کشف ایمیل‌های جدید از خالق بیت‌کوین

فینی که در سال ۲۰۱۴ درگذشت، گیرنده اولین تراکنش بیت‌کوین بود. او که در نوع خود افسانه‌ای به شمار می‌رود، در کنار سایر دستاوردهایش اولین سیستم اثبات کار را نیز ایجاد کرد که ساتوشی در فرآیند ماینینگ بیت‌کوین از آن ایده می‌گیرد. ضمنا، فرن فینی (Fran Finney)، همسر‌ هال فینی، نیز تایید کرده است که مکاتبات همسرش با ناکاموتو را در اختیار پوپر قرار داده است و پوپر نیز تایید کرد که این ایمیل‌ها را در اختیار کاپیلکوف قرار داده است. فران فینی در این خصوص اظهار کرد: در مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۹۲)، ما فایل‌ مستندشده تبادل ایمیل‌ها بین‌ هال و ساتوشی را برای ناتانیل پوپر فرستادیم. فایل‌ها از رایانه شخصی‌هال در سال ۲۰۰۹ بازیابی شدند و با رضایت ‌هال در دسترس پوپر قرار گرفتند.

نوامبر ۲۰۰۸ (آذر ۸۷) بود که ساتوشی ناکاموتو، بیت‌کوین را در دسترس و نظارت همگانی و عمومی قرار داد. تا آن زمان، پروژه ساتوشی به‌مدت یک سال و نیم در مرحله کدنویسی‌ بود و فقط تعداد محدودی به آن دسترسی داشتند. در ۲۲ آگوست همان سال (اول شهریور ۸۷)، ساتوشی ایمیلی برای وِی دای (WeiDai)، نویسنده مقاله «بی-مانی» (b-money) ارسال کرد. «بی-مانی» مقاله‌ای است که اولین جزئیات مهم سیستم‌های غیرمتمرکز و رمزنگاری‌شده را برای مبادلات مالی توضیح می‌دهد و حدود ۱۰ سال بعد در وایت‌پیپر بیت‌کوین نیز اشاراتی به آن شده است. علاوه بر این، پیش از آن ساتوشی با آدام بک (Adam Back)، خالق سیستم اثبات کار هش‌کَش (Hashcash)، در ارتباط بوده است. عملکرد سیستم اثبات کار هش‌کش در بیت‌کوین نیز مورداستفاده قرار گرفته است.

فینی بعدا اشاره کرد که در ابتدا، ایده بیت‌کوین چندان مورد استقبال قرار نگرفت. او در سال ۲۰۱۳ در پُست یکی‌ مانده به آخر خود در تالار گفت‌وگوی بیت‌کوین تاک (Bitcointalk) نوشت: هنگامی ‌که ساتوشی ایده بیت‌کوین را در فهرست پستی (mailing list) متخصصان رمزنگاری به اشتراک گذاشت، ابتدا با تردید و سوءظن فراوان روبه‌رو شد. متخصصان این حوزه به‌قدری طرح‌ها و ایده‌های بیش‌ازحد بزرگ و انجام‌ناپذیر از سوی افراد غیرحرفه‌ای دریافت کرده‌اند که اغلب واکنشی منفی، تند و سریع به این ایده‌ها نشان می‌دهند. حدود ۱۶ نوامبر ۲۰۰۸ (۲۶ آبان ۸۷)، ساتوشی آخرین پیش‌نویس خود را از کد بیت‌کوین با تعدادی از متخصصان رمزنگاری از جمله جیمز‌ ای دونالد (James A. Donald)، رِی دیلینگر (Ray Dillinger) و فینی به اشتراک گذاشت. اولین ایمیل‌های ساتوشی که کاپیلکوف از پوپر دریافت کرده است، چند روز بعد فرستاده شده بودند.

به‌نظرت چقدر رشد می‌کند؟ ده‌ها، هزاران یا میلیون‌ها؟

در اولین ایمیل که ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان ۸۷) ارسال شد، فینی از ساتوشی برای اِعمال برخی اصلاحات تشکر و در مورد اندازه مطلوب شبکه بیت‌کوین پرسش‌هایی مطرح می‌کند؛ زیرا اندازه شبکه بر مقیاس‌پذیری و عملکرد آن تاثیرگذار است. دونالد اولین فردی بود که به اعلامیه عمومی بیت‌کوین که برای این فهرست پستی ارسال شده بود، پاسخ داد و دغدغه‌هایی در زمینه‌هایی مشابه مطرح کرد. او نوشت: به‌نظر می‌رسد نمی‌تواند به‌اندازه مطلوب مقیاس‌پذیر باشد. این مساله آغازگر مبحث مقیاس‌پذیری بود که در نهایت به ایجاد ارزهای دیجیتال منشعب از بیت‌کوین، از جمله بیت‌کوین کش و راه‌حل‌های لایه دوم، مانند زنجیره‌های جانبی و شبکه لایتنینگ منجر شد.

از نظر فینی، این فقط یک مساله فنی نبود. ظاهرا در ذهن او، مقیاس‌پذیری در ارزش پولی آینده بیت‌کوین نیز تاثیرگذار بود. چند ماه بعد، او اظهار کرد که اگر بیت‌کوین به سیستم برتر پرداخت در جهان تبدیل شود، ارزش آن باید «برابر با ارزش کل ثروت در جهان» باشد. در ادامه او استدلال کرد که در این صورت، قیمت هر واحد بیت‌کوین باید به ۱۰ میلیون دلار برسد.

دیلینگر در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام داد، گفت که این مبحث از فهرست پستی متخصصان رمزنگاری شروع شد و به ایمیل‌های خصوصی رسید. درنهایت، او و فینی به ساتوشی در ایجاد برخی قسمت‌های کد بیت‌کوین کمک کردند. دیلینگر توضیح داد:

هنگامی‌که ما شروع به صحبت در مورد مباحث فنی کد حسابداری کردیم، متوجه شدم که ‌هال نیز در این جریان همکاری می‌کند. او مشغول بررسی زبان برنامه‌نویسی تراکنش‌ها بود و کدی که او و من در اختیار داشتیم، کد حسابداری مشابهی بود. همچنین بلافاصله پس از ایمیل ۱۹ نوامبر و در نیمه اول دسامبر ۲۰۰۸ (آذر ۸۷)، ساتوشی در وب‌سایت سورس‌فورج [پلت‌فرمی برای مدیریت پروژه‌های متن‌باز مشابه با گیت‌هاب (GitHub)] فینی را به پروژه بیت‌کوین دعوت کرد.

اگرچه جنسیس بلاک (اولین بلاک) بیت‌کوین در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۸۷) ایجاد شد، اما شبکه عمومی بیت‌کوین تا پنج روز بعد فعال نشد. پس از این مدت، کد منبع برای عموم منتشر شد و چند بلاک اول استخراج شدند. فرض بر این است که در چند ماه اول پیدایش بیت‌کوین، بخش اعظم قدرت هش را ساتوشی تامین کرده است. با این حال، خالق بیت‌کوین کاملا آگاه بود که اگر قرار است پول الکترونیکی همتابه‌همتای او موفق شود، دیگران نیز باید به شبکه آن بپیوندند.

در ایمیل اول (دومین ایمیل از کل ایمیل‌ها)، در ۸ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۹ دی ۸۷)، ساتوشی به فینی اطلاعاتی در مورد انتشار نسخه ۱/ ۰ نرم‌افزار بیت‌کوین ارائه داد. این ایمیل چند ساعت پس از اعلامیه مشابه و عمومی ساتوشی در فهرست پستی متخصصان رمزنگاری، ارسال شده است. روز بعد، ۱۰ ژانویه، ساتوشی وی دای را نیز از ایده خود مطلع ساخت. ساتوشی چند ماه پیش برای هماهنگ‌کردن در مورد ساختار نقل‌‌قول از مقاله «بی-مانی» وی دای، با او تماس گرفته بود. ساتوشی در ایمیل خود نوشت: به‌نظر من این [بیت‌کوین] تقریبا تمام اهدافی را که شما در مقاله «بی-مانی» سعی در رسیدن به آنها را داشتید، محقق می‌کند.

زمان‌های عجیب ایمیل‌ها

در ایمیل‌های ژانویه ۲۰۰۹، به‌نظر می‌رسد منطقه زمانی ساتوشی ۸ ساعت از زمان گرینویچ (GMT) جلوتر باشد. اگر تصور کنید که بر اساس نام مستعارش، او واقعا ژاپنی باشد، می‌توان گفت که این اختلاف زمانی مربوط به سرزمین مادری او است. با این حال، ژاپن در آن زمان ۹ ساعت جلوتر از زمان گرینویچ بود. جالب‌تر اینکه، سِرور ایمیل فینی هر دو ایمیل را پیش از سِرور ایمیل ساتوشی دریافت کرده بود که خود یک معما محسوب می‌شود. مساله زمان در ایمیل‌های کشف‌شده اهمیت زیادی پیدا کرده و تئوری‌های مختلفی در مورد آن مطرح شده است. با این حال، به‌نظر نمی‌رسد که آنها به کشف هویت واقعی بیت‌کوین کمکی کنند.

هویت ساتوشی برای همیشه ناشناخته باقی می‌ماند

این ایمیل‌ها داستان پیدایش بیت‌کوین را به‌طور کامل تغییر نمی‌دهند و هیچ شخصیت جدید و بعیدی را به جمع سایر افرادی که ممکن است ساتوشی باشند اضافه نمی‌کنند. همچنین به‌نظر نمی‌رسد که این ایمیل‌ها پرده از راز هویت ساتوشی بردارند.

با این حال، این ایمیل‌ها معمای کوچک و جدیدی را مطرح می‌کنند. سرجیو دمیان لرنر (Sergio Demian Lerner) برای کشف الگوی معروف «پاتوشی» (Patoshi) هفت سال زمان صرف کرد. خوشبختانه، برای اینکه جامعه بیت‌کوین توضیحات بهتری درخصوص این برچسب‌های زمانی عجیب ارائه کند، به زمان کمتری نیاز است.

همچنین، این ایمیل‌ها اطلاعات بیشتری در مورد همکاری نزدیک ساتوشی و طرفداران اولیه بیت‌کوین مانند فینی، در زمان راه‌اندازی این ارز دیجیتال در اختیار ما می‌گذارند. قابل درک است که بعدا فینی تصمیم گرفت در مورد آشنایی اولیه خود با بیت‌کوین، اطلاعات چندانی فاش نکند. فینی بدون اینکه به ارتباطات خود با ساتوشی پیش از عرضه بیت‌کوین اشاره کند، در آخرین پُست خود در تالار گفت‌وگوی بیت‌کوین تاک نوشت: هنگامی‌که ساتوشی اولین نسخه نرم‌افزار بیت‌کوین را معرفی کرد، بلافاصله متوجه آن شدم. فکر می‌کنم پس از ساتوشی، من اولین فردی هستم که بیت‌کوین را اجرا کردم.

با این حال، تقریبا هفت سال بعد، به‌نظر می‌رسد یکی دیگر از جملات فینی از همان آخرین پُست، درست باشد:

امروز، هویت واقعی ساتوشی به یک راز تبدیل شده است.