تحلیلگران دلیل نوسان قیمت طلا در معاملات روز جمعه را در درجه اول کاهش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا و از سوی دیگر ناشی از کاهش ارزش شاخص‌ بازارهای سهام عنوان کردند. شاخص اروپایی STOXX ۶۰۰  با اینکه در روز جمعه نوسان خاصی نداشت، اما در معاملات روز پنج‌شنبه با کاهش چشمگیر ۴/ ۱ درصدی شاخص مواجه شد. به‌طور کلی روز پنج‌شنبه وضعیت بازارهای سهام مناسب نبود به‌طوری که شاخص جهانی MSCI در این روز کاهش ۷۴/ ۲ درصدی را ثبت کرد؛ کاهش میزان تقاضا در بورس‌های معتبر در روز جمعه تا حدودی سبب شد تا تقاضای طلا افزایش پیدا کند. گزارش ماه آگوست بازار کار آمریکا نیز که در ساعت ۵ بعداظهر روز جمعه منتشر شد، حاکی از کاهش نرخ بیکاری آمریکا به ۴/ ۸درصد بود. این خبر در نهایت سبب کاهش قیمت طلا در آخرین روز هفته شد. این اولین‌بار است که پس از آغاز همه‌گیری کرونا نرخ بیکاری آمریکا به محدوده یک‌رقمی کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد نرخ بیکاری ایالات‌متحده در ماه آگوست به ۸/ ۹درصد برسد، همچنین این گزارش حاکی از آن است که ۴/ ۱ میلیون شغل به بازار کار این کشور افزوده شده است.

بدترین هفته بازارهای سهام در دو ماه اخیر

ادوارد میر تحلیلگر در ED&F Man Capital Markets درباره رشد قیمت طلا در روز جمعه عنوان کرد اکنون ما در فضای بازارها شاهد مهاجرت سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های امن هستیم و دلیل اصلی این موضوع کاهش ارزش شاخص بازارهای سهام در روزهای آخر هفته بود و از سوی دیگر موضوعی که به افزایش تقاضای طلا عمل کرد، کاهش بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا بود. شاخص‌های بورس آسیایی نیز روز جمعه روز بدی را پشت‌سر گذاشتند. شاخص شانگهای در ادامه روند نزولی خود در روزهای اخیر، روز جمعه نیز با افت ۸۷/ ۰ درصدی روبه‌رو شد تا پس از هفت هفته مجددا در آستانه ثبت بازدهی منفی هفتگی قرار بگیرد.  شاخص نیک‌کی ژاپن نیز با اینکه در روزهای اخیر وضعیت نسبتا بهتری را پشت‌سر گذشته بود، روز جمعه ۱۱/ ۱ درصد کاهش شاخص را ثبت کرد. به‌طور کلی این بدترین هفته بازارهای سهام در دو ماه گذشته بوده است. به‌طور کلی در هفته گذشته، بیشتر بازارها از جمله بازارهای سهام در انتظار انتشار گزارش بازار کار آمریکا بودند.  بازارهای سهام وال‌استریت نیز در روزهای اخیر وضعیت مطلوبی را پشت‌سر نگذاشتند. شاخص داوجونز روز سه‌شنبه با موج بزرگی از فروش مواجه شد و در نهایت افت ۷۸/ ۲درصدی را رقم زد تا در نهایت در آستانه ثبت بازده هفتگی منفی قرار بگیرد. شاخص نزدک۱۰۰ نیز مانند مابقی شاخص‌های سهام آمریکا روز پنج‌شنبه با افت ۲۳/ ۵ درصدی، یکی از بدترین روزهای خود در ماه‌های گذشته را پشت‌سر گذاشت. این بدترین عملکرد بورس‌های آمریکایی از ماه ژوئن است.

سیگنال انبساطی فدرال رزرو

روز پنج‌شنبه رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو از کنگره خواست تا کمک‌های بیشتری را به اقتصاد کرونازده آمریکا تزریق کند. همچنین سخنان چارلز ایوانس نشان می‌داد که سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو همچنان در مسیر انبساط بیشتر قرار خواهد گرفت و نرخ بهره هدف نیز برای سال‌های متمادی در سطح بسیار پایین نگه داشته خواهد شد. رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو اعلام کرد که تا زمانی‌که اقتصاد به‌قدرت قبل از کرونا بازگردد، این اقدامات ادامه خواهد داشت. موضعی که در بلند مدت می‌تواند کاملا به سود طلا عمل کند. با وجود اقدامات همه‌جانبه دولت در راستای حمایت از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و پیشرفت در کنترل همه‌گیری کرونا، این مقام فدرال‌رزرو پیش‌بینی کرد که تولید اقتصادی آمریکا تا ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ به وضعیت قبل از کرونا بازنگردد.