حامی جدید بازار سکه

سکه با توجه به همین افزایش اونس طلا، معاملات خود را در روز سه‌شنبه بالای ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آغاز کرد. زمانی که سکه‌بازان اطمینان بیشتری کسب کردند که قیمت دلار هم قرار نیست، کاهش پیدا کند و قیمت طلا هم بالای خط ۱۸۵۰ دلاری باقی مانده است، با قدرت بیشتری وارد بازار شدند و توانستند سکه را به سطحی ببرند که در آذرماه تجربه نکرده بود. آخرین بار در اواخر آبان ماه این فلز گرانبها توانسته بود نوسان بالای خط ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را تجربه کند.

وضعیت متفاوت در بازار ارز

روز گذشته، قیمت دلار نوسانات بسیار محدودتری نسبت به بازار سکه داشت و در نهایت در عبور از مرز ۲۶ هزار تومانی ناکام ماند. ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه، دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۹۸۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت که ۱۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، بازیگران ارزی سعی می‌کنند با جوسازی پیرامون کسری بودجه بالای احتمالی سال بعد، تقاضا را در بازار ارز فعال نگه دارند و همین مساله موجب شده که قیمت با سرعت آرامی بالا بیاید. با این حال، گروهی هم باور داشتند، بازارساز سعی دارد با مدیریت آرام و کم‌نوسان قیمت‌ها به تدریج نوسان‌گیران ارزی را خسته کند تا آنها خودشان با فروش ارز از بازار خارج شوند. در این میان، گروهی هم اعتقاد دارند در صورتی که دلار از مرز ۲۶ هزار تومانی عبور کند، می‌تواند شاهد ورود تقاضای جدیدی باشد که از هراس رشد بیشتر قیمت‌ها، اقدام به تهیه ارز می‌کند. با این حال، حداقل در چند روز اخیر، هیجانی برای خرید دلار وجود نداشته و نوسانات بازار بیشتر حول و حوش بازار سکه بوده است. در واقع بازار ارز کم‌نوسان، ولی سکه پرنوسان بوده است.

مشکلات سکه برای قله‌زنی

بهای سکه روز سه‌شنبه در شرایطی بالا رفت که وضعیت بازار سهام هم مثبت نبود و شاخص کل این بازار بازدهی منفی کوچکی را تجربه کرد. با وجود چنین روندی، سکه برای اینکه وارد کانال ۱۳ و سپس ۱۴ میلیونی شود، مشکلات پرشماری را پیش رو دارد. در مرحله اول، قیمت‌های یاد شده نیاز به قیمت دلار بالاتری دارند و در گام دوم، بهای اونس طلا هم حداقل باید به بالای ۱۹۰۰ دلار برود. سکه در شرایط کنونی حباب زیادی دارد و با فاصله زیادی از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز ریزش قیمتی این فلز گرانبها شود. با این حال، تا این لحظه در بازار نسبت به خرید سکه در مقایسه با دلار اقبال بیشتری وجود داشته است. به گفته برخی فعالان، پس از تعطیلات، میزان خریدها در بازار بالا رفته و همین مساله زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها شده است. در واقع از نگاه آنها، برخی افراد به‌دلیل تعطیلات، خریدهای خود را به تاخیر انداخته بودند و در روزهای اخیر وارد بازار شدند. در کنار این، گروه دیگری عنوان می‌کنند که بازار سکه دو هفته گذشته کف قیمتی خود را لمس کرد و همین مساله جسارت معامله‌گران را برای خرید بالاتر برده است. با این حال، زمانی که سکه از ارزش ذاتی خود فاصله می‌گیرد، امکان ریزش قیمتی آن هم بیشتر می‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد در صورتی که در روزهای آینده اونس طلا در بازارهای جهانی یا دلار در بازار داخلی رشد معناداری را تجربه نکند، قیمت سکه دچار افت خواهد شد. البته گروهی هم باور دارند که نوسان‌گیران به‌دنبال آن هستند که یک بار دیگر با بالا بردن قیمت‌ها پیش از آغاز به کار بایدن کسب سود کنند و در نرخ‌های بالاتر ارز و سکه‌های خود را به فروش برسانند.