ریزش بیش از یک درصدی طلا در یک روز

به غیر از افزایش ارزش اسکناس پشت‌سبز، عامل مهم دیگری در ریزش ارزش اونس در روز چهارشنبه تاثیرگذار بود. درحالی که کمتر از یک هفته به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی‌مانده است، بسیاری از تحلیل‌گران درباره تصویب بسته حمایتی جدید آمریکا قبل از انتخابات سوم نوامبر ابراز ناامیدی می‌کنند.

در حالی که در هفته‌های گذشته ماراتنی از مذاکرات میان مقامات کاخ سفید از جمله استیون منوچین و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده برقرار بود، ولی نهایتا این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید تا احتمال تصویب این بسته قبل از انتخابات در پایین‌ترین سطح خود قرار بگیرد. از سوی دیگر اقتصاددانان این نکته را نیز متذکر شده‌اند که در صورتی که جو بایدن در انتخابات پیش‌رو به پیروزی برسد، احتمالا تا ورود او به کاخ سفید تصویب چنین بسته‌ای به تعویق بیفتد. در حالی که طلا در سال جاری با تکیه بر اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی و بسته‌های حمایتی توانسته بود سود بیش از ۲۵ درصدی را به ثبت برساند، با احتمال به تعویق افتادن تصویب بسته جدید تا ماه ژانویه و فوریه ۲۰۲۱، یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌کننده‌‎های خود را از دست می‌دهد.

حالت انتظار طلا

اونس در حالی تحت تاثیر صعود دلار و همچنین کاهش احتمال تصویب بسته حمایتی قبل از روز انتخابات کاهش پیدا کرد که به عقیده تحلیل‌گران این فلز ارزشمند بیش از هر چیز در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. همچنین به‌‌رغم درجا زدن اونس و همچنین کاهش روز گذشته اما فضای بازار به گونه‌ای است که روند قیمتی طلا در افق زمانی بلند‌مدت همچنان صعودی ارزیابی می‌شود. وجود عوامل مثبت بنیادی سبب شده است تا همچنان نگاه‌ها به طلا دوخته شود. عواملی همچون افزایش بدهی دولت‌ها، تضعیف دلار به دلیل چاپ پول بیشتر، نگرانی از تورم احتمالی در آینده و همچنین نااطمینانی درباره وضعیت پاندمی کرونا. در حالی که شاید ماه گذشته تصور می‌شد پاندمی کرونا حداقل در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا در مسیر خوبی قرار دارد، در روزهای گذشته آمریکا، روسیه، فرانسه و برخی از کشورهای دیگر رکوردهای جدیدی در تعداد مبتلایان به ثبت رسانده‌اند.

البته باید در نظر داشت که در برابر این عوامل صعودی، به تعویق افتادن تصویب بسته حمایتی جدید می‌تواند مانعی برای صعود ارزش اونس باشد. با اینکه مجددا تعداد مبتلایان به ویروس در حال افزایش است و همچنین به نظر می‌رسد که روند ریکاوری بازار کار آمریکا در حال متوقف شدن است، اما دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد که احتمالا بسته حمایتی پس از انتخابات سوم نوامبر به تصویب برسد. البته نظرسنجی‌ها فعلا حکایت از آن دارد که جو بایدن از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است و در صورت پیروزی بایدن شاید تصویب بسته جدید تا ماه‌های ابتدایی سال آینده، یعنی زمانی که بایدن به روی کار بیاید به تعویق بیفتد.

پرواز بیت‌کوین به قله ۱۶ ماهه

محبوب‌ترین رمزارز جهانی در روز چهارشنبه برای ساعاتی از مرز قیمتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلاری عبور کرد و توانست تا قیمت ۱۳ هزار و ۷۶۰ دلاری نیز افزایش پیدا کند. با اینکه قیمت بیت‌کوین در ادامه روز کاهشی شد، اما نزدیک شدن ارزش این رمز ارز به مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ دلاری، به معنای فتح قله ۱۶ ماهه ارزش بیت‌کوین بود. تحلیل‌گران یکی از دلایل بازگشت روزهای خوش بیت‌کوین را استقبال بانک‌های مرکزی مهم در جهان عنوان کرده‌اند. اخیرا بانک مرکزی روسیه، بانک خلق چین و همچنین اتحادیه اروپا سیگنال‌هایی مبنی بر پذیرش رمزارزها در مبادلات خود را به بازارها مخابره کرده‌اند. همچنین افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای مختلف و نگرانی از آغاز موج جدید این ویروس، یکی دیگر از دلایلی است که سبب شده اغلب رمزارزها وارد مدار صعودی شوند. همچنین روز دوشنبه بزرگ‌ترین تراکنش بیت‌کوین در تاریخ به ثبت رسید و طی آن یکی از معامله‌گران ۸۸ هزار و ۸۵۷ توکن از این رمز ارز را مبادله کرد که این مقدار تقریبا ارزشی برابر با ۱/ ۱ میلیارد دلار دارد.