نفع بیت‌کوین از سقوط طلا

از نظر تحلیلگران رفتار طلا نسبت به دیگر بازارها نسبتا ناسازگار بوده است، زیرا تمام عواملی که در ماه‌های اخیر سبب شدند تا طلا قله‌های قیمتی جدید را فتح کند هنوز در بازارها حضور دارند. به‌طور کلی تحلیلگران دو عامل را تاکنون درباره سقوط قیمتی طلا نام برده‌اند؛ در درجه اول کاهش قیمت طلا و شکسته شدن پی‌در‌پی مرزهای حمایتی سبب شد تا آستانه ضرر بسیاری از سرمایه‌گذاران شکسته شود و بسیاری از آنها در موقعیت فروش قرار بگیرند. از سوی دیگر بازدهی‌های خیره‌کننده رمزارزها از جمله بیت‌کوین سبب شده است تا جذابیت بازار رمزارزها سبب خروج سرمایه‌ از بازارهایی مانند طلا شود.

فضا همچنان صعودی است

اکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری ایجاد شده است که ریزش‌های اخیر فلز زرد، نشانه پایان بازار صعودی طلا در سال جاری است. حتی بسیاری از تحلیلگران در حال تصحیح پیش‌بینی‌های خود از طلای ۲ هزار دلاری هستند. با اینکه هنوز بسیاری از کارشناسان بازار جهانی بر این باورند که عوامل کلان اقتصادی همچنان فضای صعودی را برای طلا ایجاد کرده است، اما گروهی از آنها پیش‌بینی‌های خود درباره تاریخ رکوردشکنی جدید قیمتی طلا را به تعویق می‌اندازند. در حقیقت این گروه از تحلیلگران بر این باورند که طلا در صورتی هم که بتواند رکوردشکنی جدیدی را به ثبت برساند، این رکوردشکنی حتما دیرتر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد رخ خواهد داد. پایه این استدلال بر این موضوع بنا شده است که همچنان فضای اقتصادی جهان برای صعود طلا فضای مناسبی است.

کوین گرادی رئیس کمپانی Phoenix Futures and Options LLC در این باره معتقد است که طلا نه به سبب پاندمی کرونا بلکه به دلیل واکنش‌های سیاستی به پاندمی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون رالی صعودی را به ثبت رساند. بسته‌های حمایتی، کاهش ارزش دلار و نرخ‌های بهره بسیار پایین توسط بانک‌های مرکزی دلایلی بودند که سبب شدند تا طلا بتواند در سال ۲۰۲۰ رکورد قیمتی خود را جابه جا کند. گرادی در ادامه گفت به نظر من هنوز هیچ یک از این عوامل از بین نرفته است و تمام آنها در سر جای خود باقی هستند.

با این حال گرادی معتقد است که تا پایان سال ۲۰۲۰ قیمت طلا به هزاره سوم قیمتی خود بازنخواهد گشت و ارزش این فلز زرد در پایان سال جاری زیر ۱۹۰۰ دلار باقی خواهد ماند.

رفتار ناسازگار طلا

دانبل گالی، استراتژیست بازارهای کالایی در TD Securities نیز در این مورد گفت: تمام محرک‌هایی که سبب شده است تا طلا قبل از ماه آگوست قله تاریخی قیمتی خود را بشکند هنوز در بازارها حضور دارند. تمام عواملی که سبب شده بود تا مردم بیش از گذشته طلا بخرند مانند ارزش پایین‌تر دلار و نرخ بهره پایین نشان می‌دهد رفتار طلا با آنچه در بازارهای دیگر در جریان است ناسازگار باشد. یکی از عواملی که گالی در مورد سقوط قیمت طلا عنوان می‌کند این احتمال است که طلا یک آستانه تحمل که بالاترین میزان تحمل سرمایه‌گذاران بوده است را شکسته است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران طلا اغلب در موقعیت فروش قرار گرفته‌اند.

جذابیت بیت‌کوین به ضرر طلا

یکی از دلایل دیگری نیز که تحلیلگران از آن به‌عنوان عامل سقوط طلا نام می‌برند افزایش جذابیت رمزارزها از جمله بیت‌کوین است. بیت‌کوین بالاخره پس از هفت هفته صعودی هفته قبل را با بازدهی هفتگی منفی ۵ درصدی به پایان برد. در همین حین بیت کوین وارد کانال ۱۹ هزار دلاری نیز شد و تا قیمت ۱۹ هزار و ۴۸۰ دلاری نیز پیش‌روی کرد تا کمتر از ۵۰۰ دلار تا قله قیمتی تاریخی‌اش فاصله داشته باشد. با اینکه در حال حاضر بیت‌کوین به کانال ۱۸ هزار دلاری بازگشته است اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پرطرفدارترین رمز ارز جهان آماده یورش به کانال‌های قیمتی جدید است. بیت‌کوین در ماه اکتبر ۲۸ درصد و در ماه نوامبر ۳۱ درصد رشد داشته است تا به این ترتیب برنده بازارها در ماه‌های گذشته لقب بگیرد. بازدهی‌های شگفت‌انگیز بیت‌کوین در ماه‌های اخیر از نگاه تحلیلگران سبب شده است تا سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از بازار فلزات گرانبها خارج و به بازار رمزارزها وارد کنند.

مسیر آینده طلا

دو نظر نسبتا متفاوت درباره مسیر قیمتی طلا در آینده کوتاه‌مدت وجود دارد. از طرفی برخی از تحلیلگران بر این باورند که در هفته آینده این احتمال وجود دارد که طلا تا میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری پیشرفت کند و سپس دوباره موجی از فروش آغاز شود. اما گروهی دیگر از تحلیلگران فنی بازار نیز معتقدند این احتمال وجود دارد که طلا در حدود ۶۰-۷۰ دلار از ارزش خود را از دست بدهد و بعد از اینکه ارزش این فلز ارزشمند به زیر مرز ۱۷۰۰ دلاری رفت، سپس ریکاوری قیمتی فلز زرد آغاز شود. همچنین از این لحاظ که انتهای ماه دسامبر و ابتدای ماه ژانویه  از نظر فصلی برای طلا روزهای مطلوبی به حساب می‌آید، ورود به این روزها می‌تواند پشتوانه‌ای برای طلا محسوب شود. همچنین کارشناسان گذر از عصر منوچین به وزارت جنت یلن را به‌طور کلی برای بازارهایی مانند طلا مثبت ارزیابی می‌کنند، زیرا به‌طور کلی یلن متمایل به سیاست‌های انبساطی شناخته می‌شود.