محمود دودانگه در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: اساسنامه صندوق توسعه ملی ماده ۱۸۴ قانون برنامه پنجم بوده که با اصلاحاتی در قانون برنامه ششم به حکم و قانون دائمی تبدیل شد. طبق اساسنامه دائمی، مبنای تمام فعالیت‌های صندوق توسعه ملی مشخص شده و سازوکار آن روشن است و مصارف و منابع صندوق به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

او با بیان اینکه براساس سرفصل‌های ذکر شده منابع صندوق باید به اجرا برسد، گفت: صندوق توسعه ملی هیات امنا و هیات عامل دارد که وظیفه این هیات نظارت بر فعالیت و نحوه هزینه‌کرد منابع صندوق است که تمام این فعالیت‌ها در قالب سازوکاری به‌طور مشخص و روشن تعریف شده است. دودانگه تاکید کرد: در قانون به صراحت ذکر شده که هدف از ایجاد این صندوق تبدیل پول نفت به سرمایه‌های زاینده و ماندگار برای نسل‌های بعدی است تا بتوانند از این ثروت استفاده کنند و منابع صندوق باید در قالب تسهیلات به بنگاه‌های بخش‌خصوصی پرداخت شود. او ادامه داد: انواع مصارف سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی از دیگر فعالیت‌های صندوق است که بازپرداخت این تسهیلات هم باید ارزی باشد.

عضو سابق هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی گفت: اینکه به روش‌های مختلف و در قالب‌های گوناگون، توجیهات خاص برای برداشت از صندوق توسعه ملی داشته باشیم با فلسفه ایجادی و سازوکار قانونی صندوق هماهنگی ندارد و مغایر اساسنامه صندوق است و خلاف قانون ایجاد صندوق خواهد بود. دودانگه تاکید کرد: برای برداشت‌های خاص می‌توانند از مجلس مصوبه بگیرند و وقتی بیش از دو‌سوم نمایندگان مجلس به این موضوع رای مثبت بدهند، هرچند می‌توانند وجه قانونی به این برداشت بدهند اما به هر حال این برداشت‌ها برخلاف فلسفه وجودی صندوق توسعه ملی خواهد بود.

او با بیان اینکه برای جبران خسارت‌ها باید در ابتدا سراغ سایر ظرفیت‌های قانونی کشور برویم، تصریح کرد: تمام برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی باید در راستای تحقق اهداف صندوق باشد. جبران خسارت‌های ناشی از سیل، زلزله و سقوط هواپیما ممکن است یکی از نیازمندی‌های کشور باشد ؛ اما آیا ضرورت دارد این هزینه‌ها را از صندوق توسعه ملی که اهداف آن دقیقا مشخص است، بپردازیم؟

عضو سابق هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی ادامه داد: اگر ما به‌عنوان دولت، مجلس و حاکمیت می‌خواهیم از ظرفیت صندوق استفاده کنیم، باید در چارچوب سازوکار صندوق،‌ پیشنهادهای مشخصی از هیات عامل دریافت کنیم و این اراده را داشته باشیم که صندوق توسعه ملی را از حاشیه به متن بیاوریم. دودانگه افزود: در این صورت نه تنها بسیاری از مشکلات دولت و اقتصاد حل می‌شود ، بلکه صندوق می‌تواند نقش‌آفرینی بیشتری از این برداشت‌های متعددی که دولت می‌کند، داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری وجود دارد که در یک شرایط قانونی، دولت غرامت هواپیمای اوکراین را از صندوق توسعه ملی برداشت کند یعنی اقساط را آن هم به ارز برگرداند می‌تواند این برداشت خاص را انجام دهند؟ اظهار کرد: در قالب اساسنامه هیچ راهکاری برای این برداشت وجود ندارد.

ظشاید بگویند با مجوز خاص می‌توانیم این برداشت را انجام دهیم اما این مجوزها هم نمی‌تواند برداشت صندوق را جبران کند هرچند می‌توانند مجوز خاص بگیرند اما باز هم با این مجوز، صندوق نمی‌تواند در مسیر درست خود حرکت کند.