شاخص دلار به‌عنوان یکی از بازارهای رقیب طلا روز چهارشنبه با افزایش ۱/ ۰ درصدی توانست جایگاه خود را در بالای مرز ۹۳ واحدی حفظ کند. اما با این وجود وضعیت بغرنج اقتصاد جهانی در دوران همه‌گیری کرونا هنوز نتوانسته است سبب شود که ارزش اونس به زیر مرز ۱۹۰۰ دلاری افت کند و احتمال روند صعودی وجود دارد. سرمایه‌گذاران بازارها در انتظار سخنرانی رئیس فدرال رزرو در نشست جکسون هول هستند؛ اتفاقی که می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر روند آتی اونس و بازارهای دیگر داشته باشد. موضوع سخنرانی جرومی پاول درمورد استراتژی مالی فدرال رزرو است، که یکی از مهم‌ترین عواملی است که از ابتدای سال جاری میلادی سبب رکوردشکنی‌های بی‌سابقه طلا شده است. در حالی که هر گونه سیگنال انبساطی توسط سکاندار فدرال رزرو می‌تواند به سود طلا تمام شود، تردید مقامات بانک مرکزی آمریکا برای ادامه دادن برنامه‌های انبساطی در بلندمدت می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت طلا شود.

بازارها در انتظار شفافیت فدرال رزرو

مارگارت یانگ تحلیلگر و استراتژیست در DailyFx درباره افت ارزش اونس در روزهای گذشته عنوان کرد که متغیر اصلی کاهش ارزش اونس احیای ارزش دلار در روزهای اخیر بوده است؛ با این وجود سرمایه‌گذاران در انتظار سیگنال‌هایی هستند که از سخنرانی جرومی پاول به بازارها مخابره می‌شود. افزایش ارزش دلار هزینه نگهداری طلا برای سرمایه‌گذاران با ارزهای دیگر را افزایش می‌دهد و سبب کاهش تقاضای طلا می‌شود. از سویی سخنرانی روز پنج‌شنبه سبب شفافیت بیشتر عقیده فدرال رزرو درباره تورم احتمالی پیش‌رو و سیاست‌های مالی خواهد شد.

کاهش موقتی تنش در جنگ تجاری

بعد از آنکه در روزهای گذشته مقامات ارشد تجاری آمریکا و چین بر پایبند بودن دو طرف بر مفاد فاز اول قرارداد تجاری میان واشنگتن و پکن تاکید کردند، تا حدی ورود سرمایه به پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا کاهش پیدا کرد. تحلیلگران بر این باورند که اخبار شبانه در مورد کاهش سطح تنش‌ها با اینکه توانست به‌صورت مقطعی اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای دارایی‌های بدون ریسک کاهش دهد، اما هنوز موارد اختلاف زیادی بین دو قطب اصلی اقتصاد جهان وجود دارد که می‌تواند سبب بالا گرفتن مجدد تنش‌ها میان طرفین باشد.

عامل بلندمدت؛ هراس از تورم

با وجود کاهش‌های قابل ملاحظه ارزش طلا در هفته‌های اخیر، تحلیل کارشناسان این است که روند کلی اونس همچنان صعودی خواهد بود. با اینکه طلا از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، اما افزایش احتمالی تورم در آینده سبب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود باز هم به سوی فلز زرد پناه بیاورند. اعمال بسته‌های بی‌سابقه حمایتی ضد کرونا برای نجات اقتصاد از بحران کنونی، سبب شده است تا مقدار تزریق نقدینگی و چاپ پول به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند و در چنین مواقعی طلا یکی از مهم‌ترین مقاصد سرمایه‌ها برای پوشش ریسک تورم است. دنیل هاینس تحلیلگر در گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند در مورد روند بلندمدت طلا گفت: هنوز نگرانی‌های بسیار زیادی درباره اقتصاد جهان وجود دارد و به نظر می‌رسد که همچنان مقدار نرخ‌های بهره در سطح پایینی باقی بماند و همچنین اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی ادامه پیدا کند. این اتفاقات در نهایت سبب افزایش تقاضا برای فلز ارزشمند خواهد شد. علاوه بر تردیدهای بسیار درباره سرعت ریکاوری اقتصادی در کشورهای مختلف، گزارشی از سوی Conference Board نشان می‌دهد که شاخص اطمینان مصرف‌کننده که یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری سلامت اقتصاد از دیدگاه مصرف‌کنندگان به حساب می‌آید، در ماه آگوست در آمریکا به کمترین میزان خود در ۶ ماه اخیر رسیده است، عامل دیگری که نگرانی‌ها نسبت به وضع اقتصاد این کشور را بالاتر می‌برد.