علاوه‌بر اقدامات انبساطی، یکی دیگر از عواملی که به‌خصوص در ماه‌های اخیر سبب کاهش ارزش دلار شد انتشار اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا بود. با انتشار این اخبار و افزایش میل ریسک‌پذیری در میان سرمایه‌گذاران، موجی از سرمایه‌ها به سمت بازارهای پرریسک‌تر روانه شد و به همین دلیل دلار که به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های بدون ریسک سرمایه محسوب می‌شود با کاهش ارزش مواجه شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با توجه به پیشرفت‌های مربوط به واکسن کرونا، پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، احتمال تصویب بسته حمایتی جدید در واشنگتن و تعهد فدرال‌رزرو برای عدم تغییر سیاست‌های انبساطی تا موعد مورد نیاز، دلار در سال آینده نیز همچنان روندی نزولی داشته باشد و حدود ۵ تا ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

ضربه کرونا به دلار

پس از اعلام شرکت‌های مختلف مبنی بر دستیابی به واکسنی موثر برای کرونا و مهاجرت سرمایه‌ها به‌سوی بازارهای پرریسک‌تر مانند بازار سهام و بیت‌کوین، دلار وارد روند نزولی جدید شد تا در آخرین روز هفته‌ای که گذشت به پایین‌ترین ارزش خود از ماه آوریل ۲۰۱۸ برسد. در حالی ارزش دلار نسبت به یک سال قبل از خود کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد که در ابتدای شیوع ویروس کرونا اوضاع به کام اسکناس آمریکایی شده بود و در ماه مارس شاخص دلار آمریکا وارد کانال ۱۰۲ واحدی شد. در ابتدای آغاز پاندمی بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دنبال مقصدی امن برای سرمایه‌های خود بودند و دلار یکی از آن مقاصد بود. اما پس از آن و در پی اقدامات حمایتی بی‌سابقه کاخ سفید و فدرال‌رزرو و متعاقبا با چاپ پول بیشتر توسط بانک مرکزی دلار روند نزولی خود را آغاز کرد. شوک دوم نیز زمانی به دلار وارد شد که شرکت‌های مختلفی در ماه گذشته از واکسن کرونای خود پرده‌برداری کردند و همین موضوع سبب مهاجرت سرمایه‌ها به بازارهای پر ریسک‌تر شد. در حالی که بانک‌های مرکزی دیگر نقاط جهان نیز در این دوره دست به اقدامات انبساطی زده بودند اما فعلا این دلار است که با سرعت بیشتری در حال سقوط است. روز پنج‌شنبه هفته گذشته ارزش هر دو ارز یورو و پوند در برابر دلار به قله دو ساله خود رسید و فرانک سوییس نیز به بالاترین ارزش ۶ ماهه خود در برابر دلار رسید.

وضعیت دلار در ۲۰۲۱

ترکیبی از عوامل مختلف سبب شده است تحلیلگران اقتصادی بر این باور باشند که سال ۲۰۲۱ نیز سالی نزولی برای دلار است. ترکیبی از پیشرفت‌ها در مورد واکسن کرونا، پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، تصویب احتمالی بسته محرک مالی جدید در واشنگتن و همچنین تعهد فدرال‌رزرو درباره استفاده از تمامی ابزارهای خود برای حمایت از اقتصاد آمریکا در برابر پاندمی کرونا مجموعه‌ای است که تحلیلگران را متقاعد کرده است که دلار در سال آتی نیز همچنان به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. کارستن برزسکی اقتصاددان ارشد در ING  گروه بانکداری چند ملیتی هلندی، در مورد وضعیت دلار در سال آینده عنوان کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم ارزش دلار در سال آینده ۵ تا ۱۰ درصد دیگر پایین بیاید که مهم‌ترین علت آن نیز اقدامات حمایتی فدرال‌رزرو از اقتصاد آمریکا است. همچنین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ارزش یورو در برابر دلار به ۲۵/ ۱ واحد برسد. موضوعی که البته مطلوب سیاست‌گذاران اقتصاد حوزه یورو نیز نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد یکی از سرفصل‌های مذاکرات در نشست ۱۰ دسامبر بانک مرکزی اروپا افزایش ارزش یورو در برابر دلار باشد. البته یکی از خبرهای خوب برای بانک مرکزی اروپا آن است که به‌دلیل ماهیت جهانی بودن دلار به‌خصوص برای کشورهای آسیایی، ارزش تجاری یورو در برابر مجموعه ارزها خیلی جابه‌جا نشده است.

رابطه ریسک و دلار

یوهــان گلترمن اقتصــاددان ارشد در  Capital Economics در مورد رابطه دلار با سهام آمریکا اظهار کرد که اگرچه که سرعت سقوط ارزش دلار و صعود بازارهای سهام در ادامه احتمالا آهسته‌تر خواهد شد، اما همچنان رابطه معکوس این دو بازار مستحکم باقی خواهد ماند. تحلیلگران تحرکات دلار و بازار سهام در ماه گذشته را شاهدی دیگر بر ارتباط معکوس این دو بازار عنوان کرده‌اند. گلترمن در این مورد افزود: ما فکر می‎‌کنیم که سیاست‌های فدرال‌رزرو در سال آینده و نیز اقتصاد در حال ریکاوری جهان همچنان این رابطه معکوس میان دلار ضعیف و سهام قوی را مستحکم نگه خواهد داشت. گلترمن در ادامه گفت که ارزش دلار و تغییرات تمایل به ریسک در بازارها به شدت به یکدیگر گره خورده است و این الگو دقیقا مانند الگوی بازارهای در دوره بحران مالی جهانی است. این رابطه قوی میان افزایش میل به ریسک‌پذیری در بازارها و کاهش ارزش دلار در آن دوره پس از نمایان شدن میل فدرال‌رزرو به اقدامات انقباضی در سال ۲۰۱۳ تا حدی کمتر شد. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد حداقل تا سال آینده و چه بسا بیشتر از آن بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو به دست به سیاست‌های انقباضی نزنند و به همین دلیل در سال آینده همچنان بزرگ‌ترین محرک ارزش دلار، میزان تمایل به ریسک بازارهاست.