جهش طلا به بالای مرز 1800 دلاری

از طرفی بسیاری از تحلیلگران استدلال کرده بودند که تمام عواملی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون سبب افزایش قیمت طلا شده بودند هنوز در فضای بازارها حضور دارند و به همین دلیل رفتار اونس طلا را کمی ناسازگار با شواهد قلمداد کرده بودند و شانسی برای بازگشت طلا قائل بودند. از سوی دیگر در روزهای گذشته مجددا افزایش امیدواری به بسته حمایتی جدید در آمریکا دیگر عاملی بود که موجب افزایش تقاضای طلا شد تا فلز زرد در روز گذشته برای ساعاتی به بالای مرز ۱۸۳۰ دلاری نیز برسد. میچ مک‌کانل جمهوری‌خواه ارشد مجلس سنا، از کنگره خواست تا بسته حمایتی جدیدی را به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد دلار شامل کمک‌های مربوط به پاندمی کرونا به تصویب برساند. از طرفی برخی از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان نیز خواستار تصویب بسته حمایتی به ارزش ۹۰۸ میلیارد دلار شده‌اند.

دیگر عاملی که موجب تقویت ارزش طلا شده است نیز روند نزولی ارزش دلار آمریکا بوده است. شاخص دلار که نمایانگر ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهان است، در ادامه روند نزولی خود به زیر ۵/ ۹۱ واحد رسیده است؛ پایین‌ترین ارزش دلار از ماه آوریل ۲۰۱۸.

عوامل متضاد در بازار طلا

مایکل هیوسون، تحلیلگر ارشد بازارها در CMC Markets UK در مورد وضعیت فعلی بازار طلا گفت: این احتمال کاملا وجود دارد که تورم افزایش پیدا کند و همین موضوع سبب شده است تا طلا مجددا برای آزمایش مرز مقاومتی ۱۸۳۵ دلاری خیز بردارد. این تحلیلگر در ادامه افزود که باید این نکته را در نظر داشت که اخبار مثبت درباره پیشرفت آزمایشات و تولید واکسن‌های مختلف همچنان می‌تواند سبب خروج پول از بازار طلا به سوی بازارهای پرریسک‌تر از جمله بورس و حتی بیت‌کوین شود. دلاری نیز که مجددا در روند تضعیف قرار گرفته، عامل دیگری است که سبب افزایش ارزش طلا در روزهای اخیر شده است. در حقیقت با کاهش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی، خرید طلا برای دارندگان دیگر ارزها ارزان‌تر تمام می‌شود و همین موضوع سبب افزایش تقاضا برای فلز زرد است. با اینکه ارزش دلار در روز گذشته افزایش بسیار کمی داشت، ولی اسکناس آمریکایی اکنون در یکی از پایین‌ترین ارزش‌های خود از آوریل ۲۰۱۸ قرار دارد. شاخص دلار آمریکا پس از دو هفته نزولی متوالی اکنون زیر سطح ۵/ ۹۱ واحدی قرار گرفت.

چشم‌انداز طلا

فضای انبساطی اقتصاد جهانی و نرخ‌های بهره نزدیک به صفر با همراهی بسته‌های حمایتی توسط دولت‌های مختلف، تاکنون سبب شده تا طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون رشد ۲۰ درصدی را به ثبت برساند. البته سال ۲۰۲۰ میلادی دو روی متفاوت برای طلا داشت. طلا در بخش ابتدایی، رالی صعودی پرسرعتی را تجربه کرد و حتی توانست وارد هزاره سوم قیمتی خود شود اما پس از انتشار اخبار امیدوارکننده درباره واکسن، این فلز ارزشمند در ماه نوامبر بدترین عملکرد خود در چهار سال اخیر را با افت ۳۷/ ۵ درصدی رقم زد. اخبار جدید حاکی از آن است که بریتانیا اولین کشوری است که رسما واکسن شرکت فایزر را تایید و برای توزیع آن نیز برنامه‌ریزی کرده است. به نظر می‌رسد واکسن زودتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد در اختیار مردم قرار بگیرد. با توجه به عملیاتی شدن قریب‌الوقوع توزیع واکسن و فرآیند ایمن‌سازی، این احتمال وجود دارد که بانک‌های مرکزی اقدامات اولیه‌ای را برای تغییر سیاست‌های انبساطی آغاز کنند. البته با توجه به اینکه هنوز در واقعیت این تعداد بیماران کرونایی است که افزایش می‌یابد احتمال تغییر سریع سیاست‌های بانک‌های مرکزی پایین است ولی آغاز گمانه‌زنی‌ها برای افزایش نرخ‌های بهره به‌خودی‌خود می‌تواند ضربه جدیدی به قیمت طلا وارد کند.

هشدار پاول درباره کرونا

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو به نمایندگان کنگره آمریکا هشدار داد که به‌رغم انتشار اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا، اقتصاد آمریکا هنوز در شرایطی پر از نااطمینانی قرار دارد. پاول که در روز سه‌شنبه در کمیته بانکداری مجلس سنا برای سناتورها صحبت می‌کرد متذکر شد که اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا، بیشتر برای بازه زمانی میان‌مدت مناسب است اما در مورد زمان حال هنوز چالش‌های بسیاری باقی مانده است. چالش‌هایی از قبیل زمان‌بندی، تولید و توزیع واکسن و همچنین میزان اثربخشی واکسن درگروه‌های سنی مختلف. همچنین سکاندار فدرال رزرو در ادامه صحبت‌های خود درباره افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی چه در ایالات متحده و چه در کشورهای دیگر ابراز نگرانی کرد. پاول در این مورد گفت که افزایش مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ چه در آمریکا و چه در کشورهای دیگر همچنان موجب نگرانی است و چالش‌های بسیاری را در ماه‌های آینده به وجود خواهد آورد. پاول در مورد نحوه واکنش بانک مرکزی آمریکا در مورد نگرانی‌های موجود سیگنال شفافی به نمایندگان نداد اما سکاندار فدرال رزرو تعهد داد که این نهاد از تمام ابزارهای خود در راستای حمایت از اقتصاد آمریکا در برابر پاندمی کرونا استفاده کند. این در حالی است که نشست بعدی فدرال رزرو، ۱۵ و ۱۶ دسامبر برگزار خواهد شد.

حمایت‌های مالی فدرال رزرو

پاول در ادامه صحبت‌های خود در مجلس سنا در پاسخ به سوال نماینده اوهایو گفت که فدرال رزرو تعهد می‌دهد که از ابزارهای در اختیار خود تا زمانی که اقتصاد آمریکا نیازمند آن است استفاده کند. همچنین وی در ادامه صحبت‌های خود افزود که پس از اثبات موثر بودن اقدامات حمایتی پیشین در دوره کرونا، به نظر می‌رسد بسته‌های جدید حمایتی همچنان ضروری است. رئیس فدرال رزرو در ادامه صحبت‌های خود در مورد پیشرفت امیدوارکننده اقتصاد آمریکا نیز صحبت کرد. پاول در این مورد تصدیق کرد که اقتصاد آمریکا در فصل سوم سال‌جاری میلادی هم در زمینه رشد اقتصادی و هم در زمینه بازار کار و اشتغال ریکاوری قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده اما هنوز بسیاری از آمریکایی‌ها به دلیل صدمات اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا در حال تحمل سختی هستند. پاول در این مورد گفت اگرچه ما می‌توانیم این پیشرفت‌های اقتصادی در سه ماه سوم را به فال نیک بگیریم اما هرگز نباید تمرکز خود را از میلیون‌ها آمریکایی که همچنان خارج از بازار کار هستند، از دست بدهیم. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد به‌رغم ریکاوری قدرتمند بازار کار آمریکا و ورود نرخ بیکاری به محدوده تک‌رقمی اما هنوز میلیون‌ها آمریکایی که در دوره کرونا شغل‌های خود را از دست داده‌اند، موفق به بازگشت به بازار کار نشده‌اند.