دلگرمی اونس به بسته حمایتی

همین موضوع سبب شد تا طلا نتواند هفته را با افزایش قیمت آغاز کند و خروج سرمایه به نفع دلار و کم شدن تقاضای اونس سبب شد تا طلا مجددا با عقب‌نشینی به زیر مرز ۱۹۳۰ دلار بازگردد. در هفته اخیر دلیل اصلی کاهش قیمت طلا تغییر روند دلار آمریکا بوده است. طلا در هفته گذشته نیز در حرکت به سمت مرز ۲ هزار دلاری ناکام ماند و ۷۳/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. یکی از سوالات مهمی که این روزها در فضای بازارهای جهانی وجود دارد، مربوط به ریزش‌های محدود قیمت طلا و مقاومت این فلز ارزشمند برای بازگشت به زیر مرزهای روانی است که در ماه‌های گذشته از آن عبور کرده بود. تحلیلگران دلایل زیادی برای مقاومت روزهای اخیر طلا برای بازنگشتن به زیر مرزهای روانی سابق برشمرده‌اند.

دلایل افت محدود طلا

با وجود افت ارزش اونس در روزهای گذشته  سوالی که میان معامله‌گران بیش از همه خودنمایی می‌کند، دلیل ریزش‌های محدود طلا است.  دلایل اصلی که کارشناسان برای عدم ریزش چشمگیر قیمت طلا مطرح کرده‌اند به عوامل بنیادی و کلان اقتصادی و سیاسی بازمی‌گردد. در حقیقت کارشناسان بازار بر این باورند که با اینکه رشد دلار سبب جلوگیری از ریزش طلا در روزهای گذشته شده است، اما چشم‌انداز طلا با توجه به وجود عوامل بنیادی حمایت‌کننده قیمت طلا همچنان می‌تواند صعودی باشد. در حقیقت مکث قیمتی طلا به‌نوعی حکایت از انتظار سرمایه‌گذاران برای روشن‌تر شدن اقدامات بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد کرونا زده دارد. یکی از بزرگ‌ترین متغیرهای اقتصادی که روی قیمت طلا تاثیر دارد نرخ بهره هدف بانک‌های مرکزی به ویژه فدرال رزرو است. سیگنال‌هایی که در هفته‌های گذشته از مقامات فدرال رزرو به بازارها مخابره شده است حاکی از آن است که این نهاد قصد ندارد به این زودی‌ها نرخ بهره را افزایش دهد. مقامات بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حداقل فرصتی دو ساله نیاز دارد تا مجددا بتواند به سطحی بازگردد که قبل از آغاز همه‌گیری کرونا داشت. به همین دلیل جرومی پاول و همکاران خود فعلا قصدی برای بالا بردن نرخ بهره ندارند. پایین بودن نرخ بهره با کاهش دادن هزینه فرصت نگهداری کالاهایی مانند طلا، سبب افزایش قیمت آن می‌شود.

عوامل حمایت‌کننده دیگر

علاوه‌بر ابزارهای پولی در دست بانک‌های مرکزی، عوامل دیگری نیز وجود دارند که عنوان پشتوانه بلندمدت طلا در بازارها دیده می‌شود. یکی از این عوامل افزایش نرخ تورم در آینده میان مدت است. بسته‌های حمایتی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو هزینه پنهانی در آینده برای اقتصاد در پی خواهد داشت؛ تورم. باتوجه به حجم بی‌سابقه بسته‌های حمایتی برای نجات اقتصاد از این بحران بی‌سابقه چاپ پول توسط بانک‌های مرکزی افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز ایجاد تورم. همین موضوع سبب شده است تا سرمایه‌گذاران از همین حالا به طلا به‌عنوان پناهگاهی نگاه کنند که ارزش دارایی آنها را در موج تورم احتمالی در آینده حفظ خواهد کرد.

یکی دیگر از عواملی که این روزها سبب شده است طلا ریزش قیمتی شدیدی نداشته باشد، نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش‌های بالا گرفته میان آمریکا و چین است. مقامات دو قطب اقتصادی بزرگ جهان که از ابتدای همه‌گیری کرونا جنگ‌های لفظی متعددی داشته‌اند در دو ماه گذشته وارد سطح جدیدی از درگیری‌ها شده‌اند. بسته شدن کنسولگری چین از سوی آمریکا و اقدامات متقابل مقامات پکن و سخنان جسته و گریخته ترامپ درباره تردید بابت فاز اول قرارداد تجاری و افزایش نگرانی‌ها از ورود تنش‌ها به بازارهای مالی، سطح ریسک در بازارها را در هفته‌های گذشته افزایش داده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که به احتمال زیاد بازارهای جهانی از جمله طلا را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد، نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که به عقیده کارشناسان طلا را وارد دوره‌ای پرنوسان خواهد کرد.