این در حالی است که از دیدگاه تحلیل‌گران، سرمایه‌گذاران نیز در نهایت در حالت بلاتکلیفی ماندند، زیرا برخورد اول دو کاندیدا، در حقیقت، اطلاعات جدیدی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های طرفین نداشت. با توجه به اینکه به‌طور کلی شاید بازار سهام آمریکا به دلیل قوانین آسان مالیاتی ترامپ و سیاست‌های مبتنی مقررات‌زدایی او مایل به پیروزی رئیس‌جمهور کنونی باشد، حمله‌های اولیه ترامپ در مناظره سبب افزایش خفیف شاخص آتی سهام آمریکا شد، اما این موضوع کافی نبود و عملکرد بهتر از انتظار بایدن همه‌چیز را در حالت ایستا نگه داشت. در حقیقت پس از برگزاری مناظره پرشور ولی بی‌نتیجه دو نامزد هنوز هم مهم‌ترین دغدغه بازارها مربوط به مناقشات احتمالی بر سر نتیجه انتخابات است. در همین حال طلا نیز پس از یورش ناکام به کانال ۱۹۰۰ دلاری، به زیر این مرز قیمتی بازگشت تا در آستانه ثبت بدترین بازدهی ماهانه خود در چهار سال اخیر قرار بگیرد. 

همچنین در روز چهارشنبه در پی انتشار گزارش نهایی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه‌ دوم سال‌جاری میلادی، اونس طلا با افزایشی موقت برای لحظاتی به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری رفت؛ هرچند این نوسان موقتی بود و در نهایت تا ساعت ۲۰ به وقت تهران ارزش اونس به ۱۸۹۷ دلار رسید. طبق این گزارش بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل دوم سال‌جاری، به‌صورت سالانه با انقباض ۳۱/ ۴درصدی روبه‌رو شده است.

   بدترین ماه طلا از نوامبر ۲۰۱۶

طلا در آستانه ثبت بدترین بازدهی ماهانه خود از نوامبر ۲۰۱۶ قرار دارد. با اینکه در روز سه‌شنبه اونس توانست تا مرز ۱۹۰۰ دلاری بالا رود، اما این هجوم طلا نیز شکست خورد و در روز چهارشنبه قیمت این فلز گرانبها به زیر این مرز بازگشت. 

در حقیقت ماحصل مناظره اول برای بازار فلز زرد صرفا بازگشت احتیاط و مکث سرمایه‌گذاران بود. با این حساب طلا در ماه سپتامبر بازدهی منفی ۲/ ۴ درصدی را به ثبت رساند و این در حالی است که برای آخرین بار در نوامبر ۲۰۱۶، بازدهی ماهانه اونس با ثبت بازدهی منفی ۱۶/ ۸ درصدی، بیش از این سقوط کرده بود. این در حالی بود که رقیب این روزهای اونس، یعنی شاخص دلار آمریکا روز گذشته با صعودی ملایم جایگاه خود در بالای مرز ۹۴ واحدی را حفظ کرد تا در آستانه بهترین عملکرد خود از ماه جولای ۲۰۱۹ قرار بگیرد. در حالی که ارزش شاخص دلار در ماه سپتامبر در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان، تا کف ۷۵/ ۹۱ واحدی نیز پایین رفته بود، اما با تغییر جهت روند دلار، اسکناس آمریکایی در ماه سپتامبر ۱/ ۲ درصد افزایش ارزش داشت. در حقیقت افزایش دلار در روز گذشته آخرین تلاش‌های طلا برای گذر از مرز ۱۹۰۰ دلاری را ناکام گذاشت. در حقیقت تحلیل‌گران بر این باورند که دلار آمریکا اکنون به پناهگاه امن دارایی مورد علاقه سرمایه‌گذاران بدل شده است.  اما اکنون یک تردید مهم درباره ادامه روند دلار وجود دارد؛ در صورتی که یکی از طرفین انتخابات ماه نوامبر نتیجه انتخابات را قبول نکند و در نتیجه تنش‌های سیاسی در آمریکا بالا بگیرد، در آن صورت ارزش دلار با خطر روبه‌رو خواهد شد و چه بسا که مجددا به روند نزولی خود بازگردد. موضوعی که از سوی دیگر می‌تواند مجددا طلا را به بازاری پیشرو تبدیل کند. تنش بالا در مناظره کلیولند، شاید به نوعی نشانه‌ای از آشفتگی آتی در نتیجه انتخابات باشد. 

   ایستایی بازارهای سهام

تصویر کلی از مناظره سه‌شنبه شب، پریدن ترامپ میان حرف‌های رقیب انتخاباتی خود بود، موضوعی که در برخی لحظات با واکنش‌های نسبتا تند بایدن همراه بود. سرفصل‌های مناظره کلیولند در موضوعاتی چون فرار مالیاتی ترامپ، وضعیت اقتصاد آمریکا، پاندمی کرونا و همچنین سلامت انتخابات خلاصه می‌شد. با توجه به اینکه از نظر سرمایه‌گذاران پیشرفت خاصی در مناظره اول اتفاق نیفتاد، شاخص آتی بازارهای سهام آمریکا ابتدا با رشد ملایم ۶/ ۰ درصدی همراه بود و بعد از آن نیز ثابت ماند.

 با توجه به اینکه به نظر می‌رسد حتی میان دو نامزد نیز هنوز شکاف بزرگی وجود دارد، سردرگمی و عدم حرکت بازارها نیز موضوع غافلگیرکننده‌ای نیست. در حقیقت موضوع اصلی که مردم آمریکا و به تبع آن سرمایه‌گذاران اکنون نگران آن هستند، موضوع جنجال‌ها بر سر نتیجه انتخابات و چگونگی مدیریت بحران احتمالی است. با اینکه در حال حاضر در نظرسنجی‌ها، جو بایدن از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است، اما نتیجه انتخابات با توجه به مدل برگزاری خاص این انتخابات در آمریکا هنوز با ابهامات زیادی روبه‌رو است. 

در حقیقت به جای آنکه مناظره اول میان دو کاندیدا، به تفاوت در سیاست‌ها و برنامه‌های آنها اختصاص می‌یافت، بیشتر صرف نیش و کنایه دو نامزد به دیگری شد. این در حالی است که شاخص S&P ۵۰۰ در ماه گذشته بعد از رکوردشکنی حدود ۱۰ درصد ریزش در شاخص را تجربه کرده است؛ دو عامل مهم طولانی‌شدن ریکاوری اقتصادی و همچنین نااطمینانی‌ راجع به نتیجه انتخابات سبب شد تا این شاخص با ریزشی قابل توجه مواجه شود.