فیچ در جدیدترین گزارش اختصاصی خود که برای رویترز ارسال کرده، نوشته است: «ما تنها برای دو اقتصاد (ساحل عاج و نیوزیلند) چشم‌انداز مثبت پیش‌بینی می‌کنیم. بنابراین هرگونه ارتقای رتبه برای اقتصادهای عمده جهان در سال ۲۰۲۱ نامحتمل است.»

تونی استرینگر، مدیر عملیاتی ارشد بخش جهانی فیچ در ایمیلی که در پاسخ به پرسش رویترز ارسال کرده ضمن تایید این موضوع نوشته است: « دو منطقه‌ای که تاکنون بیشترین افت رتبه را داشته‌اند (آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا) بالاترین سطح آسیب‌پذیری را در برابر عملکردهای بد بعدی از خود نشان می‌دهند و چشم‌انداز آنها به ترتیب منفی ۹ و منفی ۱۲ ارزیابی شده است.»

برایان کولتون، اقتصاددان ارشد فیچ نیز در این رابطه به رویترز گفت: «کشورهایی که ضربه شدیدی از ویروس کرونا خورده‌اند، با توزیع یک واکسن موثر که در نیمه نخست سال آینده عرضه خواهد شد، شاهد حداکثر رونق اقتصادی ناشی از این پیشرفت خواهند شد و واضح است که همه کشورهای توسعه یافته از واکسن منفعت خواهند برد، اما انگلستان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا جزو اقتصادهایی بودند که بیشترین ضربه را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ متحمل شدند و انگلستان و اتحادیه اروپا سفارش‌های بزرگی برای دریافت واکسن از شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکای دانشگاه آکسفورد ثبت کرده‌اند.» با وجود این اما کولتون تاکید کرده است که آغاز سال ۲۰۲۱ آغازی ضعیف برای اروپا و آمریکا خواهد بود که دلیل آن هم به محدودیت‌های سختگیرانه اخیر مربوط به کرونا بر می‌گردد و واضح‌ترین منفعتی که اقتصادها از توزیع واکسن نصیبشان می‌شود و در نرخ رشد آنها منعکس خواهد شد، در ۲۰۲۲ رخ خواهند نمود.

او پیش‌بینی کرده است که توزیع واکسن در کشورهای نوظهور کندتر خواهد بود چون لجستیک مربوط به توزیع انبوه این واکسن در این کشورها با چالش‌های بیشتری مواجه است و پیش سفارش واکسن آنها هم در سطحی متوسط‌تر از کشورهای پیشرفته انجام شده است.  این پیش‌‌بینی‌ها در شرایطی مطرح می‌شوند که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان به شدت در حال افزایش است و آمار افراد مبتلا به کووید-۱۹ در ایالات متحده به اوج خود رسیده است تا جایی که طی هفته گذشته به‌طور میانگین در هر روز ۱۹۳،۸۶۳ مورد جدید ابتلا گزارش شد.

کولتون در ادامه به رویترز گفت: « همچنین نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا به‌خاطر افزایش اخیر تعداد مبتلایان و محدودیت‌های جدید، در حال شروع اثرگیری است، گر چه که تا کنون پیروی از مقررات قرنطینه و تعطیلی‌ها در آمریکا با شدت و سختگیری کمتری اجرا شد. همین موضوع هم نشان می‌دهد که چرا افت اقتصاد آمریکا در ۲۰۲۰ ملایم‌تر بوده است.»

روز سه‌شنبه قانون‌گذاران آمریکا یک گام به تایید واکسن کووید-۱۹ شرکت فایزر نزدیک‌تر شدند و همزمان یک خانم ۹۰ساله نخستین فردی بود که خارج از روال آزمایش‌های، واکسن را دریافت کرد. این امیدی ایجاد کرد برای کند کردن روند گسترش پاندمی که بیمارستان‌ها را به لبه پرتگاه کشانده است. پیش‌تر فیچ روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که نااطمینانی‌ها در مورد گسترش ویروس کرونا و اثرات بلافاصله و درازمدت‌تر اقتصادی آن همچنان فشارها بر بخش مالی دولت‌های جهان در سال ۲۰۲۱ نیز وارد خواهد کرد. این موسسه همچنین پیش‌بینی کرده است با توجه به اینکه توزیع واکسن قریب‌الوقوع و حتمی است، احیای تولید ناخالص داخلی جهان از اواسط سال ۲۰۲۱ تقویت خواهد شد. موسسه مودیز نیز در هفته گذشته به رویترز گفته بود که اغلب کشورها «شوک منفی قابل‌توجهی» را از پاندمی متحمل شدند. موسسه استاندارداند پورز نیز در ماه اکتبر اعلام کرده بود برخی از اقتصادهای بزرگ جهان طی ماه‌های آینده شاهد کاهش رتبه خود خواهند بود.