چهار عامل موثر بر روند طلا

سوال بیشتر سرمایه‌گذاران این است که طلا در هفته آینده که آخرین هفته کامل معاملاتی در سال پرماجرای ۲۰۲۰ است، می‌تواند با شکستن سد ۱۸۵۰ دلاری، مجددا به سوی سطح قیمتی ۱۹۲۵ دلاری حرکت کند. با اینکه تحلیلگران چنین احتمالی را رد نمی‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد در ادامه ماه دسامبر رشد یا افت قیمتی طلا به سرنوشت بسته محرک مالی در کنگره آمریکا وابسته باشد. به‌طور کلی در هفته پیش‌رو چهار عامل اصلی را می‌توان نام برد که بر بازارها از جمله بازار طلا تاثیرگذار خواهند بود؛ تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا و وضعیت رکوردزنی تعداد مرگ و میر در این کشور، سرنوشت بسته محرک مالی در کنگره، بحران برگزیت و آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو در سال ۲۰۲۰.

فصل خوب برای طلا؟

براساس الگوی معاملاتی در سال‌های اخیر، بازه زمانی میانه دسامبر تا اواسط ماه فوریه دوره خوبی برای طلا محسوب می‌شود. تحلیلگران بازار بر این باورند که با توجه به مساعد بودن این دوره زمانی  دو ماهه، می‌توان مرز مقاومتی ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ دلاری را برای طلا متصور بود. با اینکه طلا در ماه‌های اخیر درجا زده است و اصلاح قیمتی طولانی را پشت‌سر گذاشته است اما همچنان از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۲۰ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. در مورد وضعیت طلا در بازه زمانی میان‌مدت نیز اغلب بر این باورند که تا توزیع واکسن به‌طور سراسری انجام نشود، طلا می‌تواند مسیر صعودی دیگری در پیش داشته باشد. مهم‌ترین عامل آن هم چاپ پول بیشتر به دلیل اقدامات حمایتی بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف است. به‌طور کلی هر چیزی که عرضه آن در اقتصاد افزایش پیدا کند، ارزش آن کمتر می‌شود و همین موضوع دلیل اصلی جذابیت بازارهایی مانند طلا، نقره و رمزارزها از جمله بیت‌کوین بوده است.

به‌طور کلی چهار عامل اصلی را می‌توان ذکر کرد که در هفته آتی می‌تواند روی قیمت طلا موثر باشد: رکوردزنی مرگ و میر کرونا در آمریکا، سرنوشت بسته حمایتی، بحران برگزیت، نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو و داده‌های اقتصاد کلان. در مورد یکی از مهم‌ترین این عوامل یعنی سرنوشت بسته حمایتی فقط می‌توان به ذکر این جمله بسنده کرد که وضعیت آن در ‌هاله‌ای از ابهام است. هنوز اختلافات مهمی میان نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر این بسته وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در صورت تصویب این بسته در هفته آینده طلا به‌راحتی می‌تواند وارد کانال ۱۹۰۰ دلاری شود، اما نکته مهم این است که نمایندگان فقط یک هفته تا پایان سال میلادی و آغاز تعطیلات فرصت دارند. این در حالی است که روز چهارشنبه هفته پیش تعداد مرگ و میر کرونا در آمریکا با ثبت ۳ هزار و ۲۵۳ مورد رکوردی جدید را به‌ثبت رساند و براساس نظر کارشناسان این روند احتمالا تا پایان زمستان ادامه داشته باشد.

 از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد مذاکرات پیرامون برگزیت به خوبی پیش نمی‌رود و این موضوع یکی از عوامل حمایتی از قیمت طلاست. گمانه‌زنی‌ها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق تجاری افزایش پیدا کرده است و مهلت مذاکرات نیز در روزهای آینده به پایان خواهد رسید.  علاوه بر تمام این عوامل مهم‌ترین واقعه اقتصادی آمریکا در هفته پیش‌رو نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو در هفته آینده است. با توجه به وضعیت کنونی پاندمی در آمریکا به‌نظر می‌رسد فدرال‌رزرو همچنان فضای سیاست پولی خود را در حالت انبساطی حفظ کند و همچنین بر ادامه کمک‌های مالی در صورت نیاز تاکید کند.