کانال شکنی ارز و سکه

جدا از کاهش قیمت دلار، یکی از عوامل مهم دیگری که منجر به کاهش حمایت از سکه در مرز حساس ۱۲ میلیون تومانی شد، افت دوباره اونس طلا بود که تا ساعت ۴ بعدازظهر حتی محدوده هزار و ۸۷۰ دلار را هم از دست داده بود. عده زیادی از بازیگران فنی بازار امیدوار بودند که اونس طلا بار دیگر به بالای کانال هزار و ۹۰۰ دلاری بازگردد و با اهرم کمکی آن بتوانند سکه را در کانال ۱۲ میلیون تومانی جلو ببرند. با این حال نه تنها این اتفاق رخ نداد که دلار هم در ساعاتی از روز گذشته حمایت ۲۶ هزار تومانی را از دست داد و به کانال ۲۵ هزار تومانی رفت. این مساله فشار بر قیمت سکه را بیشتر کرد. دلار حدود ساعت۳ بعدازظهر دیروز با قیمت ۲۵ هزار و ۹۸۰ تومان معامله می‌شد که ۱۲۰ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. در صورتی که دلار در روز پنج‌شنبه هم در کانال ۲۵ هزار تومانی نوسان کند، احتمال افت بیشتر اسکناس آمریکایی هم دور از دسترس نخواهد بود. با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۴ بعدازظهر، دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشته است و این موضوع می‌تواند شروع معاملات این ارز در روز آخر هفته را تحت‌تاثیر قرار دهد. به گفته فعالان، یکی از عواملی که از لحاظ انتظاری فضای بازار ارز و سکه روز چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد، اظهارات وزیر امورخارجه بود که اعلام کرد در صورتی که آمریکا به تعهدات خود بازگردد، ایران هم به تعهدات قبلی خود بازخواهد گشت. از نگاه برخی فعالان، این اولین سیگنال رسمی ایران پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بود و برداشت معامله‌گران از این سیگنال، بالا رفتن احتمال توافق میان دو کشور بود. هر چند آنها در روزهای قبل، سیگنال‌های متناقض دیگری را از برخی مسوولان دریافت کرده بودند. با این حال، صحبت‌های ظریف انتظار آنها برای مذاکره احتمالی در زمستان را افزایش داد.

دلار در صورتی که حمایت ۲۶ هزار تومانی را به‌طور قطعی از دست بدهد، حمایت کوتاه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را درپیش رو دارد و پس از آن نقاط ۲۴ هزار و ۸۰۰ و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای بازار اهمیت دارند.

افت قیمت صرافی‌های بانکی

در پنجمین روز هفته بازارساز هم اصرار داشت که قیمت دلار را در کانال ۲۵ هزار تومان پایین تر ببرد و به‌واسطه این عمل به بازار آزاد سیگنال دیگری دهد که نه تنها قیمت‌های بالای ۲۶ هزار تومانی را به راحتی نمی‌پذیرد، بلکه به دنبال افت بیشتر قیمت در کانال ۲۵ هزار تومانی است.

 حدود ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی در محدوده ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان بود که ۲۸۰ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. به نظر می‌رسد بازارساز الگوی کاهش قیمت پله پله را در نظر گرفته است و با استفاده از آن خصوصا در هفته جاری توانسته است قیمت دلار در بازار آزاد را با قدرت بیشتری در کنترل خود بگیرد. با این حال، برای معامله‌گران مرز ۲۶ هزار تومانی اهمیت زیادی دارد و باید دید سرانجام اجازه می‌دهند که قیمت دو روز متوالی زیر مرز یاد شده نوسان کند. شکست این مرز برای بسیاری از تحلیلگران فنی به معنای بالا رفتن سرعت افت قیمت دلار است. با این حال، برخی بازیگران ارزی اشاره می‌کنند که قیمت دلار در شرایط کنونی با توجه به عدم رفع تحریم‌ها دلیل بنیادی برای کاهش ندارد و این مساله می‌تواند به‌عنوان یک سد حمایتی در بازار ارز عمل کند. در مقابل کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند که این ارز به دلیل حساسیت‌هایی که نسبت به انتخابات آمریکا وجود داشت از شهریور تا اواخر مهر در فاز افزایش قرار گرفت. از نگاه آنها، دلار به دلیل بنیادی بالا نرفت، در نتیجه طبیعی است که تخلیه فشارهای روانی، منجر به کاهش بیشتر قیمت دلار هم شود. به زبان ساده از نگاه آنها، نگرانی باعث افزایش شدید قیمت دلار شد و کاهش این نگرانی، با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا موجب شده است که قیمت اسکناس آمریکایی سیر نزولی به خود بگیرد.