خوش‌بینی بازارها به واکسن دوم

همچنین در میانه روز گذشته دومین خبر خوب مربوط به واکسن نیز به بازارها مخابره شد. خبری که از یکسو سرعت روند صعودی بازارها را افزایش داد و ازسوی دیگر سبب شد تا دومین ضربه شدید  طی یک هفته به قیمت پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا وارد شود. مدرنا دومین شرکت داروسازی آمریکایی است که دقیقا یک هفته بعد از اعلام شرکت Pfizer از موفقیت ۵/ ۹۴ درصدی آزمایشات واکسن کرونا خبر داده است. تخمین زده می شود تا پایان ماه دسامبر، یعنی پایان سال‌جاری میلادی، ۶۰ میلیون واکسن برای استفاده اضطراری در آمریکا آماده استفاده باشد. با این‌که طلا تا اواسط روز دوشنبه قیمت خود را در نزدیکی مرز ۱۹۰۰ دلاری حفظ کرده بود با انتشار خبر واکسن مدرنا، تا قیمت ۱۸۶۴ دلاری نیز سقوط کرد. در ادامه روز و تا ساعت ۴ بعدازظهر طلا توانست کمی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد.  با اینکه گفته می‌شد خبر واکسن دوم کرونا مهم‌تر از واکسن اول است، ‌ولی اثر آن بر بازارها و به‌خصوص بازار طلا محدودتر بود. مدرنا تایید کرده است که ماندگاری واکسنش در دمای یخچال بیشتر است. واکسن مدرنا به مدت ۳۰ روز در دمای یخچال پایدار باقی می‌ماند. از آنجا که یکی از چالش‌های مهم برای واکسن کرونا،‌ نحوه حمل و نقل آن بوده است،‌خبر ماندگاری از اهمیت زیادی برخوردار بود.

مدرنا اعلام کرده است که طی هفته‌های آتی مجوز استفاده اضطراری را از FDA اخذ خواهد کرد. نگرانی‌هایی هم در مورد اثرات جانبی واکسن وجود دارد ، ‌ولی این شرکت اعلام کرده است که استفاده از این واکسن عوارض خاصی به دنبال نداشته است.

مخالفت بایدن با قرنطینه سراسری

علاوه‌بر فضای خوش‌بینانه‌ای که در بازارها با انتشار دومین خبر امیدوارکننده واکسن مسلط شد، روز دوشنبه هر کدام از بازارها دلایل خاص خود را برای افزایش در ارزش شاخص‌های خود داشتند. شاخص آتی S&P ۵۰۰ در حالی که در دو هفته اخیر بیش از ۵/ ۹ درصد افزایش ارزش داشته است، روز گذشته نیز به مسیر صعودی خود ادامه داد و نزدیک به یک درصد افزایش در ارزش را رقم زد. در حالی که این شاخص و دیگر شاخص‌های وال‌استریت اکنون با پشتوانه خبری آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن به کار خود ادامه می‌دهند، بیشترین نگرانی‌شان در ارتباط با افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی در آمریکا و ترس از اعمال قرنطینه‌ای سراسری در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود. اما این نگرانی هم پس از اعلام نظر یکی از مشاوران ارشد جو بایدن درباره مخالفت احتمالی او با قرنطینه سراسری در آمریکا تا حد زیادی مرتفع شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند دولت آینده آمریکا به رهبری جو بایدن احتمالا محدودیت‌های هدفمندی را در ایالت‌هایی که وضعیت ویروس کرونا در آنها وخیم است مورد اجرا قرار دهد.

بهبود چشم‌انداز اقتصادی

ازسوی دیگر با اینکه هنوز ابهامات زیادی درباره نحوه توزیع و تولید واکسن کرونا وجود دارد، اما عملکرد تمامی گروه‌های سهامی که نسبت به وضعیت اقتصادی حساسیت بیشتری دارند از روز کشف واکسن تاکنون تفاوت معناداری با دیگر گروه‌های سهامی داشته است. همین بهبود چشم‌انداز اقتصادی سبب شد تا روز گذشته بازارهای سهام اروپایی نیز به روند افزایشی خود ادامه دهند. شاخص STOXX ۶۰۰ نیز هفته خود را با افزایش ۷/ ۰ درصدی آغاز کرد تا با این حساب همچنان در ریل صعودی خود باقی بماند. این شاخص که نمایانگر وضعیت صدها سهم در کشورهای مختلف اروپایی است طی دو هفته گذشته و پس از قطعی شدن پیروزی بایدن و همچنین خبر تست موفقیت‌آمیز واکسن، بیش از ۱۲ درصد افزایش در ارزش شاخص را تجربه کرده است. برخی از شرکت‌های اروپایی مانند دافون اعلام کرده‌اند که انتظار ریکاوری نسبتا قدرتمندی از بحران اقتصادی نیمه اول سال‌جاری را دارند.

سهام آسیایی نیز علاوه‌بر اینکه گوشه‌چشمی نسبت به خبرهای خوب اقتصادی و بهداشتی و سیاسی دیگر نقاط جهان داشتند، تحت تاثیر امضای توافق شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای با محوریت چین عملکرد مثبتی را به ثبت رساندند. این توافق که شامل ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه می‌شود، بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان نیز به حساب می‌آید. علاوه‌بر ۱۰ کشور آسیای جنوبی و چین، اقتصادهای مهمی مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز در این توافق حضور دارند. در حالی که خبرگزاری‌ها این توافق را کودتای بزرگ اقتصادی می‌دانند که این ۱۵ کشور در مجموع حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، و شامل بازارهایی با ۲/ ۲ میلیارد نفر جمعیت می‌شوند. علاوه‌بر این خبر داده‌های اقتصادی ژاپن و چین نیز نشان می‌دهد ریکاوری اقتصادی این دو اقتصاد بزرگ جهانی در ماه‌های گذشته با سرعت خوبی در حال پیشروی است.

انتشار داده‌های اقتصادی ژاپن در روز گذشته نشان می‌دهد، که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی ۵ درصد رشد مثبت را به ثبت رسانده است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد اقتصاد این کشور رشد ۴/ ۴ درصدی را رقم بزند. همچنین رشد سالانه شده فصلی ژاپن نیز نشان می‌دهد، سومین اقتصاد بزرگ جهان با سرعتی معادل با ۴/ ۲۱ درصد توانسته است از رکود نیمه اول سال فاصله بگیرد. به گزارش «ایسنا» متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۴/ ۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۱/ ۲ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم‌های ثبت شده در این کشور طی پنج ماه اخیر بوده است.

 در بین بخش‌های مختلف، پتروشیمی با تورم منفی ۲/ ۱۶ درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز آب و برق با تورم منفی ۱/ ۳ درصدی و فولاد با تورم منفی ۸/ ۲ درصد قرار دارند. ازسوی دیگر نیز بیشترین تورم مربوط به ارتباطات با منفی ۲/ ۰ درصد بوده است و پس از این بخش، آموزش با منفی ۳/ ۰ درصد قرار دارند. بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند.

همچنین هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه موادغذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۲/ ۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۵/ ۱ درصد رسیده که یکی از پایین‌ترین سطوح ثبت شده در طول ۱۰ ماه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۰ معادل ۸۳/ ۲ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۷۴ با ۹/ ۲۴ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۵/ ۲ درصد بوده است.

در این میان،‌ آمارهای اقتصادی چین نیز حاکی از آن است،که دومین قطب اقتصادی جهان، در ماه اکتبر روند ریکاوری پایداری را تجربه کرده است.