شاهد خوش‌بینی به چشم‌انداز اقتصادی در وال‌استریت عملکرد بهتر آن دسته از سهام‌هایی است که حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت اقتصادی دارند. در همین حال تحلیلگران هشدار داده‌اند که امیدواری بالا به عملکرد واکسن در حالی که هنوز ابهامات زیادی نسبت به آن وجود دارد و دست‌کم گرفتن ریسک‌های موجود می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بسیار خطرناک باشد. افزایش تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا و ثبت رکوردهای جدید در کنار منقضی شدن بسته‌های حمایتی قبلی و احتمال پایین تصویب بسته جدید قبل از پایان سال ۲۰۲۰ دو مورد از ریسک‌هایی است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند.

هفته‌ خوف و رجا در وال‌استریت

در حقیقت سهام‌ وال‌استریت هفته پر نوسانی را پشت‌سر گذاشتند؛ نوسانی که بیشتر تحت‌تاثیر ترس و امیدواری دو سویه نسبت به ویروس کووید-۱۹ بود. مصادف شدن انتشار خبر موفقیت‌آمیز بودن تست‌های واکسن ویروس کرونا با رکوردزنی تعداد مبتلایان جدید در آمریکا و اروپا سبب این نوسانات شده است. حداقل به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی اخبار امیدوارکننده نسبت به درمان و کنترل کرونا و همچنین انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش درآمد بسیاری از شرکت‌ها سبب شده است تا سهامداران نسبت به ریکاوری اقتصادی و تداوم روند آن امیدوار باشند. در حالی که در نیم سال دوم سال‌جاری میلادی بسیاری از اقتصاد‌های قدرتمند در جهان، رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده بودند، اما انتشار آمار رشد اقتصادی برای فصل سوم سال ۲۰۲۰ تا حدودی حکایت از ریکاوری مناسب جهان از بحران کرونا داشت.

شاهد امیدواری وال‌استریت

نشانه امیدواری سهامداران و معامله‌گران وال‌استریت نسبت به چشم‌انداز اقتصادی، در حقیقت رفتار متفاوت گروه‌های سهامی مختلف است. در حقیقت در روزهای گذشته آن بخش از سهام وال‌استریت که حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت اقتصادی دارند عملکرد بهتری داشته‌اند؛ گروه‌هایی مانند بخش انرژی، املاک و مستغلات و صنایع که عملکرد بهتری را نسبت به گروه‌هایی مانند فناوری به ثبت رساندند. شاخص ارزش Russell که بیشتر وزن آن را گروه سهام‌ حساس به وضعیت اقتصادی تشکیل داده است، روز جمعه حدود ۲ درصد افزایش را به ثبت‌رساند در حالی که شاخص رشد که بیشتر شامل ارزش سهام‌های شرکت‌های بزرگ فناوری و تکنولوژی است، فقط رشد ۷/ ۰ درصدی را به ثبت رساند.

ریسک خوش‌بینی بازارها

روز پنج‌شنبه بود که سه شاخص اصلی بازارهای سهام آمریکا به‌طور یک‌دست با کاهش در ارزش مواجه شدند زیرا بیش از ۱۰ ایالت مختلف در آمریکا اعلام کرده بودند که در دو هفته گذشته تعداد بیماران جدید کرونایی بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده تا مقامات بسیاری از ایالت‌ها برای اعمال محدودیت‌های اجتماعی جدید و وضع قرنطینه سراسری تحت فشار قرار بگیرند. حتی گمانه‌زنی درباره وضع قرنطینه جدید نیز سبب ریزش در بازارها شد اما پس از آن بود که یکی از مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، اعلام کرد برنامه‌ای برای قرنطینه سراسری در سال آینده وجود ندارد. بلکه به جای آن به احتمال زیاد در مناطقی که ویروس وضعیت وخیمی در آنجا به وجود آورده است محدودیت‌هایی مانند قرنطینه وضع خواهد شد. در همین حال برخی از تحلیلگران اعلام کرده‌اند با اینکه سرمایه‌گذاران نسبت به بی‌میلی سیاستمداران به قرنطینه کامل تا حدودی دلگرم شده‌اند اما امیدواری‌ها نیز می‌تواند بیش از حد و تا حدودی خوش‌بینانه باشد. در حقیقت بسیاری از تحلیلگران اقتصادی هشدار داده‌اند که افزایش تعداد بیماران کرونایی و آغاز موج جدیدی از این بیماری در بسیاری از ایالت‌های آمریکا و همزمان شدن آن با به بن‌بست رسیدن مذاکرات مقامات دو حزب درباره بسته حمایتی جدید، احتمال آسیب‌های اقتصادی جدید را افزایش داده است. در حقیقت موضوعی که اکنون می‌تواند خطرناک باشد، حساب باز کردن بیش از حد سرمایه‌گذاران درباره قدرت واکسن در کنترل کروناست و از سوی دیگر دست کم گرفتن افزایش مجدد تعداد مبتلایان و احتمال کم تصویب بسته حمایتی جدید در آینده کوتاه‌مدت است.