه دارد، هفته آینده چهارمین هفته‌ای است که کمک ۶۰۰ دلاری به بیکاران قطع شده و این موضوع می‌تواند سبب کاهش تقاضای خانوارهای آمریکایی شود؛ موضوعی که در این بحران اقتصادی به هیچ وجه به سود اقتصاد آمریکا نیست.

تاکید فدرال رزرو بر کمک‌های کنگره

صورت‌جلسه ماه جولای فدرال رزرو نشان می‌دهد که مقامات کاخ سفید بر این موضوع تاکید دارند در‌حالی‌که دوره پاندمی کرونا طولانی شده است، ادامه کمک‌های اقتصادی برای کمک به اقتصاد این کشور ضروری است. در این صورت‌جلسه آمده است نااطمینانی‌هایی که چشم‌انداز اقتصادی را احاطه کرده است همچنان در سطح بالایی قرار دارد، با این توضیح که مسیر پیش‌روی اقتصاد وابستگی شدیدی به وضعیت همه‌‌گیری کرونا و واکنش بخش عمومی به این بحران دارد. بر اساس صورت‌جلسه منتشر شده، نیاز به پشتیبانی‌های مالی بیشتر، یا به عبارت دیگر تزریق پول از سوی کنگره، مهم‌ترین بحث در این جلسه بوده است. مقامات فدرال رزرو در این جلسه تاکید کرده‌اند که به ثمر نشستن کمک‌های دولتی در کوتاه‌مدت نامشخص است و افزودند که سیاست‌های مالی به‌طور ویژه می‌تواند به کمک فعالیت‌ کسب‌وکارها بیاید.

چشم طلا به جکسون هول

مهم‌ترین اتفاق در هفته آینده برای بازارها نشست جکسون هول است که امسال به دلیل شرایط ویژه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. این نشست که توسط فدرال رزرو شعبه کانزاس برگزار می‌شود، هر سال به بررسی موضوعات مهم پیش‌روی اقتصاد جهان می‌پردازد. نشست امسال با عنوان «هدایت دهه پیش‌رو: پیامدهای مربوط به سیاست‌های پولی» برگزار خواهد شد. طبق برنامه جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو نیز در این نشست سخنرانی خواهد کرد.  سخنرانی رئیس فدرال رزرو در اغلب موارد می‌تواند نشانه‌ای از نوسانات بالای بازارها باشد. فعالان بازار چشم‌انتظار این موضوع هستند تا ببینند که نگرانی اصلی رئیس فدرال رزرو چیست و همچنین چشم‌انداز او نسبت به وضعیت اقتصاد در ماه‌های آینده چیست. هر گونه نگرانی احتمالی در صحبت‌های جرومی پاول می‌تواند سبب ایجاد موجی از نوسانات در بازارها شود. در چنین مواقعی بهتر است که معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش در بازار کنند. با توجه به اینکه بازارها از صورتجلسه هفته گذشته فدرال رزرو پیام شفافی را دریافت نکردند، اکنون سرمایه‌گذاران بیش از پیش در انتظار صحبت‌های پاول در نشست جکسون هول هستند.