در حالی که هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که تحت اکثریتی دموکرات است، بسته ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری را به تصویب رساند، جمهوری‌خواهان مصرانه به‌دنبال تصویب بسته‌ای هستند که حجم آن بیش از ۲ هزار میلیارد دلار نباشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که استیون منوچین پیشنهاد بسته‌ای هزار و ۸۰۰ میلیارد دلاری را در گفت‌وگو با پلوسی مطرح کرده است. این در حالی است که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره هشدار داده‌اند که احتمال دارد از بسته‌ای که حتی نزدیک به مرز ۲ هزار میلیارد دلاری باشد نیز حمایت نکنند. مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا نیز گفته است با توجه به واگرایی نظرات میان طرفین احتمال توافق طرفین تا قبل از انتخابات سوم نوامبر پایین است. در هر صورت یکی از عواملی که بازارها را در هفته‌های پیش‌رو تحت تاثیر قرار خواهد داد نتیجه مذاکرات میان دو حزب بر سر بسته حمایتی ضد کرونا است.

جدال بر سر حجم بسته حمایتی

مذاکرات ادامه‌دار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و استیون منوچین وزیر خرانه‌داری آمریکا در روز جمعه نیز به نتیجه خاصی ختم نشد. در حالی طرفین در حصول توافق بر بسته حمایتی ناکام مانده‌اند که جمهوری‌خواهان ارشد مجلس سنا نیز درباره توافق قبل از انتخابات ۳ نوامبر نیز ابراز شک و تردید کرده‌اند. براساس اعلام کاخ سفید، منوچین در مکالمه ۳۰ دقیقه‌ای جمعه بعدازظهر با پلوسی، پیشنهاد یک بسته هزار و ۸۰۰ میلیارد دلاری را به طرف مقابل داده است. اما درو همیل، دستیار نانسی پلوسی درباره این بسته گفت بسته پیشنهادی مقامات کاخ سفید، فاقد یک برنامه جامع برای مهار پاندمی کرونا است. با این وجود همیل افزود که گفت‌وگوها میان طرفین ادامه خواهد داشت. همیل همچنین افزود که ما همچنان در انتظار اظهارات مقامات کاخ سفید هستیم زیرا مذاکرات درباره حجم کل بسته حمایتی ادامه دارد.  با این وجود نمایندگان جمهوری‌خواه کاخ سفید تا حدی از مواضع گذشته خود کوتاه آمده‌اند. یکی از شواهد این امر بالاتر بودن پیشنهاد جدید وزیر خزانه‌داری آمریکا است. پیشنهاد قبلی دولت آمریکا به حزب دموکرات ۲۰۰ میلیارد دلار کمتر از پیشنهاد جدید بود. این در حالی بود که مجلس نمایندگان که تحت اکثریت حزب دموکرات است هفته پیش بسته‌ای ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری را برای نجات اقتصاد از صدمات کرونا به تصویب رساند.

جزئیات مدنظر کاخ سفید

الیسا فرح، دبیر مطبوعاتی مایک پنس نیز در این مورد افزود که مقامات به‌دنبال این هستند که مخارج بسته حمایتی جدید را زیر مرز ۲ هزار میلیارد دلاری نگه‌دارند اما با این وجود مشتاقند دور جدیدی از پرداخت پول مستقیم به مردم آمریکا را به تصویب برسانند. همچنین براساس صحبت‌های فرح، مقامات کاخ سفید به‌دنبال این هستند که علاوه بر پرداخت‌های کمکی مستقیم، حمایت‌هایی را از کسب‌وکارهای کوچک و صنعت مسافرت هوایی را نیز در برنامه حمایتی خود بگنجانند. فرح در ادامه گفت که ما خوشبین هستیم که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده با حسن نیت پا به مذاکرات گذاشته است و در آینده پیشرفت‌های خوبی میان طرفین رخ خواهد داد. مذاکرات روز جمعه که به نتیجه خاصی ختم نشد، سومین روز پیاپی مذاکرات میان طرفین بود.

افزایش امیدواری‌ها درباره توافق طرفین بر سر بسته حمایتی جدید، در روزهای گذشته سبب شد تا بازارهای سهام آمریکا با افزایش شاخص مواجه شوند و همین امر سبب شد تا وال‌استریت در هفته‌ای که گذشت دومین بازدهی هفتگی مثبت متوالی را به ثبت برساند. با این وجود میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای ایالات‌متحده و سناتور پر سابقه آمریکایی در این مورد گفت که احتمالا قانون‌گذاران نتوانند بسته جدیدی قبل از انتخابات سوم نوامبر به تصویب برسانند. مک‌کانل در یک کنفرانس خبری گفت که نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری و اختلاف نظر وسیع در مورد آنچه در این مقطع خاص مورد نیاز است احتمالا مانع از توافق بر سر بسته جدید می‌شود.