علاوه براین، کل اوراق فروخته شده در مدت ۲۹ هفته به رقم ۴/ ۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. نرخ سود اوراق سه ساله مانند هفته‌های قبل حدود ۵/ ۲۱ درصد باقی مانده اما نرخ سود اوراق دوساله با افزایش ۴ صدم واحد درصد به نسبت هفته‌های قبل به ۵۴/ ۲۰ درصد رسیده است.

جزئیات خرید اوراق دولتی در حراج

براساس آمار بانک مرکزی در آخرین هفته آذر ۳ بانک در مجموع تقاضای ۲/ ۱ هزار میلیارد تومانی برای خرید اوراق دولتی ثبت کردند که وزارت اقتصاد با فروش ۹۹۰ میلیارد تومان اوراق دوساله «اراد ۵۸» با نرخ سود تا سررسید ۵۴/ ۲۰ درصد و ۱۸۰ میلیارد تومان اوراق سه ساله «اراد۶۰ » با نرخ سود تا سررسید ۵/ ۲۱ درصد موافقت کرد. بنابراین در مجموع در حراج اوراق دولتی که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در آن شرکت می‌کنند ۲/ ۱ هزار میلیارد تومان از این اوراق به فروش رسید. از سوی دیگر همچنین در روزهای چهارشنبه ۱۹ و دوشنبه ۲۴ آذر‌ماه ۱۳۹۹، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق «اراد۵۵» را با نرخ سود تا سررسید ۵/ ۲۱ درصد خریداری کردند. در مجموع در هفته بیست و نهم حراج اوراق دولتی ۵/ ۱ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است. نکته قابل توجه در مورد نرخ سود‌های اوراق دولتی نشان می‌دهد نرخ سود اوراق سه ساله مانند هفته‌های پیش۵/ ۲۱ درصد بوده و نرخ سود اوراق دوساله با افزایش ۰۴/ ۰ درصدی نسبت به هفته‌های پیش به رقم ۵۴/ ۲۰ درصد رسیده است.

مقایسه فصلی آمار فروش اوراق

با به پایان رسیدن آذرماه می‌توان میزان فروش فصلی اوراق دولتی را در دو فصل تابستان و پاییز مقایسه کرد. یکی از نکات جالب این مقایسه، کاهش تمایل بانک‌ها برای خرید اوراق دولتی و افزایش فروش این اوراق در بازار بورس است. فروش اوراق دولتی از هفته دوم خرداد (۱۳ خرداد) سال جاری آغاز شد و تا پایان آذر ۲۹ حراج انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خرداد ۹/ ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده که در فرآیند حراج بوده است. در تیر میزان فروش اوراق در حراج ۹/ ۲۴ هزار میلیارد تومان و میزان فروش اوراق در بورس ۶/ ۶ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین در اولین ماه تابستان در مجموع ۵/ ۳۱ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است. در مرداد میزان فروش اوراق دولتی در حراج ۷/ ۴ هزار میلیارد تومان و در بازار بورس ۱/ ۱۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است. مجموع اوراق فروخته شده در دومین ماه تابستان ۷/ ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا نصف میزان فروش در تیر بوده است. میزان فروش اوراق دولتی در شهریور نیز ۶/ ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار حدود ۷/ ۵ هزار میلیارد تومان در فرآیند حراج و ۷ هزار میلیارد تومان در فرآیند خارج از حراج و بورس بوده است. بنابراین رقم فروش اوراق دولتی در تابستان حدود ۸/ ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است.  اما رقم فروش اوراق دولتی در پاییز با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. در مهر، ۱/ ۱ هزار میلیارد تومان از اوراق دولتی در فرآیند حراج و ۶۴۰ میلیارد تومان از اوراق در بازار بورس بوده است. در مجموع در مهر ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است. در آبان شرایط کمی بهتر شده به‌طوری که از فروش ۴/  ۱ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در این ماه، حدود ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان آن در فرآیند حراج و ۴/ ۲ هزار میلیارد تومان آن در بورس بوده است. در آذرماه نیز فروش اوراق دولتی ۷/ ۸ هزار میلیارد تومان بوده که ۵/ ۴ هزار میلیارد تومان در فرآیند حراج و ۲/ ۴ هزار میلیارد تومان در بازار بورس بوده است. در کل فصل پاییز ۵/ ۱۴ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده که ۲۵ درصد رقم فروش اوراق در فصل تابستان است. در مجموع اوراق فروخته شده تا پایان هفته بیست و نهم ۴/ ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است.